הרשות הביומטרית: לא צריך טביעות אצבע כדי להקים את המאגר

מנמ"ר הרשות הביע בדיון בכנסת עמדה שונה מזו שנקטה בעבר ואמר כי "אנחנו מסוגלים לעמוד במטרות החוק עם תמונות פנים בלבד לטווח של חמש שנים"

אילוסטרציה: BigStock

שינוי בעמדת הרשות הביומטרית באשר למאגר: בדיון שהתקיים היום (ג') בכנסת הציגה הרשות עמדה שלפיה אין צורך בטביעת אצבע כדי לקיים את תכלית החוק ולהקים את המאגר הביומטרי. בכך נסוגה הרשות מעמדתה – עד כה היא טענה שיש צורך בטביעות אצבע ובזיהוי תווי פנים לקיומו של המאגר.

מנמ"ר הרשות, אמיר אריהאן, אמר את הדברים בדיון שקיימה היום הוועדה המשותפת של הכנסת לעניין הביומטרי. הוא ציין כי "התיישנות של תמונות עוד יותר מקשה על זיהוי אדם ספציפי מתוך מאגר ביומטרי. מאגר מבוסס פנים ל-10 שנים מנמיך את היכולת לזהות אדם. אנחנו מסוגלים לעמוד במטרות החוק עם תמונות פנים בלבד לטווח של חמש שנים".

עו"ד נעמה בן צבי, היועצת המשפטית של הממונה על היישומים הביומטריים, אמרה כי "אפשר לבסס מאגר ביומטרי ישראלי עם תמונות פנים בלבד, בגלל כמות האוכלוסין. ברוב המאגרים בעולם המערבי משתמשים רק בתמונות פנים. אין מאגר שמבוסס רק על טביעות אצבע. זה הכול עניין של איזון – עד כמה מסוכן להחזיק מאגר כזה בשילוב עם הצורך לנהל את הפרויקט בצורה מיטבית".

הדיון התקיים לקראת הבאתו של חוק המאגר הביומטרי להצבעה בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת. החוק מגיע לאחר שהנושא נדון רבות בשנים האחרונות, כולל פיילוט בן יותר משלוש שנים. הרשות הביומטרית, גורמי ביטחון ומומחים שונים צידדו במאגר, בעוד שח"כים, התנועה לזכויות דיגיטליות ומומחים אחרים עמדו על הסכנה שבדליפתו. לקראת סיום הפיילוט החליט שר הפנים, אריה דרעי, כי המאגר יכלול טביעות אצבע וזיהוי פנים, אם כי אזרחים יוכלו לסרב למסור טביעות אצבע.

בתנועה לזכויות דיגיטליות קראו בתגובה לעמדת הרשות לבטל לאלתר את המאגר. פרופ' קרין נהון ציינה כי "יצא המרצע מהשק. התגובה של נציג הרשות הביומטרית מראה לכולם שהדיון על מאגר ביומטרי שכולל טביעות אצבע משרת מטרה אחרת לגמרי ממה שמציגים נציגי הרשות. מקומן של טביעות האצבע מחוץ למאגר הביומטרי. על חברי הכנסת לבטל מיד, כשלב ראשון, את הוראת השעה שמכלילה את הטביעות במאגר, ובשלב שני לבטל את המאגר כולו ולמצוא פתרונות יותר מאוזנים, שישמרו על הביטחון האישי של התושבים ועל הביטחון הלאומי".

כמה ח"כים חזרו בדיון על התנגדותם למאגר, ולפחות להכללה בו של טביעות אצבע. ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר כי "לא יהיה מאגר של טביעות אצבעות, אין לכך תמיכה בוועדה. האם נעשתה עבודה מסודרת של בדיקת הסיכונים לאזרחים? לא נתקלתי בשום בדיקה כזו".

עוד התברר בדיון כי אין "תופעה" של גניבת זהויות או הרכשות כפולות, אלא מדובר, על פי הרשויות, במקרים בודדים בלבד. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) התייחסה לנושא: "הרכשות כפולות זו תכלית המאגר המקורי. אנחנו צריכים לקבל מספר כדי להבין אם ההשקעה בכלל שווה לבעיה שכמעט לא קיימת. לאור שאלת ההרכשות הכפולות, צריך לקיים דיון בעלות, סיכונים ותועלת של חלופות אחרות".

בתוך כך, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום שתעודות הזהות והדרכונים הביומטריים יגיעו לאזרחים ישירות עם שליח. כך יימנע מהתושבים שמוציאים את התעודות הללו ביקור חוזר בלשכות רישום האוכלוסין. הוועדה קיבלה את ההחלטה לבקשת שר הפנים ושרת המשפטים, איילת שקד.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    חייבים לעצור את המאגר הביומטרי! אין צורך במאגר בכלל! כולם מצטרפים למאבק המשפטי נגד המאגר! כנסו http://www.headstart.co.il/projectupdates.aspx?id=19914

  2. איתן ארבל

    עד כמה שזה נשמע טוב (והייתי שמח אם היו מוחקים לגמרי את כל רעיון המאגר), קשה לי להאמין שבאמת יבטלו את אגירת טביעת האצבע. המדינה רוצה לאסוף על כולנו כמה שיותר מידע, כולל מספר הנעליים ומה אכלנו היום אם היו יכולים... מצד שני, אם מצמצמים למינימום (לדעתם...) את הנתונים שייאגרו, אולי זה מסמן שהם באמת חושבים שפריצה והפצת המידע היא אפשרית ובהחלט מסוכנת.

אירועים קרובים