האם בנק איגוד ילך בעקבות בנק יהב?

שתי חברות הודיות, טק מהינדרה ואינפוסיס, מתמודדות במכרז להחלפת מערכות הליבה של בנק איגוד ● זאת לאחר שבסוף שנה זו, אמור הבנק להתנתק ממערכות המחשוב המרכזיות של בנק לאומי

ליאורה בן אפרים, מנהלת שע"מ. צילום ארכיון: יח"צ

שתי חברות גדולות מהודו בתחום שירותי IT פיננסים, התעניינו עד כה במכרז של בנק איגוד, שמטרתו החלפת מערכות הליבה של הבנק ומעבר לבנקאות דיגיטלית מקוונת. זאת לאחר שבסוף שנה זו, אמור הבנק להתנתק ממערכות המחשוב המרכזיות של בנק לאומי, מהם קיבל שירותי מחשוב ב-10 השנים האחרונות.

שתי החברות שהתעניינו במכרז הן טק מהינדרה (Tech Mahindra) המייצגת בעולם את חבילה התוכנה הבנקאית Timenus. לחברה יש נציגות בישראל וסמנכ"ל המכירות שלה הוא צורי חורין לשעבר בכיר בנס.

צוריאל חורין, סמנכ"ל מכירות לקוחות אנטרפרייז בטק מהינדרה ישראל

צוריאל חורין, סמנכ"ל מכירות לקוחות אנטרפרייז בטק מהינדרה ישראל

החברה עוסקת בשירותי מחשוב במגוון תחומים, בהיקף של למעלה מארבעה מיליארד דולר לשנה, היא מעסיקה 150 אלף עובדים בלמעלה מ-90 מדינות. טק מהינדרה רואה בשוק הישראלי יעד אסטרטגי, והמכרז על בנק איגוד הוא אחד היעדים שהציבה לעצמה כדי להתחרות ישירות ב-TCS ההודית, שביצעה את פרויקט החלפת מערכות הליבה בבנק יהב.

החברה השניה שמתעניינת במכרז הליבה של בנק איגוד היא אינפוסיס (Infosys), המיוצגת בישראל על ידי טלדור בהובלת נתי אברהמי. גם אינפוסיס היא חברה הודית שנוסדה ב-1981 בעיר פונה בהודו, וכיום מקום מושבה בבנגלור. יש לה תשעה מרכזי פיתוח בהודו ו-30 משרדים ברחבי העולם, עם 200 אלף עובדים.

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: ניב קנטור

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: ניב קנטור

לחברה שורה של שיתופי פעולה עם השוק הישראלי. ב-2012 חתמה על הסכם שת"פ למו"פ עם המדען הראשי, ולפני שנתיים בערך רכשה את חברת התוכנה הישראלית פאנאיה (Panaya)תמורת 230 מיליון דולרים, שמהווה את הבסיס למרכז פיתוח בישראל. לחברה יש גם בסיס התקנה חשוב בבנקאות הישראלית כאשר לפני כמה שנים זכתה באמצעות חברה בת שלה במכרז להחלפת מערכות הליבה הבנקאית של בנק לאומי בריטניה ולמעשה העבירה את הבנק לעידן הדיגיטלי.

אולם השאלה הגדולה שנותרה פתוחה, היא מה תעשה TCS ההודית, שהיא זרוע ה-IT של ענקית הטכנולוגיה טאטא (TATA). כזכור טאטא סיימה זה עתה את פרויקט הדגל שלה בשוק הישראלי, החלפת מערכת הליבה של בנק יהב, שהתנתק בבת אחת מבנק הפועלים, ממנו קיבל הבנק עד לא מכבר את כל שירותי המיחשוב שלו.

המודל של בנק יהב שהתבסס על TCS, הוא מודל ייחודי בעולם הבנקאות ובעולם הפרויקטים במגזר הפיננסי בכלל, וזכה להתעניינות עולמית. המודל המבוסס על פיתוח משולב של צוותים הודים וישראלים בארץ ובהודו, וביצוע ההחלפה של מערכות הליבה בפעימה אחת היה תהליך רווי סיכונים, במיוחד לאור החשיפה של בנק הפועלים לתהליך – אולם אושר על ידי כל הגורמים הרגולטורים בישראל.

תהליך ההתנתקות של בנקים בינוניים מבנקים גדולים נעשה בין היתר בעידוד בנק ישראל, במסגרת הקטנת הריכוזיות בתחום הבנקאות בישראל ומתן אפשרות לבנקים קטנים להתחרות בגדולים וגם לעבור בקלות יתר לעידן הדיגיטלי, כאשר התוצר הסופי מבחינת בנק ישראל – הוא הוזלת התעריפים ללקוחות בישראל.

הסיפור של TCS מעניין יותר בהתחשב בעובדה שאת פרויקט החלפת מערכות הליבה של בנק איגוד, מובילה ליאורה בן אפרים, שלפני שנה סיימה את תפקידה כמנהלת מערך המיגזר הפינסי של TCS ישראל, זרוע ה-IT של תאגיד טאטא ובין היתר הובילה תקופה מסוימת את החלפת מערכות הליבה של בנק יהב.

בני גורביץ', מנכ"ל כללביט. צילום: פלי הנמר

בני גורביץ', מנכ"ל כללביט. צילום: פלי הנמר

בן אפרים החליפה את בני גורביץ' שמונה למנכ"ל כללביט, זרוע ה-IT של כלל. הציפיה בשוק היתה שהמעבר של בן אפרים לאיגוד, יציב את טאטא כמתחרה רציני במכרז של בנק איגוד, שהוא בנק גדול יותר מיהב ופעילותו מאוד משמעותית בשוק הישראלי.

כמו כן, נודע כי העובדים בבנק איגוד, עומדים לסיים את המו"מ הממושך שניהלו בשנה האחרונה עם הנהלת הבנק לקראת ההתנתקות מבנק לאומי ומעבר לעידן הדיגיטלי.

זהו תהליך שמחלחל לבנקים אחרים, שגם שם העובדים מבינים כי אי אפשר לעצור את הקידמה וכי כל ענף הבנקאות עומד להשתנות, עם השלכות ישירות גם על העובדים. תהליך דומה קורה בימים אלו גם בבנק הבינלאומי כאשר עובדי מת"ף, זרוע ה-IT של הבנק, התאגדו בהסתדרות לפני ימים אחדים כדי לנהל מו"מ עם הנהלת הבנק לקראת תהליכים שונים שקשורים בפינטק ובמעבר לדיגיטל.

כל הגורמים הקשורים במכרז שומרים בינתיים על עמימות וממתינים להמשך תהליך המכרז, ומי יתמודד בו בסופו של דבר.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אביבה גורן

    הרגע הגבתי ושלחתי, לאן נעלמה התגובה שלי?

  2. אביבה גורן

    תגובה לאלי תפוחי - גם אני ניסיתי להעיר לבנק יהב אודות האפליקציה החדשה (שבמסך "הלוואות" לא ניתן לראות את מה שהכי מעניין - אני מניחה לא רק אותי - יתרה ותאריך סיום של כל הלוואה). כל מה שקיבלתי בתגובה זה תשובה אוטומטית סטנדרטית, אין לי מושג אם ההודעה שלי הגיעה ליעד כלשהו. זאת בניגוד לאתרים אחרים (בעיקר של מוכרים למיניהם), אשר מגיבים ממש מהר, להפתעתי, להודעות ב"צור קשר".

  3. איצק

    המון בעיות עד היום אנשים לא מבינים ולא מצליחים להכנס לחשבונות שלהם

  4. אלי תפוחי

    אני לקוח של בנק יהב תרשו לי לומר שהמערכת הממוחשבת החדשה של הבנק אינה יעילה, בעייתית, מהירות אישית, הנתונים של החשבון אינם מסונכרנים בין הכניסה מהנייד לכניסה מהמחשב. לא ניתן לבצע פעולות קניה ומכירה של ני"ע מהטלפון הנייד דבר שהיה פשוט פני כן

אירועים קרובים