הממשלה אישרה את הקמת המאגר הביומטרי

ועדת השרים לחקיקה קיבלה את החלטת השר דרעי להקים מאגר, שיכלול תמונת פנים ושתי טביעות אצבע של כל אזרח ● עם זאת, כל אחד יוכל לסרב לצרף למאגר את טביעות האצבע שלו ● עכשיו עובר הנושא לכנסת

אילוסטרציה: BigStock

עוד שלב לקראת אישורו הסופי של המאגר הביומטרי: ועדת השרים לחקיקה, שהתכנסה היום (א'), קיבלה את החלטת שר הפנים, אריה דרעי, ואישרה את המאגר. עתה צפוי הנושא לעבור להמשך החקיקה בכנסת. המשמעות של החלטת הוועדה היא שהיא מחייבת את כל מפלגות הקואליציה גם בהצבעות בכנסת.

מהממשלה נמסר כי החלטת דרעי התקבלה לאחר בחינה מעמיקה, במסגרתה הוגשו דיווחי הרשות לניהול המאגר הביומטרי ורשות האוכלוסין, המלצות הוועדה המייעצת, הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה וגורמי מקצוע נוספים המעורבים בפרויקט. ממצאי הבחינה העלו שלאורך תקופת המבחן ננקטו כל האמצעים הדרושים לשם הגנה מרבית על פרטיות האזרחים ואבטחת המידע במאגר, וזאת תוך קבלת אישור כל הגורמים הנדרשים והמוסמכים שנקבעו לעניין זה בחוק.

במסגרת ההחלטה, אם תתקבל בכנסת, המאגר יכלול תמונת פנים ושתי טביעות אצבע של כל אזרח, אולם יהיה רשאי לסרב למסור את טביעות האצבע. תושב שיבחר שטביעות האצבע שלו לא יישמרו במאגר יקבל תיעוד שתוקפו יהיה עד חמש שנים. לטענת הממשלה, זאת בכדי שלא לפגוע ביכולת למנוע זיוף וגניבת זהות – אחת הסיבות להקמת המאגר.

החלטת ועדת השרים לחקיקה מתקבלת לאחר שהנושא נדון כבר מספר שנים. קדם לה ולהחלטה של דרעי פיילוט שארך יותר משלוש שנים, עוד מימיו של גדעון סער כשר הפנים. במהלך הזמן הגישו מומחים רבים – תומכים ומתנגדים להקמת המאגר – חוות דעת, ונערכו אינספור דיונים בנושא.

המתנגדים: "המאגר – סכנה לאזרחי המדינה"

הקמת המאגר הביומטרי זוכה להתנגדות נחרצת מצד גורמים שונים, בהם חברי כנסת. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה לאחר שדרעי הודיע על החלטתו כי "בכל שנה אנחנו מגלים יותר ויותר כמה המאגר הביומטרי מסוכן וכמה כשלים יש בדרך. מאז הפיילוט רק הולכות ומתרבות הסכנות. התקרבותו של המאגר היא סכנה אמיתית לאזרחי המדינה ואני קוראת לכם – אל תתנו טביעת אצבע, אל תיכנסו למאגר".

"ההקלה כביכול שטביעת האצבע לא תהיה חובה היא למעשה סנקציה על האזרחים, במטרה לסנדל פניות לבג"צ נגד החוקיות והמסוכנות של המאגר ולדחוף בשיטת הסלמי כמה שיותר אזרחים למאגר, תוך הסתרת הסכנות. כאשר המאגר ידלוף וכולנו נהיה פרוצים לסכנות, נחפש את השר דרעי, שיסביר לנו שהכול היה בטוח", הוסיפה.

התנועה לזכויות דיגיטליות ציינה אז כי "בניגוד לכל מדינות העולם המערבי, רק בישראל ייאספו טביעות אצבע ותמונות פנים של כלל אזרחי המדינה ויאגרו אותן. בניגוד לדעתם של הממונה על היישומים הביומטריים וראש המטה ללוחמה בטרור, יחשפו אתכם לסיכונים החמורים שבדליפת המאגר. בניגוד לדעתם של 74 ממדעני אבטחת המידע וההצפנה הטובים בישראל, מנסה שר הפנים למכור לכם שהמאגר הזה מאובטח ושהוא לא ידלוף לעולם. ההחלטה התקבלה אף בניגוד לדעתם של 70% מאזרחי ישראל, שבשלוש השנים האחרונות מסרבים בעיקשות להיכנס למאגר".

על פי התנועה, "דרעי טועה. חבל ששר הפנים לא מבין שאף אחד לא חסין. אנחנו, בתנועה לזכויות דיגיטליות, לא מוכנים לתת לזה לקרות".

ואמנם, בתנועה יצאו בקמפיין מימון המונים למימון עתירה לבג"ץ נגד המאגר – קמפיין שהשיג את יעדו, לאחר שאזרחים רבים נרתמו אליו ותרמו מכספם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים