כך נראים החיים של הישראלים אונליין

הנתונים שעולים מדו"ח מצב האינטרנט של בזק מוכיחים עד כמה החיים שלנו הופכים יותר דיגיטליים: אנחנו גולשים בקצב מהיר יותר, מורידים יותר קבצים ועוברים מהמסכים הגדולים לסמארטפונים ● וגם: 90% מהישראלים משתמשים בווטסאפ

גולשים יותר, בקצב מהיר יותר. צילום אילוסטרציה: BigStock

דו"ח מצב האינטרנט לשנת 2016 של בזק מוכיח שוב, ביתר שאת ובאופן מובהק, שהחיים שלנו הופכים דיגיטליים בקצב מהיר. אנחנו יותר ויותר מסתמכים על הסביבה הדיגיטלית בחיי היום יום שלנו, כשהצעירים ממשיכים להוביל באימוץ טכנולוגיות חדשניות ומסמנים את המהפכות התרבותיות הנובעות מחדירת העולם הדיגיטלי לכל פן בחיינו.

מהדו"ח עולה שבשנה האחרונה, מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.4 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח עומד כיום על 65 מגה-ביט – עלייה של כ-30% בהשוואה לשנה שעברה. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כארבעה ג'יגה-בייט ביום – עלייה של 38% תוך שנה. נתונים נוספים מעלים כי 10% מהבתים שלנו הם בתים חכמים ותחום הענן ממשיך לצבור תאוצה, כאשר כ-60% מגבים תמונות וסרטונים על גבי הענן.

נתוני הדו"ח השנתי השלישי הוצגו על ידי גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק והחדשנות בבזק, במסיבת עיתונאים אינטראקטיבית, שערכה החברה אונליין. הדו"ח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי, והוא מבוסס על מחקר שערכה החברה על האינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. לצורך הדו"ח נערך, בין השאר, סקר בשיתוף מכון המחקר TNS בקרב 1,000 נדגמים, כולל בני נוער, שכולל קטגוריות שונות שמרכיבות את החיים הדיגיטליים.

בנוסף, נסקרו בדו"ח נתונים רבים הקשורים לשימושים והרגלים שלנו כמשתמשים, תוך התמקדות בנושאים שהפכו מרכזיים בשנים האחרונות: רשתות חברתיות, אפליקציות וסמארטפונים, שיימינג, צריכת וידיאו, קניות, סייבר וזוגיות.

הדו"ח מראה ניצחון מוחץ לווטסאפ (WhatsApp) בקרב המשתמשים הישראליים: כ-90% מאיתנו פעילים באפליקציה זו. הסנאפצ'ט (Snapchat) נשארת פופולרית בעיקר בקרב הגולשים בני הנוער וממשיכה לצמוח: כמחצית מהם פעילים בו, לעומת 10% בלבד מהמבוגרים. כמו כן, רבע מבני הנוער מעלים באופן קבוע סרטונים ליוטיוב (YouTube) וגם חולמים להיות כוכבים ברשת, כאשר Musically היא ה-רשת החברתית החדשה, עם חדירה של 14%.

שיימינג, פורנו – והיכרויות

במהלך השנה נרשמה עלייה ברמת החשיפה לאחד הדברים הפחות יפים ברשת – השיימינג. כ-70% מהגולשים נחשפו אליו – עלייה של 10% לעומת השנה הקודמת. שליש מאלה שנחשפו לשיימינג ענו שהם לא עושים כלום נגדו ו-22% הכריזו שהם מוחקים את ההודעה הזאת מיד. 12% מדברים על זה ורק 13% הודו שהם מעבירים את הודעות השיימינג הלאה ברשתות.

לידיעת ההורים, כמעט שליש מבני הנוער חוו בעצמם או מכירים אישית מישהו שעבר שיימינג ברשת, כש-14% מתוכם העידו שהם בעצמם הקורבן. מנגד, ההיבט החיובי ברשתות החברתיות הוא שהן משמשות גם כפלטפורמה של עזרה הדדית, כאשר כ-85% מהגולשים נחשפו לבקשות לעזרה – למשל כלכלית, רפואית או אימוץ חיות.

נתון חדש ומטריד מדבר על כך שלאחד מחמישה מאיתנו פרצו למייל, לפייסבוק (Facebook) או לחשבונות דיגיטליים אחרים.

עוד עולה מהדו"ח כי 59% מהגברים מתנגדים לחוק הפורנו, לעומת 32% בלבד מהנשים.

נתון אחר מאשש את העובדה שהאינטרנט מהווה זירה פורה בתחום ההיכרויות: 38% מהגולשים הכירו את בן או בת זוגם/ן הנוכחיים ברשת, לעומת 32% ב-2014 – עלייה של כ-19% בשנתיים בלבד. 77% מאיתנו חושבים שבגלל הסמארטפונים והאינטרנט אנחנו לא מדברים מספיק עם האנשים שהכי קרובים אלינו.

כ-60% מההורים לילדים עד גיל 13 עוקבים אחרי פעילות ילדיהם בווטסאפ – כלומר, מחטטים להם בהודעות. באופן כללי, השנה ניכרת עלייה משמעותית באחוז הילדים המשתמשים באינטרנט, שבו הם רואים בעיקר סרטים וסדרות.

כבר לא כל כך חוששים מרכישות אונליין

הצורך של אנשים להישאר מחוברים גם כשהם בנסיעות ניכר גם הוא בתוצאות. לפי הדו"ח, רובנו מעדיפים לרכוש חבילות גלישה על פני חבילת שיחות וכשאנחנו גולשים בחו"ל – 78% מחפשים קודם כל נקודות Wi-Fi חינמיות.

עוד עולה מהדו"ח שהקהל הישראלי פחות חושש מרכישות אונליין: כ-80% מאיתנו ביצעו קניות ברשת ב-2016, כאשר 42% קנו לפחות מוצר אחד באתרי קניות בחו"ל, לעומת 32% בשנה שעברה. אבל חשוב לציין שהרוב עדיין מעדיפים לרכוש באתרים ישראליים (65%).

רק 10% מהצעירים צופים בטלוויזיה בזמן אמת

תוצאות הדו"ח לגבי הרגלי הצפייה בטלוויזיה מראות שרק 10% מדור העתיד, כלומר – מבני ה-34 ומטה, מקפידים לצפות בטלוויזיה בזמן אמת, בעוד שיותר מ-40% צורכים את התוכן הטלוויזיוני בזמנם החופשי, לפי בחירתם. נתון נוסף שמוכיח עד כמה התרחקנו מהסלון מראה ש-75% מהנוער צורכים תוכן וידיאו באמצעות הסמארטפון ורק 29% מהם עדיין עושים זאת באמצעות המסך הגדול. עם זאת, חדשות ותוכניות ריאליטי הן עדיין תוכניות שמעדיפים לצפות בהן בזמן אמת.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדו"ח מורה על כך שהצפייה הישירה הפכה לנורמה: 30% מהגולשים משתמשים בתוכנות סטרימינג פירטיות ול-8% אפילו אין טלוויזיה רב ערוצית. כשליש מהגולשים צורכים את הסדרות והסרטים האהובים עליהם מהמחשב או מהנייד ואין להם שום עניין בלוח השידורים. עוד מסתבר שתוך כדי הצפייה, מחצית מהצופים גולשים בטלפון הנייד ושליש מדברים בטלפון. הדבר נכון במיוחד לגבי הצעירים עד גיל 18.

"עתיד האינטרנט – מחוץ למסך"

"אנחנו ללא ספק חיים בתקופה של שינויים אקספוננציאליים, שמשנים כל רובד בחיינו – האישיים, הציבוריים והעסקיים", אמר רוזן. "הטכנולוגיה מתקדמת והיא מאיצה את המעבר שלנו לחיים דיגיטליים".

הוא ציין כי "אני צופה שב-2017, הסביבה שלנו תהפוך לחכמה יותר, כאשר תחום האינטרנט של הדברים ילך ויתרחב. אני מאמין שנראה יותר מוצרים לבישים שיחליפו את הכרטיסים המגנטיים והבתים שלנו יהפכו לחכמים יותר, עד לכדי תכנון ושליטה, תוך כדי חסכון במכשירי החשמל הביתיים. התקשורת הבינאישית תמשיך להשתנות ותשנה גם אותנו. עולם צריכת התוכן יעלה מדרגה עם הסטרימינג. בנוסף, העתיד של האינטרנט נמצא מחוץ למסך, בעולמות המציאות הרבודה והמדומה, שיחדרו לתחומים רבים בחיינו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים