המלחמה הקרה 2.0

המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה עלתה מדרגה ● על פי דיווחים, "אמריקה מתכוונת לשלוח למוסקבה מסר רב-השפעה" ● ג'ו ביידן: "פעולת התגמול שלנו כנגד מתקפות סייבר רוסיות תהיה חשאית"

שעון הסייבר מתקתק - והרשויות המקומיות לא ערוכות. אילוסטרציה: BigStock

המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה עלתה מדרגה בסוף השבוע ובחג, בעקבות דיווחים לפיהם ה-CIA מתכונן ומתכנן מתקפת סייבר "חסרת תקדים ורבת השפעה" כנגד רוסיה. זאת, לאחר דיווחים שרצו בשלושת החודשים האחרונים, לפיהם רוסיה הייתה מעורבת במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ועשתה זאת במתקפות סייבר נגד הממשל והמפלגה הדמוקרטית, ובהדלפות של תכתובות מיילים של גופים שונים במפלגה הדמוקרטית.

על פי דיווחים בארצות הברית, "אמריקה מתכוונת לשלוח למוסקבה מסר רב-השפעה". בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, ששודרה בסוף השבוע, אמר ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית, כי "פעולת התגמול שלנו כנגד מתקפות סייבר רוסיות תהיה חשאית".

מפגן כוח קיברנטי

פרשנים ציינו כי לארצות הברית יש שני כלי נשק עיקריים כנגד מתקפות הסייבר לכאורה שביצעה רוסיה: סנקציות או מתקפת סייבר המהווה פעולת גומלין. אלא, ציינו הפרשנים שסנקציות לעולם אינן סמויות ומידת ההשפעה שלהן מוטלת בספק. לכן, הסיקו הפרשנים כי מדברי ביידן עולה באופן סביר שארצות הברית מתכננת מפגן כוח קיברנטי.

עוד עלתה בתקשורת האמריקנית האפשרות כי לצד או במקום מתקפת סייבר, יפרסמו גופי ביון אמריקניים דיווחים מפורטים אודות עושרו המופלג של ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה – נתונים שנאספו על ידי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי. אסטרטגיה שכזו, דווח, עשויה להיות בעלת השפעה, להביך את הקרמלין ולזעזע את פוטין ולפגוע בפופולריות שלו ברוסיה – מבלי לפגוע בתשתיות, ובכך למנוע הסלמה מסוכנת של הסכסוך.

"אנחנו שולחים מסר. יש לנו את היכולת לעשות את זה. ואת המסר הזה – הוא (פוטין) יודע", אמר ביידן, "וזה יהיה בזמן שאנחנו נבחר, תחת נסיבות שישיגו את ההשפעה הגדולה ביותר".

דבריו של ביידן נאמרו שבוע אחרי שג'יימס קלאפר, הממונה על המודיעין בממשל האמריקני, האשים את רוסיה באופן רשמי כי היא מנסה להשפיע על מהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית.

פריצות סייבר מסיביות

גופי חקירה וביון בארצות הברית החלו לשים לב לפריצות סייבר מסיביות למחשבי הממשל בתחילת 2016 או קודם לכן. באוגוסט השנה פורסם כי עוד פריצה, שנייה במספר, בוצעה למחשבי המפלגה הדמוקרטית.

קבוצת האקרים, ואולי האקר בודד – אשר  כינתה את עצמה Guccifer 2.0 פרסמה אלפי פרטים אישיים של דמוקרטים – פעילים ואוהדים. הנתונים כוללים שמות, מספרי טלפון, כתובות מייל, כתובות מגורים ועוד.

חלק מהדיווחים גרסו כי מדובר בהאקר בודד, ואילו חלק מחוקרי אבטחה טענו כי האקרים זרים, רוסיים, או הפועלים מטעם רוסיה – הם מי שמאחורי הפריצה. יעד הפריצה היה הוועדה של הקמפיין הדמוקרטי לקונגרס, DCCC, כמו גם גופים אחרים במפלגה הדמוקרטית.

בפריצה הראשונה נחשפו תכתובות שהצביעו על העובדה לפיה חברי המפלגה ובכיריה לא שמרו על נייטרליות בהתמודדות שבין הילרי קלינטון וברני סנדרס – אלא הם פעלו בשקט ומאחורי הקלעים בעד קלינטון. הדבר אירע בחודש יולי, ובעקבותיו עלה כי האקרים שפועלים בשירות המודיעין הרוסי, הם שעומדים מאחורי הפריצה לשרתי הדואר של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, גניבת תכתובות הדואר האלקטרוני של המפלגה הדמוקרטית – והדלפתם.

הגרדיאן (Guardian) דיווח כי פוטין הגיב באומרו כי "זו הפעם הראשונה שארצות הברית הכירה בכך שהם בעצמם עושים את זה (מתקפות-סייבר)", ותיאר את הטענות כנגד רוסיה כ"בעיקר רטוריקת הבחירות בארצות הברית".

מנגד, פרשנים אחרים הטילו ספק ברצינות הדיווחים, בציינם כי "אם הפעולה תהיה חשאית, מדוע היא הודלפה לכלי התקשורת"?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים