"בינה מלאכותית תשנה את האופן בו העסקים יפעלו"

"תחום ה-AI נמצא בשלב מוקדם שלו, אבל הוא יביא לשינוי ויסייע לארגונים להתפתח בכל מגזר", כך לדברי יאפ זיידרוולד, סגן נשיא לאזורי אירופה, המזרח התיכון והודו ב-NVIDIA

יאפ זיידרוולד, סגן נשיא לאזורי אירופה, המזרח התיכון והודו ב-NVIDIA. צילום: פלי הנמר

"פיתחנו את טכנולוגיית התלת-מימד לעולם המשחקים במציאות מדומה. לפני שבע שנים, חוקרים גילו שהטכנולוגיה מתאימה ללמידה עמוקה (Deep learning), ועשויה לסייע לתחום הבינה המלאכותית. נכנסנו לתחום, ולהערכתי – הבינה המלאכותית תשנה דפוסי פעילות רבים בעולם, לרבות האופן בו עסקים פועלים", כך אמר יאפ זיידרוולד, סגן נשיא לאזורי אירופה, המזרח התיכון והודו ב-NVIDIA.

בנובמבר האחרון פורסם כי ענקית המעבדים הגרפיים פתחה מרכזי פיתוח בתל אביב ובדרום שבדיה. מרכז הפיתוח המקומי מונה 15 עובדים, ועוסק בעיקר במו"פ בתחום הבינה המלאכותית, עם דגש על למידה עמוקה.

NVIDIA היא חברה ותיקה בענף, שהוקמה ב-1993. החברה עוסקת בפיתוח מערכות גרפיות ממוחשבות. בראשית דרכה היא התמקדה בשוק המישחוק (גיימינג), אך עם השנים החלה לבלוט בשוק המובייל, כמו גם בתחומי הבינה המלאכותית והמכוניות האוטונומיות.

קצב הגידול של NVIDIA מהיר יחסית, וב-2015 עמד המחזור העסקי שלה על יותר מחמישה מיליארד דולר. יותר ממחצית המכירות מגיעות מתחום הכרטיסים הגרפיים.

צמיחתה החדשה של החברה באה מעולם הבינה המלאכותית (AI). זאת כי התברר שהטכנולוגיה שמתאימה לעולם המישחוק, של יכולת הצגה גרפית, תלת-מימדית ובאיכות גבוהה – מתאימה לעולם החם בתחום ה־AI: הלמידה העמוקה (Deep Learning).

לאפשר למחשב ללמוד בעצמו

למידה עמוקה, הסביר זיידרוולד, "מאפשרת למחשב ללמוד בעצמו, ללא עזרת מתכנתים שנדרשים לקודד ידנית, והדבר מוביל לרמות דיוק חסרות תקדים בתחומים דוגמת זיהוי קול ותמונה. כך, ענקיות טכנולוגיה כגון גוגל (Google), מיקרוסופט (Microsoft), פייסבוק (Facebook) ואמזון (Amazon), קונות כמויות הולכות וגוברות של שבבים מ-NVIDIA למרכזי הנתונים שלהן. כך, בתי חולים משתמשים בשבבים כדי לזהות חריגות בדימות רפואיות, כמו סריקות CT".

הוא ציין כי "טסלה (Tesla) הכריזה בעבר שתתקין את השבבים שלנו במכוניות האוטונומיות שלה, ואלה הם גם הכוח המניע של חלק מקסדות המציאות המדומה. רבים מבין אלפי הסטארט־אפים הפועלים בעולם בתחום הבינה המלאכותית, משתמשים בפלטפורמה של NVIDIA, כיוון שהיא התאימה את החומרה שלה ללמידה עמוקה".

בפברואר 2017 פורסם בלעדית באנשים ומחשבים כי נתי אמסטרדם, שהיה מנכ"ל VMware ישראלעזב את תפקידו ועבר ל-NVIDIA. בתפקידו החדש מנהל אמסטרדם את כל פעילויות הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה מול לקוחות החברה באזור EMEA – אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. אופיר זמיר, ששימש זה שנים כמנהל טכני אזורי בענקית הווירטואליזציה, עזב אף הוא – ומנהל את הפעילות הטכנולוגית ב-NVIDIA תחת אמסטרדם.

לפתור בעיות שלא ניתן היה לפותרן בעבר

"הפכנו את עולם הבינה המלאכותית לנגיש לכל חברה בעולם", אמר זיידרוולד. "כיום ניתן בעזרתה לכתוב תוכנות שיפתרו עניינים מתמטיים, שלא ניתן היה לפותרם בעבר, כי לא ניתן היה לכתוב אותם בעזרת תוכנה מסורתית".

"תחום הבינה המלאכותית נמצא בשלב מוקדם שלו, אבל הוא יביא לשינוי ויסייע לארגונים להתפתח בכל מגזר". כך, אמר זיידרוולד.

"בתחום הרפואי, הבינה המלאכותית תסייע לעולם הדימות – לסייע לזהות מחלות בשלבים מוקדמים, עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר לעומת רופא בן אנוש. זה גם מביא מענה למחסור בכוח אדם רפואי ולייעול הטיפול בחולה. פייסבוק משתמשת בה לטובת זיהוי פנים, על מנת לנטר תמונות אסורות לפרסום, של ארגוני טרור, או עירום. חברות גז מסתייעות בה לטובת חיפוש מהיר של מאגרים. סאפ (SAP) נעזרת בה לטובת פיתוח אפליקציות חכמות יותר".

הטיפול במידע יסייע למנמ"ר ולארגון

לזיידרוולד נילווה בביקורו בארץ אלכס ווייט, סגן נשיא בחברה לעסקי ארגונים. לדברי ווייט, "מבין כלל האתגרים מולם ניצב המנמ"ר הארגוני כיום, אחד הבולטים הוא איך למנף את כלל הידע שיש לי – על העסק, על השוק, על המתחרים ועל הלקוחות".

הוא הוסיף כי "ההתפתחויות הטכנולוגיות מהוות הזדמנות עבור ארגונים: ניתן לנצל סוגי ופריטי מידע חדשים הנוצרים, למשל בשל התפתחות האינטרנט של הדברים".

"המנמ"ר נדרש לטפל במידע באופן מעמיק יותר, לסווג ולנתח אותו, לראות מה לחפש, מה ניתן להמליץ ללקוח למשל, איך הארגון יכול למטב את קבלת ההחלטות שלו לצורך פעולה מסויימת בשוק. כך, בעזרת בינה מלאכותית ניתן יהיה להגדיל את המכירות, לשפר את המוצר או השירות עבור הלקוח, או לקבל תובנות על השוק או על המתחרים".

אלכס ווייט, סגן נשיא לעסקי ארגונים ב-NVIDIA. צילום: פלי הנמר

אלכס ווייט, סגן נשיא לעסקי ארגונים ב-NVIDIA. צילום: פלי הנמר

"העולם נדרש לנוע ממערכות מונעות-אנשים למכונות", הסביר זיידרוולד. "המוח האנושי לא יכול לטפל בכלל הנתונים המציפים אותנו, נדרשות לכך מכונות. אלא שהמכונות המסורתיות, מחשבים מבוססי שרתי X86 – עושות זאת לאט מדי, הרי כיום נדרשות מכונות העושות זאת בגישה אחרת, מקבילית".

"זה גם יעיל יותר ובעיקר מהיר בהרבה. ופה מגיעה התרומה המשמעותית של הבינה המלאכותית: היא מסוגלת 'לעכל' ולהשיב לכל שאלה. בעולם הקמעונאות, למשל – אם השאלה היא איך למטב את הנתונים על דפוסי הרכישה של הקונים, אז התשובה תתבסס על מודל מתמטי מורכב לניהול המלאי".

"לא בן אנוש ולא המחשוב המסורתי ינפיקו את ההמלצה הנדרשת במהירות. כך נוכל להציע ללקוח בגד ספציפי במחיר מותאם אישית, בצבע ובגזרה שהוא רוצה. הקשר עימו יתהדק. בעזרת בינה מלאכותית ניתן לקחת את הנתונים, לאסוף אותם, ולטפל בהם בפחות מיום לעומת תשעה ימים במחשוב הקיים".

הוא הוסיף כי "הטכנולוגיה שלנו גורמת לכך שניתן לשלוט על המידע באופן הדוק ומעמיק יותר, למשל בעולם שרשרת האספקה, ניתן להביא לצמצום הוצאות על אובדן מלאי בהיקף של 30%-20%".

ישראל, סיכם זיידרוולד, "מהווה שוק חשוב עבורנו. יש פה חברות סטארט-אפ רבות, יש פה הרבה חדשנות. אני מעריך כי גם בתחום הפעילות שלנו, בינה מלאכותית, יש ויהיה לישראל משקל סגולי רב. בכוונתנו להשקיע פה משאבים, על מנת למנף את התחום עבורנו ועבור הלקוחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים