החורים שבמכרז היועצים להטמעת תקנות הנגישות בממשלה

גורמים שמעורים בשוק מעלים תהיות באשר למכרז, בהן העובדה שהא לא מתייחס לשאלת ההתמחות בנושא הנגישות ופותח פתח לכניסתם "בדלת האחורית" של ספקים

הזמנה למכרז - גם לספקים? (גם אם שלא במתכוון?). צילום אילוסטרציה: StanciuC, BigStock

הממשלה פרסמה מכרז מסגרת ראשון מסוגו, למתן שירותי ייעוץ בתחום נגישות השירות למשרדי הממשלה ויחידות הסמך, במסגרת הטמעת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. גורמים שקראו את המכרז והשתתפו בכנס ספקים שנערך בתחילת השבוע מביעים מספר תמיהות על נוסח המכרז ומביעים ספק אם הוא ישיג את מטרתו.

כמקובל במכרזים מסוג זה, יתקיימו שני שלבים: בשלב הראשון ייבדקו ההצעות ועמידות המציעים בתנאי המכרז. אלה מהם שיעברו שלב זה יירשמו כספקים מורשים ויתוחרו על ידי המשרדים שיבצעו פרויקטים בתחום.

מטרת המכרז היא לנסות ולעשות סדר בנושא יועצי הנגישות, מאחר שרבים מהם כבר עובדים עם משרדי הממשלה, ללא מכרז, כל עוד הם עומדים בתנאי שפוטר אותם ממכרז: פרויקטים עד 50 אלף שקלים.

מהם החורים במכרז?

המכרז לא מתייחס לשאלת ההתמחות בנושא הנגישות על בסיס ניסיון נצבר לעיוורים, חרשים ובעלי מוגבלויות אחרות. בפועל, יש שוני בין החברות וההתמחות, אולם על פי המכרז, ההחלטה בבחירת הזוכים תהיה על בסיס מחיר (הנמוך ביותר) ואיכות.

עוד מעירים גורמים שקראו את המכרז שעל אף שהוא נועד ליועצים, בסופו של דבר ישתתפו בו ספקים. הם הביעו פליאה מדוע המכרז אינו מציין במפורש את קהל היעד שלו ותמהים על כך שאין בו סעיף שמונע מספקים להשתתף.

בכנס נטלו חלק נציגי שתי חברות בענף – מרמנת מקבוצת אמנת וארגו. כל היתר היו יועצים עצמאיים שאין מאחוריהם חברות, מה שמוביל למסקנה שאם הם יזכו במכרז, הם יפעילו את הספקים בענף, שייכנסו "בדלת האחורית".

זאת ועוד, עיון מדוקדק בפרטי המכרז מעלה שליועצים הפרטיים יהיה קשה להשתתף במכרזים שמעל 50 אלף שקלים. הסיבה לכך היא שלפי המכרז, רף הכניסה למורשי נגישות שירות עצמאיים גבוה מאוד – ישנה חובה לעבודה דרך הפורטל הדיגיטלי, באמצעות כרטיס חכם, בתוספת הדרכה בת חצי יום עבודה. מדובר בהשקעות לא קטנות ליועצים עצמאיים, שאין מאחוריהם גב של חברה.

גורם בענף שמתמחה בנושא הנגישות סיכם את המכרז באומרו: "מישהו, כמו תמיד, מנסה לעשות טוב ולעשות סדר, אבל חבל מאוד שגם פה רק המחיר יקבע – ולא האיכות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורי

    כל השוק הזה בן שנתיים, רוב היועצים לא ממש מבינים על מה הם מדברים. ואז לקוחות כמו ממשל זמין (שפועל באופן שמבזה את כלל המדינה), עושה חוזים עם ספקים, ובכדי להעביר אותם, לפתע - יש מכרזים "תפורים", שנראים כמו חור אחד גדול...מה זה מפתיע מישהוא?

אירועים קרובים