ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי מסיים את תפקידו

"אני מסיים תקופה מורכבת, מספקת ומעניינת, שבה הנחנו בצורה מלאה את התשתית למאגר הביומטרי", אמר גון קמני לאנשים ומחשבים ● בתנועה לזכויות דיגיטליות קוראים לשר הפנים שלא למנות ראש חדש לרשות – אלא מפרק

גון קמני, מנהל חטיבת אבטחת המידע והסייבר בווי אנקור. צילום: יניב פאר

גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, מסיים את תפקידו – כך הודיעה הבוקר (ג') הרשות. הוא עוזב מעט לפני סיום תקופת המבחן של המאגר וקבעת ההכרעה הסופית על עתיד המאגר.

קמני אמר לאנשים ומחשבים כי "אני מסיים תקופה של חמש שנים מורכבות, מספקות ומעניינות. הגענו לשיא חיובי בפרויקט הביומטרי ובחיים של הרשות והמאגר. הנחנו בצורה מלאה את התשתית – הן ברמה של התפעול והאבטחה של המאגר והן תשתית למקבלי ההחלטות לקבל החלטה נכונה בדבר עתיד הפרויקט. השלמתי את המשימות שלי וזה הזמן לאתגר הבא, כנראה בשוק הפרטי. אני בוחן בימים אלה חלופות".

עזיבתו של קמני מגיעה כמה חודשים לקראת הסיום המתוכנן של הניסוי הביומטרי, שעתיד לקרות בסוף השנה. במקור אמור היה הניסוי, שהחל עוד בתקופתו של גדעון סער כשר הפנים, להסתיים ביוני אשתקד, אלא שהוא נדחה פעמיים, בכל אחת מהן בתשעה חודשים – פעם אחת על ידי שר הפנים הקודם, סילבן שלום, ופעם שנייה על ידי השר הנוכחי, אריה דרעי.

דרעי אמר ביוני האחרון כי "סוגיית המאגר הביומטרי הוכרעה. במדינת ישראל יהיה תיעוד ביומטרי המבוסס על מאגר. כל שנותר הוא להכריע בדבר תכולת המאגר, והכרעה זו תינתן בחודשים הקרובים". הוא אמר את הדברים בטקס לציון השתתפות האזרח המיליון במאגר הביומטרי, ואף השתתף בעצמו בניסוי באותו המעמד.

"מילאנו את כל חובות תקופת המבחן"

המאגר הביומטרי שנוי במחלוקת בציבור מאז החל הניסוי. ברשות הביומטרית אמנם מציינים, על בסיס קביעות של מערכת הביטחון וגורמים חיצונים, כי מדובר במאגר נחוץ למדינה, אולם יש למאגר מתנגדים שמפקפקים בכך, בהם ח"כים, מומחים והתנועה לזכויות דיגיטליות.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מצא שורה של ליקויים חמורים בביצוע הפיילוט הביומטרי. בדו"ח חריף שפרסם ביוני אשתקד קבל המבקר על כך שאין נתונים על גניבות זהות, שהרשות לניהול המאגר הביומטרי לא בדקה חלופות ושבמשך חודשים ארוכים לא הייתה תוכנית עבודה מפורטת לתפעול המאגר. עוד הוא קבע כי נעשה שימוש במערכת השוואה ביומטרית זמנית בתקופת המבחן והוחלפו סורקי טביעות האצבע, שמלכתחילה היו ספקות לגבי איכות ביצועיהם.

ברשות הביומטרית טוענים כי הליקויים תוקנו וכי הפרויקט עבר בהצלחה את כל הבחינות והבדיקות שעשו, כולל על ידי גורמים חיצוניים. לדברי קמני, "תהליכי עבודה נבנו, עובדים גויסו, כל מערכות האבטחה והתהליכים יושמו ועברנו את המבדקים בהצלחה רבה".

הוא ציין כי "לאורך כל תקופת הניסוי עסקנו, עם גורמים חיצוניים, בבדיקת חלופות למאגר ומה צריך להיות בו. בחנו את נחיצות המאגר ולמדנו מה קורה בעולם. כל הגורמים מסביב, לרבות רפאל, משרד ראש הממשלה והחברה המייעצת, משבחים אותנו ואומרים שהוכחה נחיצות המאגר כחלק משמעותי מהיישום הביומטרי. הם קבעו שמילאנו את כל חובות תקופת המבחן".

שר הפנים שיבח את פעילויותיהם של קמני ושל הרשות. בהודעה לעיתונות שדיווחה על פרישתו של קמני צוטט דרעי כאומר ש-"המאגר יבטיח את האיזון בין חובתנו להגן על פרטיות האזרחים לבין חובתנו למנוע זיופי זהות. העובדה שיותר ממיליון אזרחים הצטרפו למאגר ומחזיקים בתיעוד חכם מלמדת על הצלחתו". בהקשר זה יצוין שהיו אזרחים רבים שבחרו שלא להצטרף למאגר בתקופת הניסוי.

יצוין שלצד קמני פורסם היום כי אמנון בן עמי, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, שהרשות לניהול המאגר הביומטרי נמצאת תחת סמכותה, מונה על ידי דרעי לראש מועצת תל מונד. זאת, לאחר שדרעי פיטר את ראש המועצה ופיזר אותה, לאחר שלא אישרה את תקציב 2016. בחודשים הקרובים יכהן בן עמי בשני התפקידים.

"צעד מתבקש"

בתנועה לזכויות דיגיטליות כינו את הצעד של קמני "מתבקש". לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה, "צעד זה בא לאחר דו"חות קטלניים של מבקר המדינה, שהצביעו על שורה של כשלים חמורים בהקמת המאגר הביומטרי ובצורת הפעלתו".

"המאגר הביומטרי הוא כישלון מהדהד והעובדה כי 70% ממבקשי תעודת הזהות והדרכונים מסרבים לאורך כל תקופת הניסוי להשתתף בו מעידה כאלף עדים על חוסר האמון שרוחש הציבור למאגר זה", אמר. "אנחנו קוראים לשר הפנים שלא למנות מחליף ליו"ר הרשות אלא מפרק שידאג למחיקת המאגר הביומטרי, מה שימנע את דליפת הנתונים והפצתם, כפי שכבר קרה בעבר במאגרים מוכמנים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיר

    אם למדתם מה קורה בעולם אז למה לא ביטלתם את המאגר? הרי בכל המדינות הדמוקרטיות אין מאגר ביומטרי. מאגר ביומטרי קיים רק בדיקטטורות חשוכות !!

אירועים קרובים