"כל מה שיכול להיות מחובר לחיישן יאפשר מעקב כשהחולים נמצאים בביתם"

"מטרתנו להקל על הלקוחות שלנו ולמנוע מהם את הצורך להגיע פיזית למרפאות - אפשר לבצע דרך האפליקציה הרבה פעילויות מול הקופה, ואנחנו שמים דגש על טיפול בבריאים", כך לדברי רותי קורצברג, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת

רותי קורצברג, מנהלת אגף טכנולוגיות מידע בקופת חולים מאוחדת. צילום: יניב פאר

"כל מה שיכול להיות מחובר לחיישן – יחובר", כך אמרה רותי  קורצברג, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת.

קורצברג דיברה במסגרת שולחן עגול בנושא בריאות דיגיטלית 2017 – מגמות וכיוונים, שהתקיים במשרדי אנשים ומחשבים. באירוע השתתפו מנמ"רים של קופות חולים, נציגים של חברות סטארט-אפ ומשקיעים. הנחה את הרב-שיח יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדבריה, "הנושא של צריכת שירותים דיגיטליים אינו חדש. אנחנו עובדים מזה מספר שנים להקל על הלקוחות שלנו ולמנוע מהם את הצורך להגיע פיזית למרפאות. אפשר לבצע דרך האפליקציה הרבה פעילויות מול הקופה. אנחנו שמים דגש על טיפול בבריאים".

"הטכנולוגיה כבר כאן", אומרת קורצברג. "אם אנחנו יכולים בעזרת ווטסון (Watson) לנתח טקסטים לא מובנים ולתת המלצות לרופא, אז ניתן לעשות הרבה דברים".

"אנו בוחנים הרבה סטארט-אפים, עושים פיילוטים בתחום האינטרנט של הדברים: חיישנים המנטרים את מצבם של חולים כרוניים, אך גם של אנשים מאוזנים מבחינת התרופות, אבל אנחנו רוצים לשמור על האיזון ולמנוע מהם להתדרדר – יתר לחץ דם, נשים בהריון, סכרת. חושבים על זה ופועלים בשיתוף עם הרבה סטארט-אפים כדי להגיע לשיפור משמעותי בשירות".

כיצד אתם מבדלים את עצמכם כדי למשוך לקוחות אליכם?
"אנחנו רוצים להשקיע הרבה בטיפול פרואקטיבי של הלקוח ולהפוך הלכה למעשה את המונח 'לשים את הלקוח במרכז', הן דרך ניתוחי מידע והמלצות פרואטקיביות לצוות הרפואי והאדמיניסטריבי איך לטפל באנשים שיצאו מבתי חולים, לאיזה בדיקות ולאיזה מומחים לשלוח אותם", אמרה קורצברג.

"את כל הדברים הללו אנחנו יכולים לעשות באמצעות ניתוח טקסטים ונתונים בעזרת סטארט-אפים שמשדרים לנו את הנתונים. בקרוב הלקוח יוכל לעשות ביקור וירטואלי, ולהעלות צילומים ונתוני א.ק.ג וכל בדיקה אחרת שתחובר לחיישן".

שימי ארנסט, מנמ"ר המרכז הרפואי שיבא. צילום: יניב פאר

שימי ארנסט, מנמ"ר המרכז הרפואי שיבא. צילום: יניב פאר

שימי ארנסט, מנמ"ר המרכז הרפואי שיבא, אמר כי "החזון שאנו מדברים עליו ב-2017 בתחום הבריאות הדיגיטלית ייראה מצחיק בעוד חמש-עשר שנים. הטכנולוגיה היום משיגה את הבריאות, וזה טוב".

"הריצה הזו גורמת לכך שאנחנו לא מספיקים לחשוב ולרוץ אחרי הטכנולוגיה כי היא נותנת לנו המון כלים, ועכשיו אנחנו צריכים לחפש אילו בעיות הכלים הללו מסוגלים לפתור – כלים כמו טלרפואה, Big Data ועוד. בעוד כמה שנים, מה שאנחנו חושבים היום יהיה ברור – שהמטופל יישאר בבית והבדיקות שלו ישודרו ברצף לתיק הרפואי שלו".

לדבריו, "מדובר הרבה על המטופל במרכז. שאלה רטורית – כמה אנשים באמת דיברו עם המטופל? האם מישהו עשה פגישה פנימית של בית החולים והזמין לשם מטופלים ושאל מה אתם רוצים? אנחנו עשינו את זה. לקחנו מטופל והוא שינה את דעתי בכמה דברים. הכנסנו אותו לדיון הנהלה, הוא הביע את דעתו ופתאום שמענו דברים שלא חשבנו עליהם. למשל האם לשלוח למטופל תשובה קשה, או לתת למטפל להסביר לו"?

"ללא ספק ברור שיש כאלה שישתמשו פחות בטכנולוגיה, בפרט הדור המבוגר", אמר ארנסט. "הדור הצעיר כבר גדל עם הטכנולוגיה והוא יוכל לאמץ אותה גם בשירותי הרפואה."

דורון איזון, מנמ"ר בית החולים אסותא אשדוד. צילום: יניב פאר

דורון איזון, מנמ"ר בית החולים אסותא אשדוד. צילום: יניב פאר

דורון איזון, מנמ"ר בית החולים הציבורי החדש אסותא אשדוד, אמר כי"קיים פער בין דורי ופער תרבותי. אני לא צעיר אבל הצורה שאני צורך היום מידע שונה מלפני 20 שנה. יש לי יתרון גדול שאני בונה בית חולים חדש ומתחיל כמעט מאפס. הדבר חוסך לי המון התפתחות אבולוציונית של מערכות מידע".

"אני בא מבית אסותא שחרתה על דגלה מגוון שלם של פתרונות דיגיטליים לחולים, ואנחנו עובדים עם טלפונים חכמים, אתר אינטרנט, SMS ומשלוח במייל של תשובות. אנחנו מתאימים את עצמנו לכל לקוח. באשדוד יש קהילה חרדית, עולים חדשים וישראלים צברים בתחומים שונים של הסקאלה החברתית-כלכלית. נצטרך להקים מוקד זימון תורים שיפעל בארבע שפות; עברית אנגלית רוסית וצרפתית".

לדבריו, "בית החולים יכיל מלר"ם (מחלקת מיון) ופנימיות נשים, ילודים וגניקולוגיה. בשלב ראשון יהיו בו 300 מיטות ובתפעולו אנו מתבססים על דיגיטציה מלאה מקצה לקצה מזימון התור דרך כל הטיפולים והבדיקות ועד לשחרור. כל קשר של הרופא עם החולה ימוחשב. גם בתחום זה אנחנו מתאימים את עצמנו לסוגי האוכלוסיה".

נתן דיסלדורפ, מנמ"ר בית החולים לניאדו. צילום: יניב פאר

נתן דיסלדורפ, מנמ"ר בית החולים לניאדו. צילום: יניב פאר

נתן דיסלדורפ, מנמ"ר בית החולים לניאדו בנתניה, אמר כי "לפני שנתיים עשינו הסבה לסביבה של מערכת רספונסיבית אשר עובדת על בראוזר ויכולה לפעול על כל מכשיר. החזון שלי הוא שלכל רופא יהיה טאבלט בכיס, במקום להיסחב עם העגלות. המערכת עברה פיילוט במחלקה במשך חודשיים ואנחנו לפני הטמעה".

יזהר לאופר, CTO, מנהל מחלקת חדשנות ובריאות דיגיטלית באגף מערכות מידע בקופת חולים לאומית, אמר כי "קצב השינוי נראה כמו רכבת הרים שנמצאת למעלה לפני שהיא תצבור מהירות ותיפול. מבחינת אי-השוויון היה כנס של משרד הבריאות לפני כחודשיים, אנשים שלא מחוברים לדיגיטל מצבם יורע. יש פתרונות חלקיים, למשל רפואה מרחוק מסניף לסניף, לטובת הפריפריה".

יזהר לאופר, CTO, מנהל מחלקת חדשנות ובריאות דיגיטלית באגף מערכות מידע בקופת חולים לאומית. צילום: יניב פאר

יזהר לאופר, CTO, מנהל מחלקת חדשנות ובריאות דיגיטלית באגף מערכות מידע בקופת חולים לאומית. צילום: יניב פאר

באשר לבידול מול הלקוחות, אמר לאופר, "בעידן שבו לקוחות רגילים להזמין מונית ופיצה בשתי לחיצות כפתור, התחרות שלנו מבחינת חוויית משתמש היא לספק שירות במינימום קליקים. יש לנו גם משוב מהציבור בחנויות האפליקציה – מעבר לשבחים וקללות, אנשים אומרים מה חסר להם באפליקציה".

לאופר מדגיש כי "אחת הבעיות בהכנסת דיגיטציה היא שה-FDA דורש אישור מחדש על אותו מוצר אם מוסיפים לו מודול Wi-Fi – והוא יתעכב חצי שנה. לפיכך מרבית המכשירים הרפואיים מפגרים מבחינה טכנולוגית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי

    אסתפק לראשונה דלקופת חולים כללית אפשר יהיה להזמין תורלבית מרקחת!!! לרופא וחאחות אני כבר יכול להזמין תור באינטרנט מחכה שאפשר יהיה גם לבית מרקחת ושלא אזדקק לסופר פארם...

אירועים קרובים