"עיר חכמה – כזו שלמנהיגות שלה יש יכולת לאוריינות דיגיטלית"

לדברי שלמה דולברג, מנכ''ל מרכז השלטון המקומי, "נמשיך לקדם את מעמד המנמ''ר ברשויות המקומיות, תוך שימת דגש על החוסר הכרוני בניהול נושאים אלה ברשויות במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי"

שלמה דולברג, מנכ''ל מרכז השלטון המקומי. צילום: ניב קנטור

"עיר חכמה היא עיר בה המנהיגות המובילה הינה בעלת יכולת של אוריינות דיגיטלית, כלומר בעלת יכולת התמודדות והבנה של סוגיות כמו הזכות לפרטיות והאיומים עליה", כך אמר שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי.

דולברג דיבר בכנס IT מוניציפלי, שנערך תחת הכותרת עיר חכמה. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום. את הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

דולברג התבסס בדבריו על מאמר של ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, מנהלת המרכז לערכים דמוקרטיים וראש התכנית לרפורמות במדיה ודמוקרטיה בעידן המידע – במכון הישראלי לדמוקרטיה.

אחד הסממנים החשובים של עיר חכמה

עיר חכמה, אמר, "היא זו אשר מחזקת מאוד את יחידת המחקר והאסטרטגיה שלה, על מנת שתתבונן בארגון פנימה והחוצה, ותגבש פתרונות חדשניים לבעיות המתעוררות במהלך העבודה".

כך, ציין דולברג, "כיום, מתוך יותר מ-250 רשויות מקומיות בארץ, רק ל-20 מהן יש יחידות מחקר ואסטרטגיה עירוניות – ובכל השאר, הרוב, אין יחידה שכזו". יחידת המחקר, ציין דולברג, "אמורה  להוביל את התהליך החשיבתי, ולתת פתרונות – חלקם טכנולוגיים, חלקם חוקתיים. עיר חכמה יודעת לתת ליחידה הזו לעבוד".

לגבי האוריינות הדיגיטלית, אמר דולברג כי "המנהיגות המקומית נדרשת להבין את המשמעות של עבודה במרחב ארגוני שקוף, ואת המשמעות של ניהול המידע הציבורי בעולם הדיגיטלי. זו מנהיגות המבינה את הנושאים הבעייתיים בתחומים הדיגיטליים: ניהול ציבורי, איומי פרטיות, עבודה במרחב שקוף, הכרה של הטכנולוגיות והיכולת להכריע במתח שבין הטכנולוגיה ובין כללים משפטיים וחברתיים. זה צריך להיות אחד הסממנים החשובים של עיר חכמה".

דולברג התייחס בדבריו לנושא האלימות ברשתות החברתיות. "רוב הפוגעים והנפגעים הם בני נוער", אמר. "זה לא נוגע ישירות לחדשנות ולעיר חכמה – אבל אנו חושבים כי נושא זה מחייב טיפול של ראשי הרשויות".

לדבריו, "הרשויות המקומיות הן קבלן הביצוע של המדינה, וישראל היא מהמובילות בעולם באלימות ברשת, כך לפי מחקר של Spot.IM – חברת הזנק ישראלית המפעילה מערכות טוקבקים למיליארד דפי אינטרנט בעולם. עיר חכמה צריכה להיות כזו שיהיה בה שיח חיובי. ניקח על עצמנו את הטיפול בנושא, לא נחכה לענקיות האינטרנט שיעשו זאת עבורנו. אם נמתין להן, לא נראה את האור בקצה המנהרה".

אין כלל או כמעט שירותים דיגיטליים

הוא ציין כי "הדרך הטובה ביותר היא דרך חינוכית-הסברתית, ומי שיכול להוביל אותה הן ראשי הרשויות המקומיות, שהם הזרוע הארוכה של הממשלה להפעלת מערכת החינוך. מרכז השלטון המקומי מקיים פורום למיגור האלימות, נוביל לניתוב אנשי מקצוע לשיח חינוכי עם הפוגעים והנפגעים, ונגייס לשם כך, גם את חברות הענק וספקיות האינטרנט".

דולברג סיים באומרו כי "בעבודה היומיומית נמשיך לקדם את מעמד המנמ"ר ברשויות המקומיות, תוך שימת דגש על החוסר הכרוני בניהול נושאים אלה ברשויות מקומיות במגזר הערבי. נקדם סיוע כספי מהמשרד לשיוויון חברתי, על מנת שבעוד כמה שנים המגזר הערבי ימצא עצמו במקום טוב בהרבה, מבחינת ניהול המידע והשירות לתושבים".

"אנו מסייעים בכל מקום שיש חוסר. המאמץ העיקרי יהיה במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי. מדובר ב-80 רשויות, בהן לאוכלוסיה אין כלל או כמעט שירותים דיגיטליים. יחד עם פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, והמשרד לשיוויון חברתי, נתגייס על מנת שבכל רשות מקומית יהיה נציג, יהיה סוכן של שינוי, ונדרוש מהממשלה לממן תקן שכזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים