ראש העיר שרצה לכוון תנועה וקיבל עיר חכמה

זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה, הציג את חזונו: להפוך את פנינת השרון לעיר בה לכל עמוד תאורה יש 13 שימושים בעולם האינטרנט של הדברים

זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור

עיריית רעננה תצא בקרוב למכרז לתפעול הטכנולוגיה של עיר חכמה, כך חשף זאב בילסקי, ראש העירייה.

בילסקי דיבר באירוע Bynet Expo 2017, שנערך בשבוע שעבר בגני התערוכה בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-5,000 לקוחות ושותפי החברה. הוא השתתף במסלול ישראל דיגיטלית שנערך בכנס. את המסלול, בהפקת אנשים ומחשבים, הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

הכל החל, סיפר בילסקי בחיוך, "בכך שאני אוהב לכוון תנועה בכבישים. לראש עירייה יש השפעה על כל תחום בחיי התושבים שבעירו – למעט הכוונת תנועה. נהגתי לכוון את התנועה בעיר, אלא שלפעמים כשנוצרו פקקים, לא היה ברור אם הם מעומס תנועה – או מהעובדה שאנשים היו עוצרים בצומת שעמדתי בה והחלו לדבר עמי".

"בא אלי מנכ"ל העירייה ואמר לי: 'תפסיק לכוון תנועה, אסור לך, רק שוטר מוסמך רשאי לעשות זאת'. במשך שנים פעלתי מול הרשויות, מול המשטרה, המפכ"ל ובכנסת, על מנת שאוכל לעבור קורס הכוונת תנועה. לאחר מאבק ממושך, בן שבע שנים, הצלחתי להתקבל לקורס פקחי תנועה, שעשיתי יחד עם שבעים פקחים. בסופם של שלושת ימי הקורס, קיבלתי את ההסמכה הנדרשת מהמשטרה".

לא רק לשחרר פקקים – אלא אף ליצור אותם

קיבלתי תעודה, סיפר בילסקי, "ומאז אני מוסמך לכוון תנועה. התעודה אינה מגבילה את משך ההסמכה, והכוונת התנועה אינה מוגבלת רק לרעננה. אני נהנה מזה".

לפני שלוש שנים, אמר בילסקי, "מיניתי את מיכל הירש-נגרי למנכ"לית העירייה. היא אמרה לי 'אני אסדר לך ככה שתוכל לעשות את אותו דבר – אבל מהמשרד. לכן התחלנו לעשות את רעננה עיר חכמה. זו הסיבה היחידה".

בילסקי המשיך בחיוך באומרו כי "ברגע שיש לי מערכות IT ואינטרנט של הדברים בעיר החכמה, אני יכול לא רק לשחרר פקקים – אלא אף ליצור אותם. בדרך זו אני יכול לרכוש חברים והשפעה: כל מי שהוא חבר שלי יכול לצלצל אלי ותהיה לי האפשרות לחלץ אותו מהפקק – לסדר לו גל ירוק ברחוב אחוזה, ולעשות את כל זה מהמטבח בביתי".

בנימה רצינית יותר המשיך בילסקי ואמר כי "על מנת שכל חזון העיר החכמה יתממש, כינסנו את מנהלי האגפים בעירייה ובחנו את הדרישות שלהם".

"אגף החינוך רצה רישום מקוון לגנים ולבתי הספר, אגף התברואה רצה שבבים חכמים על פחי האשפה, כך שפועלי הניקיון לא יצטרכו לרוקן פחים שאינם מלאים, או מלאים בחלקם. בדרך זו ניתן לחסוך זמן רב בעבודת הפועלים שעל משאיות הזבל, ובהתאמה – לצמצם את משך הפקקים של המכוניות המשתרכות אחרי המשאית".

"לאחר שכל אגף פרס את דרישותיו, תכללנו את הדרישות ויצאנו לדרך למימוש חזון העיר החכמה".

כך, אמר בילסקי, "התחלנו בבניית התשתית לעיר חכמה. פרסנו 13 ק"מ לטובת הקמת תשתית של סיבים אופטיים, בטכנולוגיה שחורצת את הכביש, מכניסה את הסיב ומכסה את החריץ. הכנסנו סיבים אופטיים לצינורות מים ישנים שאינם בשימוש. כך, סיימנו לחבר ולרשת מוסדות חינוך, גופי עירייה ופארקים. בשלב הבא נצא למכרז שיבחר מי יפעיל את מערך הטכנולוגיות של עיר חכמה".

שיפור השירות לתושבים

"רישתנו את העיר במצלמות", אמר בילסקי, "אלא שמבחינת ההכנסות מהדו"חות, הם הצטמצמו. זאת, כי התושבים יודעים שיש מצלמות. מצד שני, הצילום המפורט מונע מכל מיני תושבים לספר סיפורים שלא היו ולא נבראו, דוגמת 'הורדתי את אבי הנכה בבית לוינשטיין', כשבפועל הנהג צולם רוכש קפה וקרואסון בבית הקפה הפינתי".

לדברי ראש העירייה, "לכל עמוד תאורה יהיו 13 שימושים בעולם האינטרנט של הדברים. עמעמים יפחיתו את צריכת החשמל של עמודי התאורה החל משתיים בלילה. יותקנו חיישני מזג אוויר שידווחו על מידת האובך, העשן והזיהום בכל אחד מהאזורים בעיר, ולפי זה התושבים ייכנסו לאפליקציה שתודיע לרצים ולרצות איפה לרוץ והם יוכלו לתכנן את מסלול הריצה שלהם באופן המיטבי".

"טכנולוגיות העיר החכמה יביאו לשיפור השירות לתושבים", סיכם בילסקי, "מקריאת מוני מים מרחוק, עבור במדידת לחץ המים בצינורות בטרם הם מתפוצצים, דרך פתיחת מקלטים באופן מרוכז בשעת חירום בלי הצורך למצוא את האחראי על המפתח, וכלה בבקרת רמזורים משוכללת ומערכת CRM לשיפור הקשר והשירות מול התושבים".

"נשפר את השירות לתושבים תוך צמצום ההוצאות. כל עמוד תאורה ברעננה יהיה עמוד חכם, שיפעל לשירות הציבור: נשלוט עליו, בהיבט עוצמת התאורה לפי שעות, נחסוך אנרגיה, אם נשרפת מנורה לא צריך לצלצל לעירייה ולהודיע, כי נדע בעצמנו. על כל עמוד תאורה מותקנת, או תותקן מצלמה קטנה. בעזרת המצלמות נוכל להפעיל דרך החמ"ל העירוני את הכוחות באופן יעיל ומהיר יותר".

"בסוף ההשקעה הגדולה תשתלם, כי ייחסך כסף והעיר תהיה יעילה יותר והשירות לתושבים, לקוחות הקצה – ישתפר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רני רוגל

    עיר חכמה עם מעברי חציה טפשים שהעיריה לא צובעת אותם. מה זה יעזור אם יהיו צ'יפים על פחי אשפה כשמשאית זבל תדרוס אנשים על מעבר החציה בפינת הרחובות הר סיני וקרן היסוד, המוכרת היטב לעורך אנשים ומחשבים שארגן את המסלול בהשתתפות זאב בילסקי

אירועים קרובים