"חיישני הסלולר יכולים לאתר מצבי הידרדרות של חולי נפש"

כך מתאר עופר שרון, מייסד ומנכ"ל Valera Health, בשיחה עם אנשים ומחשבים, את המערכת שפיתחה החברה, אשר משמשת כבר כאמצעי טיפול במרפאות נפש בארצות הברית

עופר שרון, מייסד ומנכ"ל Valera Health. צילום: ניב קנטור

הקשר בין טכנולוגיה ורפואת המוח הולך ומתהדק. חברת הסטארט-אפ Valera Health מירושלים, עושה שימוש בכל המידע מהחיישנים שיש בטלפון הסלולרי בזמן אמת, כדי לעקוב אחר מצבם של חולי נפש, ולהזמינם למרפאה רגע לפני ההתדרדרות.

עופר שרון, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר בראיון לאנשים ומחשבים במהלך כנס Brain Tech 2017, שהתקיים שלשום (ב') בתל אביב, כי "החיישנים הרבים שיש בטלפון – חיישני תנועה, חיישני אור, והכי טריוויאלי – כתיבה, הם אלה שבעזרתם ניתן לבדוק את מצב החולים".

לדבריו, "Valera Health הוקמה לפני כשנתיים וחצי בירושלים. פתחנו אותה במטרה למצוא פתרון שיאפשר לנו לעקוב אחר חולים החולים במחלות נפש לאורך זמן, ולתפוס אותם לפני ההידרדרות. ולפני שנה פתחנו סניף בניו יורק שם אנו עושים את העבודה המסחרית ואת המחקרים הקליניים".

החברה היא חברת סטארט-אפ בשלבים מוקדמים, ומעסיקה כ-10 אנשים. הצוות שלנו כולל רופאים, פסיכיאטרים, מדעני נתונים ומהנדסי מחשבים. אנחנו מייצרים אפליקציה שמאוד דומה באופי שלה לתרופה. רופא רושם מרשם, החולה מקבל את המרשם, מוריד את האפליקציה, עובר תהליך רישום, ואז במשך ארבעה שבועות אנחנו עוקבים אחר החולה הזה. אוספים את כל הנתונים מהחיישנים של הטלפון ומנסים לייצר לחולה קו בסיס התנהגותי".

"לאחר מכן אנחנו ממשיכים לעקוב אחר הפרמטרים שאצל החולה הזה מהווים תבנית התנהגותית, ומחפשים חריגות. כאשר התוכנה מזהה חריגה היא יוצרת קשר עם הקליניקה. הרופא מזמין אותו למרפאה ורואה האם אכן מדובר בשינוי במצב המחלה שלו", מסביר שרון.

באילו חיישנים אתם משתמשים?
"אנחנו יכולים לעקוב אחר פרמטרים רבים באמצעות חיישני הטלפון. אפשר לחלק אותם לשלוש קבוצות; פרמטרים של פעילות – האם החולה הולך, רץ, יושב, נוהג. פרמטר שני הוא החשיפה לאור – החשיפה לאור יכולה לאפשר לנו לדעת למשל האם החולה יושב בחדר חשוך וכאשר המכשיר נשאר ליד המיטה, ניתן לאתר הפרעות שינה".

"הפרמטר השלישי – שימוש במילים. המערכת מכילה צ'ט מאובטח שפיתחנו בעצמנו. אנחנו יכולים לזהות מילות מפתח שמדברות על עצב, כשחולה מדבר על מוות, כשחולה מדבר על רצון ליטול תרופות ועל הפרעות שינה – אלו פרמטרים שמייצרים התרעה בתוך המערכת".

לדברי שרון, "המערכת מאפשרת טיפול בחולים עם מחלות נפש קשות כגון חולים במחלה פסיכוטית ראשונה, דיכאון קשה, שילוב של דיכאון וחרדה, או שילוב של דיכאון ומחלה כרונית".

"מדובר באנשים שנמצאים בחברה, ושהמחלה שלהם עלולה להתדרדר עד שהם מאבדים קשר עם החברה ועם עצמם. המטרה שלנו לעקוב אחריהם לאורך זמן כדי לאתר את המצבים הללו לפני ההתדרדרות – לפני הצוק".

לסיכום אמר שרון כי "אנחנו בניסויים קליניים בהרווארד (Harvard), יש לנו כבר הסכמים מסחריים עם ארגוני רפואה שמשתמשים במערכת על בסיס קבוע. אפשר להוריד את האפליקציה ב-App Store וב-Google Play, אבל אין לה שום ערך בלי שהקליניקה מחוברת אליה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים