"מדיניות המס של טראמפ עלולה להקשות על חברות ישראליות"

המדיניות של טראמפ עלולה לפגוע בהיי-טק המקומי ולהעביר חברות ישראליות לעבוד בארצות הברית, אמר שאולי כצנלסון, סמנכ"ל כלכלה ושירותים במכון היצוא ● עם זאת, לדבריו, בינתיים אין אינדיקציה לשינוי

שאולי כצנלסון, סמנכ"ל כלכלה ושירותים במכון היצוא. צילום: רונן אקרמן

"ההצהרות של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בדבר כוונתו להוריד מסים ולתת הטבות כלכליות אחרות לחברות אמריקניות עלולות לפגוע בהיקף ההשקעות בהיי-טק הישראלי ובפעילות החברות הישראליות בארצות הברית", כך לדברי שאולי כצנלסון, סמנכ"ל כלכלה ושירותים מקצועיים במכון היצוא.

בראיון שנערך לרגל ביקורו של הנשיא האמריקני בישראל, שהחל היום (ב'), אמר כצנלסון כי "ארצות הברית היא מדינת הסחר הגדולה ביותר והחשובה ביותר של ישראל, וההצהרות של טראמפ, שניתנו הן לפני הבחירות לנשיאות והן אחריהן, מדאיגות את יצואני ההיי-טק הישראליים. טראמפ אמר שבאמצעות הקלות המס הוא שואף להחזיר הביתה חברות אמריקניות, כדי לייצר עוד מקומות עבודה. המשמעות היא שפערי המיסוי שקיימים בישראל, שהיו אטרקטיביים למשקיעים ולחברות היי-טק אמריקניות, יגדלו לטובת ארצות הברית. הדבר יקשה על חברות ישראליות לגייס כספים משם, וההשקעות האמריקניות הן הדומיננטיות ביותר בישראל".

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

המדיניות של טראמפ כוללת רפורמה במס החברות, ביטול המס לבנקאים, ביטול מס הירושה ושינויים במיסוי השקעות חוץ, שפירושן הכבדה על חברות שמקיימות פעולות מחוץ לארצות הברית. "אנחנו לא יודעים אם הנושא יעלה בשיחותיו של טראמפ בישראל, במהלך ביקורו הקצר. כך או כך, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, העלה את הנושא לסדר היום עוד לפני הביקור"' tnr fmbkxui.

יתרה מזאת, לדבריו, מדיניות המיסוי החדשה עלולה להביא לכך שחברות ישראליות יעדיפו לבסס את פעילותן בארצות הברית. "דבר זה יגרום באופן ודאי לבריחת הקניין הרוחני מישראל ולפגיעה ישירה בהכנסות המדינה ממסים", הזהיר.

עם זאת, הוא מעריך שלא צפויה סגירת פעילויות רבות של חברות אמריקניות בישראל, מאחר שהן מגיעות לישראל לא רק בגלל המס, אלא גם עקב ההון האנושי המקומי.

כך או כך, כצנלסון הדגיש כי "כרגע אנחנו מתבססים על הצהרות בלבד ובינתיים אין לנו אינדיקציה שדברים משתנים".

"ביטול הסכמי סחר עם מדינות אחרות יפגע גם בנו"

טראמפ אף אמר כי הוא מעוניין לבטל הסכמי סחר שונים שיש לארצות הברית עם מדינות אחרות. "יש לקוות שמערכת היחסים ההדוקה שיש לנו עם ארצות הברית ומעמדנו המיוחד יביאו את טראמפ להחריג את ישראל ממדיניות ביטול ההסכמים", אמר כצנלסון. "אולם, ביטול של הסכמים בין האמריקנים למדינות אחרות, למשל באירופה, יפגע בהן וישפיע גם עלינו".

לפי נתוני מכון היצוא, חל בשנה שעברה גידול משמעותי ביצוא מוצרי היי-טק לארצות הברית, הרבה מזה עקב ההתאוששות של המשק האמריקני. כך, למשל, יצוא הרכיבים האלקטרוניים עמד ב-2016 על 919 מיליון דולר לעומת 875 מיליון ב-2015, ויצוא מערכות המחשב וההדפסה עלה אשתקד ל-455 מיליון דולר לעומת 383 מיליון בשנה שלפניה.

נתון נוסף שממחיש את הסיבה לדאגה הוא היקף ההשקעות הישירות של תושבי חוץ מארצות הברית בישראל, שהסתכם ב-2.4 מיליארד דולר – 16% מכלל ההשקעות. כמו כן, ארצות הברית תופסת את המקום הראשון בהיקף הרכישות של חברות ישראליות על ידי זרים. אם טראמפ ישנה את חוקי המס האמריקניים, הנתונים האלה עלולים להשתנות לרעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים