"השלטון המקומי הוא שצריך להוביל את העיר החכמה – ביחד עם הממשלה"

"אנחנו זרוע הביצוע היחידה שיכולה לחבר את אנשי הטכנולוגיה עם הרשויות והתושבים", אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. צילום: דניאל בר און

"השלטון המקומי הוא זה שצריך להוביל את פרויקטי העיר החכמה ברחבי הארץ – ביחד עם הממשלה. אנחנו זרוע הביצוע היחידה שיכולה לחבר את אנשי הטכנולוגיה שמבצעים את פרויקטי העיר החכמה עם הרשויות והתושבים", כך אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, בראיון לאנשים ומחשבים.

ביבס משתתף בכנס ובתערוכה הבינלאומיים Smart City (או SCEWC), שנערכים השבוע במרכז הירידים Fira Barcelona. הוא עומד בראש משלחת של 30 ראשי רשויות ובכירים נוספים בהן, שהגיעו לכנס ולתערוכה כדי לשמוע וללמוד רעיונות איך מיישמים פרויקטי עיר חכמה. יצוין שמבין ראשי הישובים שהגיעו יש נוכחות בולטת למגזרי המיעוטים.

המשלחת הישראלית לאירוע גדולה במיוחד, עם תצוגה מרהיבה של 25 חברות מהארץ ושלושה ביתנים – האחד של מכון הייצוא והאחרים של שתי הרשויות הגדולות תל אביב-יפו ורמת גן. הביתנים הישראליים, ובפרט זה של מכון הייצוא, מושכים לאורך ימי האירוע תשומת לב גדולה במיוחד מצד 20 אלף המבקרים בו. ככלל, מציגים באירוע 560 גופים מרחבי העולם.

"הנוכחות הישראלית באירוע מלמדת שהעיר החכמה היא הדבר הבא – גם בארץ", אמר ביבס. "אבל כדי שהדבר הזה לא יהיה נחלתן של 10-12 רשויות גדולות ובעלות אמצעים בלבד, צריך להנגיש את היכולת לבצע את הפרויקטים לכל הרשויות בישראל. זהו התפקיד של מרכז השלטון המקומי, ביחד עם מיזם ישראל דיגיטלית".

לטענתו,אחד החסמים המרכזיים שמונע מרשויות רבות להיכנס לפרויקטי עיר חכמה הוא המחסור באנשי טכנולוגיה, שיכולים לסייע לממש את התוכניות. "לא מספיק לרכוש כלים, צריך להטמיע את הפרויקטים ולחבר לנושא את ראשי הרשויות והמנהלים בהן, שיוכלו להשתמש בכך לטובת האזרחים. את זה רק השלטון המקומי יכול להוביל, באמצעות הזרוע הכלכלית שלו – החברה למשק ולכלכלה".

ביבס ציין כי "יש פה מצב אבסורדי: יש בישראל את אנשי הטכנולוגיה הכי טובים בעולם, אנחנו אומת הסטארט-אפ והישראלים הם מובילים בפרויקטים מרכזיים ובחברות מובילות בעולם, ורק בארץ אנחנו לא יודעים איך לנצל אותם".

לדברי ביבס, עיר חכמה היא פלטפורמה שיכולה לסייע לרשויות לשפר את השירות לתושבים, להנגיש את המידע ובעיקר לחסוך במשאבים. "אני חווה את זה כראש עיריית מודיעין, שנמצאת כעת עם בזק בפיילוט של עיר חכמה", אמר. "מהתגובות שאני מקבל אני מבין שזה מה שהתושבים רוצים". ללא קשר לעיר החכמה, הוא ציין שירות מקוון שעיריית מודיעין הנגישה לתושבים בשנתיים האחרונות: רישום מקוון לבתי ספר וגני ילדים. "מדובר בדוגמה לשירות שתושבים רבים צורכים אותו ומהווה שיפור בשירות לתושב", אמר ביבס.

"ראשי ערים מבינים שהם צריכים לשנות תפיסה"

"מעבר ליכולות הטכנולוגיות והביצועיות, ראשי ערים מבינים שהם צריכים לשנות תפיסה. בעידן של רשתות חברתיות, שבו הכול פתוח, האזרח חייב להיות במוקד, צריך לשקף לו את הכול", הוסיף.

"יתרה מזאת, אני אומר לאנשים שלנו שהחוכמה לא נמצאת רק אצלם. כדי לדעת מה אפשר לעשות למען התושבים, מה צריך לתקן או לחדש, צריך לשאול קודם כל את התושבים עצמם. הם יודעים זאת הכי טוב. לצערי, ברשויות רבות זה לא קיים".

ביבס התייחס לטענות שלפיהן המחסום העיקרי ליישום העיר החכמה הוא תקציבי. "אני לא שותף לטענות האלה", אמר. "הבעיה העיקרית היא שתקציבים לא מעטים אינם מנוצלים כראוי, בין היתר בגלל מחסור באנשי טכנולוגיה שיכולים לספק את המענה לרשויות על מנת לייעל את הניהול שלהן".

"זה נכון כמעט לכל תחום: ניהול טוב יותר של איסוף האשפה, ניהול המשאיות, תמחור נכון, תאורה חכמה, ניהול החנייה – יש כלים טכנולוגיים שמאפשרים אפשר לנתב את הנהגים למקומות פנויים ובכך מקלים על עומס התנועה", ציין.

עוד אמר ביבס בהקשר התקציבי כי מרכז השלטון המקומי עובד עם מיזם ישראל דיגיטלית על מנת לסייע לרשויות החלשות בענייני טכנולוגיה וערים חכמות. "אנחנו עובדים איתם בצמוד כדי לוודא שיהיה ניצול מקסימלי של המשאבים", הוסיף.

"שיפור עצום ביחסים שבין השלטון המקומי לממשלה"

בהקשר זה הוא סיפר על תהליך חדש שהחברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי מתכוונת להוציא לפועל בשנה הבאה: תכנון מכרזים משותפים לכל הרשויות בכל מה שקשור לפרויקטי עיר חכמה. "זה יאפשר לאגם משאבים ולסייע לרשויות לעבוד ביחד, והכול תחת הובלה של מרכז השלטון המקומי, שבלעדיה זה לא ילך", אמר ביבס.

בניגוד לראשים קודמים של השלטון המקומי, ביבס לא מותח ביקורת על מערכת היחסים של הממשלה מול המגזר המוניציפלי, וחותר לשיתוף פעולה בין הצדדים. "בשלוש השנים האחרונות חל שיפור עצום במערכת היחסים עם הממשלה", אמר. "אנחנו מושיטים יד לכל השרים בממשלה ומוכנים לעבוד איתם בצמוד, כי רק אנחנו מסוגלים לממש את המהפכה ששמה עיר חכמה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים