ח"כ קארין אלהרר: "מבקרי הפנים כיום לא עצמאיים לגמרי"

"הייתי רוצה לראות הנמכת להבות ביחס כלפי המבקר", אמרה יו''ר ועדת ביקורת המדינה ● לדבריה, "אני סומכת על מבקר המדינה ועל עבודתו המצוינת ורוצה לחזק את ידיו - על אפם ועל חמתם של מי שאינם מרוצים ממנו"

ח"כ קארין אלהרר, יושבת ראש ועדת ביקורת המדינה. צילום: ניב קנטור

"במצב הנוכחי כיום חסרה למבקרי הפנים עצמאות. כיום הם לא לגמרי עצמאיים – ונדרש לדשנות מצב זה", כך אמרה חברת הכנסת קארין אלהרר, יושבת ראש ועדת ביקורת המדינה.

ח"כ אלהרר דיברה בכנס השנתי של IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים. הכנס נשא את הכותרת "התפתחות מתמדת", והתקיים במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ה') בהשתתפות מאות מבקרי פנים בארגונים.

לדברי ח"כ אלהרר, "נושאי הביקורת הפנימית לא יכולים להיבחר על ידי מבקרי הפנים בצורה עצמאית מלאה. יש לעתים שרומזים להם 'לא לגעת בזה ובזה'. נדרשת עצמאות מלאה למבקר הפנים".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

עניין נוסף, ציינה ח"כ אלהרר, הוא המצב בו על מבקרי הפנים מוטלת עבודה נוספת, לעמוד בראש צוות הבוחן את המעקב אחר תיקון הליקויים שהועלו. "עלינו להגיע ליום בו המבקר יוכל לסרב למטלה, בלא שיינזק מהסירוב", אמרה.

"על פי חוק מבקר המדינה, מי שאמור לעמוד בראש צוות הליקויים הוא מנכ"ל הארגון. למנכ"לים לא מתחשק לעשות זאת, אז הם מטילים על המבקר לעשות זאת וזה לא הגיוני".

"אבל עם כל הכבוד למבקר…"

לדברי יו"ר ועדת ביקורת המדינה, "הכל תלוי בהנהלה. אני רואה בביקורת כלי ניהולי, אשר אמור לשפר את מצב הארגון, להציף כשלים על מנת שיתוקנו ואז מצב הארגון יהא טוב יותר. אם ההנהלה מוצאת לנכון לעשות זרת, ומקבלת את ממצאי הביקורת – מה טוב, כי אז הביקורת היא כלי ניהולי ואפקטיבי".

לעתים, אמרה ח"כ אלהרר, "אנו רואים בדיוני הוועדה בראשותי גופים מבוקרים. חלקם אומרים 'אנו מודים למבקר המדינה, מקבלים את הכשלים ונפעל לתיקונם'. לעומתם, חלקם אומרים 'תודה למבקר המדינה, אבל עם כל הכבוד למבקר…' ואז הם משתלחים בו. נכון יהיה לקבל את ממצאי הביקורת. אפשר להתווכח אבל לא להפוך את דו"ח הביקורת ככלי לדה לגיטימציה למוסד הביקורת".

"הגשתי כבר הצעת חוק לחיזוק עצמאותם של מבקרי הפנים", סיכמה ח"כ אלהרר. "אני מקווה שנוכל לגבש את מתווה החוק בהסכמתה של שרת המשפטים. אנו רוצים מבקר פנים עם כוח אמיתי, שיעשה את מה שמוטל עליו".

"אני מזהה באחרונה ניסיונות לחיסול ממוקד של המבקר, אני בטוחה שזו חווייה לא נעימה להיות מבוקר. יחד עם זאת, הביקורת נועדה על מנת לשפר. הייתי רוצה לראות הנמכת להבות ביחס כלפי הביקורת. אני סומכת על מבקר המדינה ועל עבודתו המצוינת ורוצה לחזק את ידיו על אפם ועל חמתם של מי שאינם מרוצים ממנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים