סקר: הישראלים חוששים מפגיעה בפרטיות – אבל לא מנסים להתגונן

נתונים שפרסם איגוד האינטרנט מראים שהגולש הישראלי אמנם מודע לנושאים כמו סייבר ופרטיות, אבל לא ממש בקי מה לעשות כדי לא להיפגע

כך אנחנו גולשים. צילום: BigStock

90% מהישראלים משתמשים באינטרנט ומחציתם חוששים מפגיעה בפרטיות, אך מעטים מנסים להתגונן – כך עולה מסקר של איגוד האינטרנט, שפורסם לקראת יום העצמאות ומעלה כמה נתונים מעניינים על הגולש הישראלי.

מרבית הגולשים משלבים בגלישתם בין המחשב, הסלולר והטאבלט, כאשר 14% גולשים רק במכשירים ניידים ו-11% – רק במחשבים שולחניים.

על פי הנתונים, 10% מהציבור לא משתמש באינטרנט כלל, כאשר בחברה היהודית עומד הנתון על 8.5% ובזו הערבית – על 15.2%. מרבית אלה מהחברה היהודית שלא גולשים (61%) עושים זאת מסיבות דתיות, 21% כי האינטרנט לא מעניין אותם ורק 4.5% משום שהם לא יודעים להפעיל את המחשב. בחברה הערבית, לשם השוואה, הודו יותר מ-37% שהם לא גולשים ברשת כי אין להם מיומנויות מחשב.

"הציבור לא ממהר לשנות הרגלים"

עוד עולה מהנתונים כי רבים מאתנו אמנם חוששים מפגיעה בפרטיות ושיעור זה עלה ב-50% לעומת השנה שעברה – ל-53%. 13% חוו פגיעות סייבר ו-43% חושבים שהם זקוקים למידע נוסף כדי להגן על עצמם ברשת.

מתוך אלה שציינו כי נפגעו או מכירים כאלה שנפגעו, 27% נדבקו מווירוס במחשב, ל-17% נגנבו פרטי כרטיס האשראי, 21% חוו פגיעה בפרטיות ברשת, 9% אחוזים התמודדו עם דרישת כופר והצפנת דיסק, ו-8% נפגעו מבריונות ושיימינג.

אולם, לצד התגברות החשש, הסקר מעלה שהציבור לא ממהר לשנות הרגלים ולהגן על עצמו ברשת. רק 10% לא מאשרים חברות ברשתות החברתיות מאנשים שאינם מכירים; אבל רק 20% נמנעים מהעלאה של תמונות חושפניות או תכנים אישיים מדי לרשת.

כמו כן, חלה ירידה של 4% במספר הקוראים חדשות באינטרנט ל-75% וכי 7% עושים זאת רק ברשתות החברתיות.

"הסקר מראה על עלייה משמעותית בחשש מפגיעה בפרטיות ברשת ורצון ללמוד על הנושא – אך גם מעיד על קושי לשנות הרגלים. השיעור הגבוה של אנשים שדיווחו על פגיעות סייבר מעידה על החשיבות שיש לתת לנושא זה בהגנה על הגולש הישראלי", אמר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. לדבריו, "המרכז להגנת הסייבר שמקים האיגוד יוכל לסייע למשתמשים להתמודד עם אירועים של הידבקות בווירוסים, הצפנת תכנים ודרישות כופר וגניבת פרטי כרטיסי אשראי."

הסקר נערך על ידי מכון המחקר סטאטנט בקרב 813 משיבים – 612 מהחברה היהודית ו-201 מהחברה הערבית – שלפי האיגוד גובשו לכדי מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה עומדת על 4.9%.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים