המבקר: ליקויים חמורים וחוסר מדיניות אחידה בתקשוב הממשלתי

דו"ח המבקר מותח ביקורת על פעולות שונות ברשות התקשוב הממשלתי, בהן הפיצול בינה לבין ישראל דיגיטלית והעובדה שוועדת השרים לתקשוב כלל לא התכנסה ● הרשות: "קיימים פערי ידע ושגיאות בדו"ח"

ועידת הפסגה של ה-IT - בהשתתפות שלושה משרי הממשלה.

אין לממשלה מדיניות תקשוב אחידה, ועדת השרים לתקשוב לא התכנסה ולו פעם אחת, ואין סינרגיה בין מטה ישראל דיגיטלית לרשות התקשוב הממשלתי, שהתפצלו חצי שנה לאחר החיבור ביניהם – כך קובע מבקר המדינה בדו"ח שהגיש אתמול (ג').

לפי דו"ח המבקר, המצב בתקשוב הממשלתי לא מזהיר. זאת, על אף שלדבריו "משלהי המאה ה-20 פועלת המדינה לשילוב טכנולוגיות תקשוב במשרדי הממשלה, בהיקף כספי של כמה מיליארדי שקלים והיקף העסקה של אלפי עובדים".

אלא שפעילות התקשוב הממשלתית נעשית, על פי השופט בדימוס יוסף שפירא, ביותר מדי גופים. בנוסף, העובדה שוועדת השרים לתקשוב, שהוקמה ב-2014, לא התכנסה מעולם, לא מתקיים תהליך בקרה אמיתי על עבודת הגופים והמשרדים השונים. עוד כתוצאה מכך, עד היום אין מדיניות ממשלתית ברורה ומוסדרת ועבודת הצוותים הבינמשרדיים בנושא לא אושרה מעולם. המבקר ממליץ כי הוועדה תתכנס – וכך תוכל לבצע את עבודתה.

יצויין כי לפי אתר הממשלה, בראש ועדת השרים לתקשוב עומד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וחברים בה שר התקשורת או ממלא מקומו, וכן שרי המודיעין, האוצר, המשפטים ושרים אחרים.

המבקר גם בדק את הפעולות השונות של רשות התקשוב ומצא ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות וביצוען. לדבריו, "על רשות התקשוב לבחון בחינה פרטנית של כל המתודולוגיות שנבחרו בכל משרד ומשרד, כדי לוודא שהן מספקות לפחות דרכים הולמות לטיפול בנושאים שהיא עצמה הגדירה".

שתי יחידות שעוסקות בתקשוב הממשלתי – בשני משרדים שונים

השופט בדימוס שפירא מותח ביקורת על פיצול מטה ישראל דיגיטלית, שהוקם בתחילה כחלק מרשות התקשוב וכעבור חצי שנה הועבר למשרד באחריותה של השרה גילה גמליאל, כחלק מהרכבת הממשלה. הוא ציין כי "החלטת הממשלה ממאי 2015 על העברת מטה ישראל דיגיטלית למשרד לשוויון חברתי אינה עולה בקנה אחד עם דברי ההסבר להחלטה אחרת של הממשלה, שהתקבלה חצי שנה קודם לכן". בפועל, ציין, קיימות שתי יחידות שעוסקות בקידום התקשוב הממשלתי, והן פועלות בשני משרדים שונים, שהם בעלי זיקות שונות.

עוד קבע המבקר שעד מועד סיום הביקורת, בספטמבר 2016, מטה ישראל דיגיטלית לא השלים את הגיבוש של התוכנית הדיגיטלית הלאומית וממילא, זו לא הובאה לאישור הממשלה. יצוין כי שי לי שפיגלמן, מנהלת מטה ישראל דיגיטלית, אמרה בכנס בינת אקספו, שנערך אתמול (ג') על ידי אנשים ומחשבים, כי התוכנית תוגש לאישור הממשלה ביום א' הקרוב.

המבקר חושף לא מעט בעיות משילות בעבודת הרשות. כך, למשל, החלטת ממשלה מ-2014 הטילה על הממונה על התקשוב הממשלתי לפרסם הנחיות מקצועיות מחייבות בתחומי סמכותו למנהלי האגפים של מערכות המידע במשרדים. עד אמצע דצמבר 2016 פרסמה רשות התקשוב רק כשליש מההנחיות המתוכננות, ורק שבעה מתוך 73 משרדי ממשלה בכלל טרחו לדווח לרשות על פעילותם. כלומר, הרשות לא ביצעה בקרה על יישום הנחיותיה.

בנושא אחר מצא המבקר כי במועד סיום הכנת הדו"ח לא היו בידי הרשות נתונים מלאים על פעילות ועדות היגוי משרדיות בתחום התקשוב. עוד הוא עסק בפרויקטים שמובילה רשות התקשוב: הקמת אתר אחוד; הקמת רשת תקשורת פנים ממשלתית; העברת תשתיות התקשוב של המשרדים למחשוב ענן; ותוכנית ההאצה. הממצאים מעלים שהרשות לא הכינה מסמכי ייזום לשלושה מארבעת הפרויקטים הללו, לא הכינה תכניות עבודה רב שנתיות בעבורם, לא ניהלה סיכונים ולא ביצעה אומדן עלויות בפועל.

משרדים לא מתארחים בחוות השרתים הממשלתית

ממצא אחר מעלה שעל אף שיש לממשלה חוות שרתים, 40% מאתרי האינטרנט הממשלתיים לא מתארחים שם ומנהלי האתרים במשרדים לא טרחו לקבל אישור מוועדת החריגים.

המבקר קבע עוד כי הרשות לא עומדת באחד מיעדיה המרכזיים: הרחבת השירותים המקוונים. לדבריו, עד למועד סיום הכנת הדו"ח לא היה בידי הרשות מיפוי מלא של השירותים הממשלתיים שמוצעים אונליין, על אף שהייתה צריכה לעשות זאת עד 2015. המבקר גם ציין שמהדו"ח שמפרסמת הרשות על מצב השירותים הממשלתיים עולה תמונת מצב עגומה של איכות שירותים בינונית.

מרשות התקשוב נמסר בתגובה כי "לצערנו, יש פערי מידע ושגיאות בדו"ח המבקר. הרשות מבצעת את החלטות הממשלה במלואן, ומיישמת את תוכנית התקשוב האסטרטגית ואת תוכנית העבודה". עוד מציינים שם כי "המבקר עצמו ציין שמאז הקמתה, הרשות מקדמת עשייה משמעותית. בין השאר, הוקם האתר הממשלתי, שכולל את כלל השירותים המקוונים שמייתרים הגעה פיזית למשרדי הממשלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים