ירידה בהישגי התלמידים במדעים ובמתמטיקה; עלייה במספר המתקשים

תלמידי ישראל ירדו תשעה שלבים בלימודי המתמטיקה ושישה שלבים - במדעים ● בולטים הפערים בין המגזרים העברי והערבי, ובין המצטיינים למתקשים

לימודי המדעים והמתמטיקה - למשרד החינוך יש עוד הרבה עבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ירידה דרמטית בהישגים של תלמידי ישראל במדעים ובמתמטיקה – כך מעלות תוצאות מבחן החינוך הבינלאומי TIMSS, שפורסמו היום (ג'). ישראל אמנם נמצאת באמצע הדירוג ולא בתחתיתו, אך ירדה שישה שלבים בלימודי המדעים ותשעה שלבים בלימודי המתמטיקה.

המבחן נערך בקרב 5,212 תלמידים בכיתות ח' במדינות שונות בעולם, לרבות ישראל. עם זאת, לא נבחנו תלמידים ממערכת החינוך החרדית. התוצאות שהשיגו התלמידים הישראליים הורידו את המדינה מהמקום השביעי ל-16 במתמטיקה ומהמקום ה-13 ל-19 במדעים. הציון הכללי לא השתנה בהרבה – במדעים חלה ירידה מ-516 ל-507, ובמתמטיקה – מ-516 ל-511.

מהנתונים עולה פער בולט במיוחד בין התלמידים שקיבלו ציונים גבוהים במבחן לאלה המתקשים. מסתבר שלמרות הירידה בתוצאות התלמידים, ישראל נמצאת במקום גבוה מבחינת מספר התלמידים המצטיינים – הן במתמטיקה (המקום השמיני) והן במדעים (המקום התשיעי). ממוצע המצטיינים בסקר במתמטיקה עומד על 5%, בעוד שבקרב התלמידים הישראליים הוא מגיע ל-13%. במדעים, הממוצע הוא 7% והממוצע הישראלי – 13%.

אלא שבשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במספר התלמידים הישראליים שמתקשים במבחן, ושיעורם עלה פי ארבעה – מ-4% ל-16%, שהוא גם הממוצע העולמי. העלייה הביאה את ישראל למקום ה-20 בדירוג זה.

עוד עולה מהנתונים כי יש פער גבוה לטובת הציונים של התלמידים מהחינוך העברי לעומת אלה מהחינוך הערבי וכי בכל מגזר, ככל שהדירוג הסוציו-אקונומי גבוה יותר – כך הציונים גבוהים יותר.

המדינות האסייאתיות בולטות

בולטות בדירוג המדעים מדינות מהמזרח הרחוק: סינגפור מצויה במקום הראשון, כשאחריה יפן, טייוואן ודרום קוריאה. בריטניה מצויה במקום השמיני וארצות הברית – ב-11. המדינות האסייאתיות מובילות גם את דירוג המתמטיקה, כשהפעם סינגפור במקום הראשון ואחריה דרום קוריאה, טייוואן, הונג קונג ויפן. רוסיה במקום השישי, ארצות הברית ב-10 ובריטניה ב-11.

ברשות הארצית ללמידה ולהערכה טענו כי הירידה "לא מובהקת סטטיסטית" וכי הצטרפות של מדינות חזקות כמו קנדה ואירלנד גרמה לירידה של ישראל בדירוג.

במשרד החינוך הדגישו כי התלמידים הישראליים שימרו את הישגיהם מהמבחן הקודם, שנערך ב-2011, וכי ישראל נמצאת מעל הממוצע העולמי. עוד הם ציינו כי מאז שהחל המבחן, ב-1999, ישראל מצויה במגמת עלייה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים