"המסיתים ברשת פוגעים ביכולת המדינה לשמור על ביטחונה"

"ההסתה והשבח למפגעים שיש ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל הן הדלק המרכזי לטרור", אמרה שרת המשפטים, איילת שקד ● לדבריה, "יש כאן פגיעה בריבונות"

שרת המשפטים, איילת שקד. צילום ארכיון: חן גלילי

"יכולתה של המדינה לשמור על ביטחונה הפנימי מתערער בגלל האופן שבו מנוצלות תכונותיו של מרחב הסייבר לרעה על ידי המסיתים ותומכי הטרור", כך אמרה הבוקר (א') שרת המשפטים, איילת שקד, במסגרת שבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב.

השרה שקד התייחסה בדבריה להשפעה של ההסתה ברשת על הוצאתם לפועל של פיגועי טרור, ולדרכים שהממשלה עושה למניעת אותם מקרים. לדבריה, "ההסתה והשבח למפגעים שיש ברשתות החברתיות ובאינטרנט הם הדלק המרכזי לטרור. אנחנו מדינה ריבונית חפצת חיים, שמשקיעה את מיטב מרצה, אנשיה ומשאביה לטובת הגנה על ביטחון המדינה, ונתקלת בתופעה של סיכון ביטחונה תוך ניצול לרעה של המרחב המקוון. זה נובע מאופיו של מרחב הסייבר, שהפך את העולם לשכונה אחת קטנה. המסיתים יכולים ליהנות מאנונימיות מסוימת, בחלקים ניכרים של מרחב הסייבר. זוהי בפירוש לא תעודת כבוד – אלא תעודת עניות".

שקד הפנתה את האצבע כלפי ספקיות השירות, ובמרכזן הרשתות החברתיות, ואמרה כי "המדינות תלויות במידה רבה במידע שמצוי ברשותן וברצונן לווסת את הפעילות שמתרחשת בהן. כיוון שהספקיות הן חברות בינלאומיות קיימות מגבלות של יכולת האכיפה של החוק המקומי".

"הכלים הרגילים – של חשיפת המסיתים, מעצרם, איסוף ראיות נגדם והעמדתם לדין – אינם ישימים במרבית המקרים, כשמנגד האינטרנט מאפשר הפצה המונית, הנאה מאנונימיות, ופעולה מחוץ לשטחי ישראל המשפיעה על הנעשה בישראל", הוסיפה. "למעשה, נוצרת פגיעה בריבונות".

היא ציינה שהנחתה את אנשי המקצוע במשרד המשפטים לפעול במספר מישורים, וביניהם: הוקם כוח משימה בין משרדי, בהובלת מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ובשיתוף גורמי הביטחון השונים, שמאתר תכנים מסיתים ולאחר מכן מוגשות לספק השירות בקשה להסרת התכנים הללו; שימת דגש על השיח מול ספקיות האינטרנט הגדולות, כמו גוגל (Google), פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter), במטרה להבהיר את תפישת הממשלה לגבי תכנים מסיתים ואסורים; קידום הצעת חוק להסרת תכנים מהאינטרנט ומהרשתות החברתיות, באמצעות צו שיפוטי; קידום חוק שיאפשר חסימת גישה לתכנים תומכי טרור; וקיום כנס בישראל של שרי משפטים מרחבי העולם, לשיתוף פעולה במאבק נגד תכני ההסתה, האלימות והשנאה ברשתות החברתיות.

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. צילום: יח"צ

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. צילום: יח"צ

שקד קראה "לאנשי המשפט, כמו גם לאנשי הטכנולוגיה, לחשוב וליזום פיתרונות יצירתיים למיגור ההסתה, האלימות והשנאה ברשת".

"ההסתה ברשת הורגת"

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, אמר באירוע ש-"הרשתות החברתיות הן כיכר העיר החדשה, שיש לה השפעה רבה והרסנית. אלה לא שיחת סלון בפורום סגור, אלא הדברים דומים יותר לנאום אל מול אלפי ועשרות אלפי אנשים".

"ההסתה ברשת הורגת. אנחנו מבינים שבשנים האחרונות אירע שינוי מהותי, אסטרטגי, באופן שבו עבירות ההסתה השונות נעברות", אמר ניצן. "שינוי זה נובע מתכונותיו המשפטיות והטכנולוגיות של מרחב הסייבר, בפרט בעידן הרשתות החברתיות. תכונות אלה הפכו את המרחב לכזה שבו הפשיעה עשויה להשתלם". הוא מנה כמה מאותן תכונות. "אחת מהן היא היותו של מרחב הסייבר בינלאומי, משוחרר מטריטוריות וחומק ממרחב השיפוט של מדינה, ומאפשר לגורמים מחוץ לישראל להסית לטרור בתוך ישראל".

"בנוסף, איסוף הראיות נגד המסית מחייב פנייה לספקיות שירות שונות, שעל פי רוב אלה הן חברות זרות, שאינן כפופות לדין הישראלי. כמו כן, ההפצה של התוכן המסית ברשתות החברתיות היא זולה, מיידית, קלה לביצוע ובלחיצת כפתור; אופן ההפצה ברשתות החברתיות מתאפיין בוויראליות ובאוטומטיות; והרשת מאפשרת אנונימיות והתחזות כאחר, באמצעות יצירת דמויות פיקטיביות (אוואטרים)", אמר פרקליט המדינה.

"כפועל יוצא מתכונות אלה, עבירות ההסתה התפשטו במרחב המקוון, פרחו ושגשגו באופן מדאיג", הוסיף ניצן. "ואכן, הנתונים שקיבלנו מרשויות החקירה והביטחון הצביעו על עלייה דרסטית בשימוש – הן של ארגוני הטרור והן של אנשים פרטיים".

ניצן אמר כי המערכת המשפטית פועלת על מנת להילחם נגד התופעה בשני מישורים: הגברה ניכרת של האכיפה הפלילית הקלאסית, על ידי חקירות, כתבי אישום ובקשות המעצר עד תום ההליכים רבים יותר בקרים של הסתה לטרור ברשת, והגברת רף הענישה. "בעקבות הגברת האכיפה, הוגשו מאז סוף 2014 כ-150 כתבי אישום, כש-25 מהם הוגשו השנה. מדובר בעלייה של מאות אחוזים באכיפה. כמו כן, בתי המשפט קיבלו את עמדת הפרקליטות שלפיה יש להחמיר בענישה, למרות שמדובר לכאורה בעבירות מילוליות, נקבעו מתחמי ענישה שנעים בין מספר גבוה של חודשי מאסר עד לשנתיים מאסר", הוסיף.

הוא ציין כי הפרקליטות ומטה הסייבר פיתחו מנגנון של "אכיפה אלטרנטיבית", שתביא להסרת תכנים מסיתים לטרור, חסימה של מי שפרסם אותם, אם מדובר במפרסמים שאינם מישראל, ומחיקתם מתוצאות החיפוש ברשת.

"המנגנון כולל בחינה משפטית של התכנים וקביעה האם הם אכן מהווים הסתה לאלימות ולטרור; שיח מול ספקיות השירות במטרה לבחון האם התכנים מהווים גם הפרה של תנאי השימוש שלהן; ונקיטת פעולות וולונטריות, בשיתוף פעולה בינינו לבין ספקית השירות עצמה, בכדי להביא להסרת התכנים המסיתים. הפעילות הזו הביאה עד כה להסרת אלפי פריטי תוכן שזוהו כמסיתים לאלימות ולטרור. העבודה המשותפת עם ספקיות השירות מביאה להסרת התכנים האלה, על פי רוב, בתוך זמן קצר – של פחות מיממה", אמר ניצן.

הוא ציין כי "גם פרסומי שנאה, בריונות, פגיעות מיניות וכדומה הם בעלי חשיבות ניכרת, וגם בהם יש לנקוט באופן המותאם למאפיינים הייחודיים של העבירות. גם במקרים האלה אנחנו נוקטים בגישה משולבת: העמדה לדין לצד אכיפה בכלים אלטרנטיביים להפחתת נזקי הפרסום. הפעילות שלנו בתחומים אלה עודה בתחילתה, ואני מעריך שהמודל של ההתמודדות עם ההסתה יוחל, בשינויים המחויבים, גם על ההתמודדות עם תכנים מעין אלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים