המשרד להגנת הסביבה יוצא לפרויקט IT חברתי

המשרד ישיק אפליקציה שתאפשר לאזרחים לדווח על מפגעים סביבתיים ● היקף של הפרויקט לא נמסר, אולם גופים בשוק ה-IT המקומי העריכו אותו בכמיליון שקלים

קשר בין אזרחים למשרד להגנת הסביבה. אילוסטרציה: BigStock

המשרד להגנת הסביבה יוצא לפרויקט IT חברתי-סביבתי, כך נודע לאנשים ומחשבים. אתמול (ב') הוציאו אנשי ה-IT במשרד, בראשות המנמ"ר אורן אריאב, מכרז לפיתוח אפליקציה סביבתית.

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בעולם בה משרד ממשלתי להגנת סביבה מפתח אפליקציה חברתית שכזו. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום אולם גופים בשוק ה-IT המקומי העריכו אותו בכמיליון שקלים.

גורמים במשרד להגנת הסביבה העריכו כי כלל התהליך – היציאה למכרז, הליך הבחירה בספק ה-IT הזוכה והעלאת האפליקציה – יארך כמה חודשים ובמחצית הראשונה של 2017 הפרויקט יעלה לאוויר.

הפרויקט של המשרד להגנת הסביבה כולל את שלב הפיתוח של האפליקציה הסביבתית, תמיכה במשתמשים – וכן תחזוקה ותיקון תקלות. "מטרת פיתוח האפליקציה היא לייצר קשר רציף, עדכני ומהיר – בין אזרחים למשרד להגנת הסביבה, על מנת להגדיל ולהעצים את יכולת ההשפעה של האזרח על הסביבה", נכתב בתנאי המכרז.

לקבל מידע בזמן אמת

"המשרד להגנת הסביבה מבקש לקבל הצעות לפיתוח ותחזוקה של אפליקציה סביבתית הניתנת להתקנה בטלפון חכם, טאבלטים ומיני טאבלטים – שתאפשר לאזרחים ולאזרחיות לדווח, להתעדכן, ולקבל מידע בזמן אמת – אודות נושאים סביבתיים באזור בו הוא נמצא, או באזורים אחרים".

האפליקציה תפותח באופן הדרגתי, כאשר בשלב ראשון האפליקציה תאפשר דיווח של האזרח על מפגע, כגון: ריח, רעש, פסולת ועוד. בשלב השני של הפיתוח, האפליקציה תאפשר שיתוף של אזרחים נוספים בדיווח. נושאים שדווחו יגיעו למשרד להגנת הסביבה – ויטופלו בהתאם למדיניות המשרד.

שירותי התחזוקה ותיקון התקלות שיינתנו על ידי ספק ה-IT שזכה, ייעשו באמצעות ענן ציבורי. המשרד ביצע איפיון של ה-UX של מסכי הדיווח של האפליקציה, וכן ביצע איפיון ראשוני וחלקי של ה-UX של חלק הקהילות והשיתוף. בתנאי המכרז מצוין כי "השירותים המבוקשים יינתנו על ידי ספק בעל ניסיון מוכח בפיתוח אפליקציות קהילתיות ברמה גבוהה, המבוססות, בין השאר, על דיווח מהיר קל ואינטואיטיבי. זאת, לצד לוח זמנים קצר לפיתוח".

לשתף אודות מפגעים

עוד צוין כי הפיתוח יכלול "יישום ממשק UX מתקדם, הצגת מיקום על גבי המפה, ואפשרות לשיתוף תגובות של חברי הקהילה בינם לבין עצמם, תוך יישום אלגוריתמים – המאפשרים, בין השאר, זיהוי מיקום הדיווח, דירוג דיווחים על פי כמות מדווחים, סינון דיווחים שאינם אמת, יישום גיימיפיקציה (משחוק) ופיתוח ממשקים שונים, כגון ממשקים למערכות ארגוניות".

היבטים נוספים בפיתוח הם ניהול דו"חות, עם מתן גישה ישירה למסד הנתונים – לצורך קבלת נתונים ממערכת ה-BI, הצגת לוח מחוונים לגבי הדיווחים שבוצעו מהאפליקציה, ניהול מדדים לשליחת דיווח למשרד באופן אוטומטי – בחלוקות שונות, איחוד דיווחים קרובים, ניהול משתמשים והרשאות וניהול ממשקים.

"המיוחד באפליקציה הוא בהיותה חברתית", אמר לאנשים ומחשבים גורם המקורב למכרז, "היא תאפשר לאזרחים לא רק לדווח על מפגעים – אלא לשתף אודות מפגעים ולהתארגן נגד המפגעים הללו. אנו רוצים להגיע למצב של מעורבות נוספת של הציבור, שיתגייס ויפעיל לחץ. שכאשר משהו קורה, והוא ידווח באפליקציה של המשרד להגנת הסביבה, הוא יקבל העצמה ברשתות החברתיות, יתפוס נפח ויניע את גורמי השלטון השונים – למשל ברמה המוניציפאלית – לפעולה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים