משפחות של נפגעי טרור תובעות את פייסבוק ביותר ממיליארד דולר

התביעה הוגשה על ידי ארגון שורת הדין בארצות הברית, בטענה שהרשת החברתית משמשת כר פורה לטרור ומאפשרת לחמאס ולארגוני טרור נוספים להפיץ הסתה בלי הפרעה

מסרי טרור? פייסבוק לא אחראית. אילוסטרציה: BigStock

תביעת ענק של משפחות נפגעי טרור פלסטיני הוגשה היום (ב') בארצות הברית נגד פייסבוק (Facebook), בטענה שהיא מספקת לחמאס, ביודעין, את שירותיה כמדיה חברתית, ובכך עוברת על החוק האמריקני. התובעות הן חמש משפחות של אזרחים אמריקניים שנפצעו או נרצחו בפיגועי טרור פלסטיני. סך התביעה עומד על יותר ממיליארד דולר.

התביעה הוגשה באמצעות ארגון שורת הדין ובהתאם לחוק המלחמה בטרור, ה-ATA (ר"ת Anti-Terrorism Act), שאוסר על עסקים אמריקניים לסייע בכל אספקה חומרית, כולל שירותים, שייעודם הוא לארגוני טרור ומנהיגיהם. במסגרת התביעה, שהוגשה בבית המשפט המחוזי הפדרלי של דרום מדינת ניו-יורק, דורשות המשפחות תשלום פיצויים לקורבנות של חמישה פיגועים שונים, שאירעו בין יוני 2014 ומרץ 2016. כל המתקפות הללו בוצעו על ידי החמאס, שמוכר כארגון טרור לא רק בישראל, כי אם גם במדינות העולם המערבי, כולל בארצות הברית.

הפיגועים נשוא התביעה הם: חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון ביוני 2014 – כולל האזרח האמריקני יעקב נפתלי פרנקל ז"ל; פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים באוקטובר 2014, בו נרצחה תינוקת בת שלושה חודשים אזרחית ארצות הברית, חיה זיסל בראון ז"ל; פיגוע דקירה וירי באוטובוס קו 78 של אגד בירושלים באוקטובר 2015, בו נרצחו שלושה אזרחים, כולל אזרח ארצות הברית ריצ'ארד לייקין (76) ז"ל, שנפצע קשה בפיגוע ומת מהפציעה מספר ימים לאחר מכן; פיגוע דקירה בגבעת זאב הסמוכה לירושלים בינואר 2016, בו בוצע ניסיון לרצח של אזרח ארצות הברית מנחם מנדל ריבקין; ודקירתו למוות במרץ האחרון בנמל יפו של טיילור פורס ז"ל, סטודנט אמריקני ששהה בארץ בטיול במסגרת האוניברסיטה.

התביעה נגד פייסבוק כוללת, על פי התובעים, דוגמאות רבות המלמדות על השימוש הרב שהחמאס עושה בפייסבוק לטובת פעילות הטרור שלו, כולל ביצוע פיגועים. לפי כתב התביעה, "פייסבוק ממלאת תפקיד קריטי במתן האפשרות לחמאס לבצע את פעילות הטרור שלו. החמאס משתמש בפייסבוק ככלי לפעילות הטרור שלו".

"רשתות חברתיות – כמו רובים ופצצות"

לדברי עו"ד ניצה דרשן-לייטנר, יו"רית ארגון שורת הדין ואחת מעורכי הדין המייצגים בתיק, "תביעה זו לא אמורה להפתיע את פייסבוק, שסיפקה ומספקת פלטפורמה כמדיה חברתית, ביודעין, לארגון החמאס, למנהיגיו ולארגונים המסונפים אליו. זאת היא עושה במשך שנים ולמרות תלונות והתראות חוזרות ונשנות שקיבלה. פייסבוק חייבת לתת דין וחשבון על תפקידה בקידום פעילות הטרור של החמאס, כולל הפיגועים בהם נפצעו ונהרגו הקורבנות בתביעה הנוכחית".

בתביעה מצוין כי ראשי החמאס, בהם איסמעיל הניה, פעילים בפייסבוק. לדברי עו"ד דרשן-לייטנר, "הניה לא רשאי לפתוח חשבון בנק אמריקני, לבצע קניות באמזון (Amazon) או להשתמש במכשיר סלולרי אמריקני. איכשהו, בפייסבוק עדיין מאמינים שהם יוכלו לספק לו ולחבריו הטרוריסטים שירותי מדיה חברתית".

"למשך זמן רב מדי, חברות המדיה החברתית הורשו להאמין שהחוקים למלחמה בטרור לא נוגעים אליהן, שלהן עומדת חסינות בלתי מוגבלת ושהן תוכלנה לעשות ככל העולה על רוחן. בכוונתנו לשים לעניין הזה סוף", מסרה עו"ד דרשן-לייטנר. "רשתות חברתיות הפכו רכיב חיוני לטרור הבינלאומי – ממש כמו רובים, פצצות וכסף".

יצוין שלפני כשבוע וחצי הביע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, עמדה דומה ואף אמר כי "דם חלק מנפגעי הטרור על הידיים של פייסבוק".

בראיון לתוכנית פגוש את העיתונות בערוץ 2 אמר ארדן כי "אין לי ספק שפייסבוק הביאה מהפכה חיובית לעולם, אבל לצערי הרב, מאז עליית דאעש וגל הטרור – היא פשוט הפכה למפלצת". הוא טען שפייסבוק לא עושה די על מנת למנוע את ההסתה שלדבריו מובילה לטרור והוסיף: "זה הזמן שהישראלים יציפו את מארק צוקרברג בקריאות לנטר את הפלטפורמה הזו".

יותר מכך, על פי השר לביטחון פנים, "פייסבוק מחבלת בעבודה של משטרת ישראל כי גם כשהמשטרה פונה אליה היא אינה משתפת פעולה, ויש לה רף גבוה מאוד להסרת תכנים ופוסטים".

ארדן ושרת המשפטים, איילת שקד, הודיעו כי יפעלו לחקיקת חוק שיחייב הסרת תכני הסתה מהרשתות החברתיות.

מפייסבוק נמסר בתגובה לתביעה כי היא "לא מגיבה לנושאים הנידונים בבית המשפט, בטח כאשר לא קיבלה את כתב התביעה". ככלל, לדברי החברה, "אנחנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים בעת השימוש בפייסבוק. אין אצלנו מקום לתוכן המעודד אלימות, איומים ישירים, טרור או דברי שנאה. יש לנו מערך של כללי קהילה ברורים שנועדו לעזור לאנשים להבין מה מותר בפייסבוק, ואנחנו קוראים לאנשים להשתמש בכלי הדיווח שלנו אם הם מוצאים תוכן שהם מאמינים שמפר כללים אלה, כדי שנוכל לבחון כל מקרה ולנקוט בפעולה מהירה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים