סופית: הכנסת אישרה את המאגר הביומטרי

החוק עבר ברוב של 39 תומכים מול 29 מתנגדים, לאחר שרוכך ● הוא צפוי להיכנס לתוקפו רק ביולי ● האופוזיציה: מדובר בגרסה מודרנית של האח הגדול

המאגר הביומטרי אושר - אחרי יותר מעשור של דיונים. צילום: BigStock

יותר מעשור אחרי שהחלו הדיונים על המאגר הביומטרי – הכנסת אישרה אמש (ב') את הקמתו בקריאות שנייה ושלישית. 39 ח"כים תמכו בחוק לעומת 29 שהתנגדו.

הקמת המאגר אושרה לאחר דיון סוער שהתקיים במליאה, שבמהלכו הביעו הצדדים השונים את עמדותיהם. המאגר יכלול תמונות פנים וטביעות אצבע של כל אזרחי ישראל שיבואו להוציא או לחדש מסמכי זיהוי. עם זאת, אזרח שלא ירצה לתת טביעות אצבע יוכל לסרב לעשות זאת.

לא מעט שרים וח"כים מהקואליציה מתנגדים לחוק, וכדי לשמור על הרוב הקואליציוני היה צורך לרכך אותו. כך, בעקבות הסתייגויות שהעלתה סיעת ישראל ביתנו, הוסכם כי בני פחות מ-16 יוחרגו מהמאגר הביומטרי וכי המשטרה לא תוכל לעשות בו שימוש כל עוד לא יוכנסו תקנות רלוונטיות לתוקף.

כמו כן, הוסכם כי ראש מערך הסייבר יערוך בדיקות בכל שנה וחצי, במקום בכל שנתיים, למציאת חלופות טכנולוגיות לטביעות האצבע, ומערך ההסברה ייתן מענה בכל הנוגע למאגר בחמש שפות.

עוד הסכימו הצדדים ששר הפנים, אריה דרעי, יביא תקנות ראשונות עד 1 במאי והכנסת תאשר אותן עד 3 ביולי. יום תחילת החוק יהיה תלוי באישור התקנות בכנסת, כלומר – החוק ייכנס לתוקף רק כאשר התקנות ייכנסו לתוקף. כמו כן, מתן טביעות האצבע יהיה וולונטרי. הנושא עמד במוקד מחלוקת קשה, שכן כחלק מהפיילוט היו האזרחים שביקשו להוציא מסמכי זיהוי חדשים לתת טביעות אצבע שיוכנסו למאגר הביומטרי.

הוועדה שדנה בהבאת החוק לקריאות שנייה ושלישית, שהייתה משותפת לוועדות הפנים, החוקה והמדע והטכנולוגיה, עמדה על חשיבות הפיקוח הפרלמנטרי וקבעה שלא ניתן יהיה להאריך את הוראת השעה ללא אישור שלה ושל מליאת הכנסת.

"איזון מיטבי בין שמירה על הפרטיות להגנת האזרח"

החוק התקבל לאחר דיונים ארוכים ומחלוקת ציבורית רחבה. התומכים, בהם מומחי ביטחון רבים, טענו כי המאגר חיוני על מנת למנוע גניבות זהות של אזרחי ישראל. לעומתם, המתנגדים, בהם מומחים אחרים, טענו כי מדובר בפגיעה קשה בפרטיות וכי מדובר במאגר שעלול לדלוף.

השר דרעי בירך על אישור החוק ואמר ש-"אני סמוך ובטוח שהמתווה שהתקבל מהווה איזון מיטבי בין שמירה על הפרטיות וחובתה של המדינה להגן על תושביה מפני התחזות וגניבת זהות".

לעומת זאת, באופוזיציה תקפו את קבלת החוק ואמרו כי מדובר ב-"אח הגדול". ח"כ מיכל רוזין (מרצ) ציינה כי זוהי "פגיעה קשה וחסרת תקדים בביטחון ובפרטיותם של אזרחי המדינה", וכי "חברי הקואליציה הצביעו נגד הציבור בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים