יבמ: בתוך חמש שנים אנשים יהיו בעלי יכולת ראייה של גיבורי על

בין החידושים הטכנולוגיים שישנו את חיינו בשנים אלו: אבחון נפשי באמצעות זיהוי דיבור, דחיסת מעבדות רפואיות על שבב בודד ואיתור זיהום סביבתי במהירות האור

החיים כגיבורי-על. אילוסטרציה: BigStock

בתוך חמש שנים ניתן יהיה לסייע לאבחון נפשי באמצעות זיהוי דיבור; שילוב בין יכולות ראייה ממוחשבת ודימות יספק לבני אדם כושר ראיה מקביל לזה של גיבורי-על מספרות הקומיקס; שילובים מתוחכמים של מקורות תוכן, חיישנים, אלגוריתמים ומערכות למידה חישובית – יאפשרו להבין את מורכבותו של כדור הארץ לפרטי פרטים; מעבדות רפואיות הדחוסות על גבי שבב מחשב בודד יעקבו אחר מחלות; וחיישנים חכמים יאתרו זיהום סביבתי במהירות האור – כך על פי מחקר חדש של יבמ (IBM).

חמש הטכנולוגיות נושאות עימן פוטנציאל לשנות את אופן העבודה, החיים והאינטראקציה האנושית כבר במהלך חמש השנים הקרובות, על פי רשימת "חמש בחמש" (#ibm5in5).

חיישנים חכמים יגלו זיהום אוויר במהירות האור. צילום: יח"צ

חיישנים חכמים יגלו זיהום אוויר במהירות האור. צילום: יח"צ

לדברי ד"ר איה סופר, דירקטורית מחשוב קוגניטיבי ביבמ העולמית, ממעבדת המחקר של הענק הכחול בחיפה, "לקהילה המדעית יש מסורת נהדרת של יצירת מכשירים המסייעים לנו לראות את העולם סביבנו – מהמיקרוסקופ ועד המדחום. ההתפתחות בתחומי הבינה המלאכותית והננו-טכנולוגיה, מאפשרת לנו להמציא דור חדש של מכשירים מדעיים שיאפשרו לצפות בפועל בעצמים ובתופעות בלתי-נראות כיום – כבר בתוך חמש שנים".

המילים שלנו, נכתב בתחזית, "יהפכו לחלון אל בריאותנו הנפשית. עלות הטיפול בעולם בהפרעות נפשיות גבוהה מהעלות המצרפית של הטיפול בסוכרת, מחלות בדרכי הנשימה וסרטן – זהו עול כלכלי".

"המוח הוא בבחינת קופסה שחורה – והדיבור הוא מפתח המאפשר להיכנס לקופסה זו. בתוך חמש שנים, הדברים שאנו אומרים וכותבים ישמשו כאינדיקטורים למצבנו הנפשי ולרווחה הפיזית שלנו. דפוסי דיבור וכתיבה המנותחים על ידי מערכות קוגניטיביות יצביעו על סימנים מוקדמים למחלות נפש ומחלות נוירולוגיות, ויאפשרו לצפות טוב יותר את תהליכי המחלה, לנטר אותה ולעקוב אחריה".

במעבדות המחקר בחיפה מבצעים כמה מחקרים בתחום. החוקרים התמקדו באיתור סימנים לשיטיון (דימנציה) – והם פועלים כדי ללמד מחשבים לזהות טקסטים, אופן דיבור, והבעות פנים אנושיות, על מנת להבין מצבי רוח ואת מצבו הרגשי של האדם – ולפעול על בסיס הבנת המאפיינים האלה ביישומים שונים כגון שרות לקוחות ממוחשב.

סופרמן, מן, מן

היפר-דימות בשילוב בינה מלאכותית, יספקו יכולות ראייה של גיבורי-על. בתוך חמש שנים, יהיו טכנולוגיית היפר-דימות בשילוב עם בינה מלאכותית. אלה יאפשרו לנו לשלב תמונות במספר אורכי-גל שונים אל תוך תמונה אחת – כדי להציג תובנות רבות ערך ולזהות סכנות שהסתתרו עד כה בין צילומים שונים. המכשירים החדשים יהיו ניידים, זולים מאלה שכיום ונגישים.

ראייה של תופעות פיזיות, אותן קשה או בלתי אפשרי לראות היום – תסייע למשל, בשיפור בטיחות הנהיגה של נהגים, או בקבלת מידע מקיף אודות ערכיו התזונתיים של מזון.

החוקרים בחיפה בונים מערכת המסייעת לרופאים רדיולוגים לזהות תופעות חריגות בתמונות דימות רפואי, תוך שילוב מידע ממקורות נפרדים לייעול והאצה של תהליכי האבחון. סוג אחר של "ראיית-על" המפותח בחיפה, שייך למערכות מציאות רבודה, העושות שימוש במשקפיים מיוחדים, כדי להציג למשתמש מידע נסתר אודות חפצים בהם הוא מביט.

מי אתה, כדור הארץ?

שילובי כלים חדשים יאפשרו להבין את כדור הארץ לפרטי פרטים. בתוך חמש שנים, נכתב, "נשתמש באלגוריתמים של למידת מכונה ובכלי תוכנה שיסייעו לנו לתפוס ולהבין כמויות עתק של נתונים הנאספים ממיליארדי מכשירים הקשורים לרשת".

השילוב, הארגון והניתוח האנליטי של נתונים של תנאי אקלים, מצב הקרקע, רמות מים והקשר בינן ובין שיטות השקיה, למשל, יציגו תובנות לדור חדש של חקלאים ויסייעו להם לבחור ביבול המשתלם ביותר לגידול, להחליט היכן לטעת ואיך להבטיח תנובה מירבית – תוך חיסכון בצריכת המים.

בעקבות רכישת ה-Weather Company על ידי מעבדת התוכנה של החברה בישראל, מפותחים כלים חדשים המבוססים על היכולות והנתונים של הנרכשת. הכלים מסייעים לייצר תובנות שונות – לדוגמה, פיתוח רשת דיווח, דומה ל-Waze, שתסייע לטייסים למנוע כיסי אוויר.

מעבדה רפואית על גבי שבב מחשב בודד תאפשר מעקב אחר מחלות ברמה ננו-מטרית. צילום: יח"צ

מעבדה רפואית על גבי שבב מחשב בודד תאפשר מעקב אחר מחלות ברמה ננו-מטרית. צילום: יח"צ

איך זה ששבב אחד מעז?

מעבדה רפואית על גבי שבב מחשב בודד תאפשר מעקב אחר מחלות ברמה ננו-מטרית. בחמש השנים הקרובות, תאפשר "מעבדה רפואית על גבי שבב בודד" לאבחן את מצב הבריאות בעזרת כלים ננו-מטריים.

המעבדה תנתח רמזים המסתתרים בנוזלי הגוף, ותקבע מיד האם לפנות לרופא. שילוב מידע זה עם נתונים המתקבלים ממכשירי אינטרנט של הדברים אחרים בסביבת החולה, כמו שעונים חכמים וחיישנים לניטור שינה וניתוח המידע בעזרת כלי בינה מלאכותית, יאפשרו להציג תובנות רלוונטיות מעמיקות של מצב בריאותנו והתראות לבעיות.

בענק הכחול מפתחים מדענים ננו-טכנולוגיה למעבדה על שבב בודד, שיאפשר בדיקות DNA, זיהוי וירוסים וחשיפת מחלות עוד לפני שהופיעו התסמינים שלהם. בחיפה עובדים על מערכות שיאספו מידע ישירות משבבים השתולים בגופינו ויעדכנו בזמן אמת המלצות למינוני תרופות או יתריעו מבעוד מועד על אירועים רפואיים.

חיישנים חכמים יאתרו זיהום סביבתי במהירות האור. רוב החומרים המזהמים אינם נראים לעין האנושית, וניטור יעיל יותר שלהם מבטיח מזעור הפגיעה בסביבה ובאדם. בענק הכחול בחיפה מפתחים חיישני אינטרנט של הדברים המנטרים התנהלות עובדים בסביבות קשות לתפעול, ומתריעים על הימצאות רעלים, חשיפה לחום קיצוני, או על עייפות מצטברת של העובד העלולה להוביל לסכנות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים