שבוע הספר: "הרשתות החברתיות הן המו"לים של היום"

"הדיגיטליות מייתרת את הצורך במוסד המוציא לאור", אמרה הסופרת הדיגיטלית נאורה שם שאול בראיון לאנשים ומחשבים לרגל שבוע הספר ● לדבריה, "אם מישהו מעלה טקסטים לרשתות החברתיות וזוכה לרייטינג גבוה - אנשים יקנו את הספר שלו"

נאורה שם שאול, סופרת דיגיטלית ומקימת אתרים לספרים דיגיטליים אינטראקטיביים. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק שלה

"אין עוד צורך במוסד המו"ל ובהוצאות לאור. הקוראים פחות צריכים את העורך או מנהל ההוצאה, שיבחר איזה ספר מספיק טוב כדי להוציא אותו, אלא הם מתבססים יותר ויותר על ביקורות ומדדים של קריאת הקהל באינטרנט. אם מישהו מעלה טקסטים, מפיץ אותם ברשתות החברתיות ומקבל רייטינג גבוה – אנשים יקנו את הספר שלו", כך אמרה נאורה שם שאול, סופרת דיגיטלית ומקימת אתרים לספרים דיגיטליים אינטראקטיביים.

שם שאול אמרה את הדברים בראיון לאנשים ומחשבים לרגל שבוע הספר העברי, שנפתח אתמול (ד') ומתנהל במקומות שונים בארץ. לדבריה, "הרשתות החברתיות הן המו"לים של היום. השחקנים העיקריים הם אמזון (Amazon), פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google). השליטה של החברות האלה היא חלק משלטון התאגידים, אבל מדובר גם באוצרות של הקהל הרחב. זה לא שבתאגיד יושב מישהו חכם שאומר לנו איזה ספר לקנות ואיזה לא".

כמחברת הספר "רומן דיגיטלי", שיצא לאור ב-1993, חזית את המגמות הללו?
"את הספר כתבתי כי הייתי מחוברת לביטנט ולאינטרנט עוד משנות ה-80, בעבודתי בחברת דיגיטל. קלטתי שזה הולך לשנות את חיינו, אבל כשדיברתי על זה עם אנשים – חשבו שאני הזויה. אז כתבתי רומן שמתרחש באינטרנט. כשהוא יצא לאור, שמו אותו במדפים של ספרות המדע הבדיוני. לא קלטו שזו מציאות אלטרנטיבית שכבר קיימת. בנוסף, העליתי את הטקסט שלו ל-BBS כדי שאנשים יגיבו עליו לפני הפרסום ואולי יציעו שינויים.

על אף שבהוצאת הקיבוץ המאוחד חשבו שזה טירוף, הספר קיבל ביקורות מצוינות. הוא פתח לי הרבה דלתות, בעיקר כי נהייתי עיתונאית. עד אז, בכל העיתונים המובילים – אף אחד לא כתב על מחשבים.

בשלב מסוים, עשיתי את מה שהגיבורה ההאקרית בספר שלי עשתה – פרצתי למחשב של אדם ברוך כדי להציע לו טור על פשעי מחשב. כמובן שהוא הסכים מיד".

שם שאול מציינת כאחת הביקורות הטובות את זו שכתב צבי ינאי ז"ל, שהיה מנכ"ל משרד המדע, דובר יבמ (IBM) וסופר. "הוא כתב ביקורת מעולה על עידן הקיברנטיקה כפי שהוא מתבטא ברומן, אבל גם הוא לא האמין שאי פעם ציירים יזמינו קהל לשנות את הציורים שלהם ושייערכו טיפולים פסיכולוגיים ברשת, כמו שעשתה הגיבורה. לימים הוא הבין שטעה וכתב על כך".

למה הספרים הדיגיטליים עדיין לא תופסים בארץ?
"יש לכך כמה סיבות. אחת מהן היא הסיבה הגלובלית. בכל העולם יוצאים יותר ספרים ומגזינים בדפוס ממה שציפו. בארץ, ייתכן שזה בגלל השוק הקטן או מאחר שהתוכנות לקריאת ספרים בעברית היו לא נוחות והשתפרו רק בשנים האחרונות. בנוסף, יש חוסר אמון בין הסופרים, ההוצאות לאור והממסד, וזה משפיע גם על הספרות הדיגיטלית. היה גם את חוק הספרים, שלא הלך בראש של הקוד הפתוח אלא להפך – לסגירות.

בנוסף, הסופרים עוד לא הבינו את מה שהמוזיקאים כבר עושים: שכדאי להפיץ טרקים בחינם ברשת כדי לזכות ביותר פופולאריות, שתביא לכך שבסופו של דבר, אנשים יבואו להופעות. המוזיקאים הבינו שהם חייבים לעשות זאת, אחרת יישארו במגירה. הסופרים וההוצאות לאור – עדיין לא".

האם יש מודל עסקי לספרים דיגיטליים?
"קמו כל מיני מודלים. אנחנו מדברים על עידן שבו לא ברור איך אנשים ירוויחו את לחמם, שהרבה מקצועות עוברים מהשוק. יכול להיות שדווקא לאנשים יצירתיים, שמציירים וכותבים, יהיה יותר מקום. הרובוטים מחליפים את הטכנאים אבל לא יוכלו להחליף את הסופרים. אנשים יוצרים מתוך דחף פנימי ולא כותבים ספרים בגלל דחף כלכלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים