רוצח? אל תחפש "איך לרצוח?" בגוגל

חשיפה: כך מסייע מחלק מיצוי ראיות (פורנזיק) במשטרה להרשעת פושעים ● "אנו מז''פ למחשבים", אמר רב-פקד קובי פורלייטר, ראש המחלק ביחידת להב 433 שבמשטרת ישראל

המדריך לרוצח. אילוסטרציה: יח"צ

"שחזור ראיות מגנטיות-דיגיטליות מקדם תיקי חקירה ופורנזיקת מחשבים מסייעת להרשעת נאשמים". כך אמר רב-פקד קובי פורלייטר, ראש מחלק מיצוי ראיות מחשב, יחידת להב 433, משטרת ישראל.

רפ"ק פורלייטר דיבר במסגרת מפגש פורום CSC מבית CISO של אנשים ומושבים. המפגש נערך שלשום (א') באולם Yes Planet בראשון לציון והנחה אותו אבי ויסמן, מנכ"ל שיא סקיוריטי.

קובי פורלייטר, ראש מחלק מיצוי ראיות מחשב, יחידת להב 433, משטרת ישראל

קובי פורלייטר, ראש מחלק מיצוי ראיות מחשב, יחידת להב 433, משטרת ישראל

הוא הציג כמה תיקי חקירה שהסתיימו, אשר המחלק בראשותו סייע לפענוח הפשע, או סייע להרשעת הנאשמים, על בסיס ראיות שהושגו מהמחשבים או הטלפונים החכמים של החשודים.

פורלייטר משרת במשטרת ישראל זה 23 שנים, הגיע לתחום בשל אהבתו את תחום המשחקים הממוחשבים, וב-1998 החל לעבוד בצוות – ולאחר מכן במפלג – עבירות מחשב ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). בשנת 2008 החל לעבוד ביחידה שנוצרה מאיחוד יאח"ה ויאחב"ל, להב 433 – היה ממקימי מחלק פורנזי, ואמר: "אנו מז"פ (מעבדה לזיהוי פלילי) למחשבים".

בחלוף השנים המחלק הפסיק לחקור פשעי סייבר בעצמו, ובמקום זאת הוא מספק שירותי שחזור וגילוי ראיות לתיקי חקירה, על בסיס בדיקת מחשבים וטלפונים ניידים.

המיסו גופה בסודה קאוסטית

בתחילת 2013 רצח זאב גורליק את גרושתו איריס וסילייב, בשיתוף אשתו הנוכחית, השניה, של הרוצח, אולגה. השניים רצחו את גרושת הנאשם בדקירות סכין ולאחר מכן הכניסו את גופתה לחבית שמולאה בנוזל עם סודה קאוסטית (נתרן הידרוקסידי, בסיס חזק מאכּל), על מנת להמיס אותה. גורליק התגרש מאשתו הראשונה, איריס, ב-2009 וב-2011 התחתן עם אולגה, אשתו הנוכחית. במהלך השנים, צבר גורליק חוב של כ-70 אלף שקלים לאשתו לשעבר, בגלל שלא שילם דמי מזונות. לאחר שהוטל צו עיקול על משכורתו, הוא החליט לרצוח את גרושתו.

בחקירתו הראשונה אמר גורליק כי התכוון להכין סבון, וכי הוא רב עם גרושתו, וזו נפלה בשוגג למיכל ובו החומצה הבסיסית החזקה. "רצח דורש מימד של תכנון", אמר רפ"ק פורלייטר, "וניתן היה להאמין לו ואז הרוצח היה מואשם רק בהריגה". אלא, ציין, "בדיקת המחשב והטלפון הסלולר של הרוצח ואשתו קידמו את החקירה".

כך, מהחיפושים במחשב עלה כי אשתו השניה של גורליק הייתה הרוח החיה בתכנון הרצח. היא ערכה חיפושים רבים, בלשון נקבה ובשפה הרוסית, וביניהם: "איך להחביא גופה?"; "איך להמיס שיער?"; "איך להסתדר לבד כאשר הבעל בכלא" (משמע היא הניחה שהוא יתגלה ויורשע); "איך להיפטר מריח של גופה", וכד'. עוד שאלה האשה השניה בפורום כימאים באתר ברוסית על סודה קאוסטית, ניטרולה וכמה סודה נדרשת לגופה במשקל 100 ק"ג. "הממצאים במחשב ובסלולר סייעו להרשעה ברצח של אשתו, ולהרשעה בסיוע לרצח של אשתו השניה", אמר רפ"ק פורלייטר.

לא מיומנים בחיסול החומר

מקרה נוסף בו המחלק בראשותו סייע, אמר, היה בתיק "רשת דיגיטלית", של עבריינים יוצאי צרפת, שעסקו בהונאות. הם חששו שהמשטרה "סגרה" עליהם, ובטרם זו הגיעה אליהם, מחקו את המחשבים במשרדם, ביצעו בהם התקנה מחדש ולאחר מכן השמידו אותם פיזית.

"העתקנו את המחשבים וערכנו ניתוח ברמת מיקרונים לראות מסכים", סיפר. "למזלנו, הם לא היו מיומנים בחיסול החומר, כך, למרות ניסיונם להעלים ראיות ולהזיק לכל ראייה פוטנציאלית שעלולה לשמש נגדם, הצלחנו לאתר העברות בנקאיות, חלקי מיילים, פרטי חשבונות בנק, ואישורי העברות כספים בתאריכים הרלוונטיים למעשי ההונאות שלהם. כל אלה סייעו להרשעה".

"ההתמודדות עם טלפונים סלולריים הפכה לגורם משמעותי בכל זירת פשע", אמר. "אנו עוסקים באיסוף ראיות ממכשירים סלולריים במצבים שונים". כך, סיפר רפ"ק פורלייטר כיצד הם סייעו בפענוח רצח החייל תאמר אבו ימן, "חשפנו מהסלולר הודעות ווטסאפ (WhatsApp) ומסרים מיידיים, והשגנו מידע שלא היה לצוות החקירה – אשר סייע להשיג ראיות נגד החשוד ברצח".

"המשטרה עשתה דרך ארוכה בתחום שחזור ראיות דיגיטליות בתיקי חקירה", סיכם רפ"ק פורלייטר. "אנו עומדים בתקנים כמו משטרות בחו"ל. יש לנו שיתופי פעולה עם גורמי אכיפה בחו"ל בתחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים