חברת החשמל השיקה פתרון ל-"הגנה מקסימלית מול האיומים הטכנולוגיים"

החברה השיקה שתי מערכות טכנולוגיות חדשות, אותן מכנים בה "עידן חדש לחטיבת הביטחון" ● היו"ר, יפתח רון טל: "מדובר בפיתוח מהמובילים בעולם להגנה על מתקנים רגישים"

יפתח רון טל, יו"ר חברת החשמל. צילום: יוסי וייס

שלוש שנות עבודת הכנה הגיעו אתמול (ג') לשיאן כאשר חברת החשמל הכריזה על תחילת פעולתן של שתי מערכות מבצעיות – מערכת השו"ב שריג מידע, שתבצע שליטה ובקרה בזמן אמת על ניהול אירועי ביטחון, ומערכת אינטרנט של הדברים, שתטפל במשאבי לוגיסטיקה.

המערכות נחנכו בטקס שנערך אמש בתחנת הכוח רידינג בתל אביב. הן פותחו ביחד עם הסטארט-אפ mPrest, מפתחת פלטפורמות אינטרנט של הדברים למערכות תשתיות, שחברת החשמל נכנסה בה לשותפות. המערכת פותחה במסגרת החממה הטכנולוגיה של החברה.

"מדובר בפיתוח מהמובילים בעולם להגנה על מתקנים רגישים. הפתרון יספק עבור חברת החשמל הגנה מקסימלית מפני שורת האיומים על מתקניה", אמר יו"ר החברה, האלוף יפתח רון טל. "שילוב טכנולוגיית אינטרנט של הדברים, המאפשרת לשלוט על מערכות שונות ולנטר מרחוק, מהווה פריצת דרך משמעותית בכל הנוגע להטעמת טכנולוגיות מתקדמות על ידי החברה".

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, הגדיר את מערכת השו"ב "עידן חדש לחטיבת הביטחון של החברה". לדבריו, "בשבילי זו לא מערכת אלא תפיסה, וזהו רק הספתח לבאות".

דורון ברגר, ראש חטיבת האבטחה והסייבר של חברת החשמל, אמר כי "עולם מערכות הביטחון שונה מהותית מעולם ה-IT. אם בעולם ה-IT כל הדברים מדברים אלה עם אלה באותם פרוטוקולים, בעולם האבטחה כל שרת מדבר באמצעות הפרוטוקול שלו והניסיון לחבר בין מערכות של ספקים שונים היה אצלנו מוגבל ומאוד יקר. נדרשה פלטפורמה שתדבר עם כל המערכות, והמערכת החדשה מביאה פתרון לכך".

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

בהמשך הציג ברגר כיצד התנהל תהליך איתור חדירה למתקן של חברת החשמל (במקרה זה, תחנת הכוח באשקלון) לפני הפעלת מערכת שריג מידע ולאחריה. הוא הראה שלפני הפעלת המערכת היה בליל של מערכות שונות, שהמוקדן היה צריך לחבר ביניהן במקרה של התראה. לאחר מכן היה צריך לחפש את המצלמות הרלוונטיות, לעדכן את המידע בקובץ Excel ביומן הפעילות, לחפש את האחראי המקומי וכשזה נענה לקריאה, הוא היה מחפש היכן נמצאים רכבי הסיור. "במקרה של חדירת מחבלים, אפילו אם התהליך אורך שלוש דקות – זה מספיק זמן כדי לאפשר למחבלים לברוח", אמר.

שריג מידע מאפשרת שליטה ובקרה על 34 אתרים שונים במערכת אחת, מה שחוסך את התהליך הארוך הזה, ציין.

"מערכת צי"ד פלוס פלוס"

ירון ברוך, ראש יחידת קשר ואלקטרוניקה ארצית בחברת החשמל, הדגים את מערכת האינטרנט של הדברים. לדבריו, מופעלות כיום שתי מערכות כאלה. "המערכת האחת מתפעלת לחצני מצוקה במשאיות הדלק של החברה המובילות חומרים מסוכנים. היא מאפשרת למוקדן לראות מיד באיזה רכב מדובר ומקפיצה לו את מספר הטלפון של הנהג. השנייה היא מערכת לניהול גנרטורי דיזל הפזורים בשטח, שמאפשרת לדעת האם חדרו אליה, מה מצב הדלק ומה מצבו הטכני של הגנרטור. בנוסף, מטפלת המערכת בניצנים הראשונים של הרשת החכמה המאפשרים לקרוא מונים מרחוק, לאתר ואף לתקן תקלות לפני שהצרכנים חשים בהן".

נתן ברק, מנכ"ל mPrest, אמר כי "פיתחנו יחד עם חברת החשמל פלטפורמת אינטרנט של הדברים מתקדמת, שאת חוקיה קובעים אנשי החברה בזמן אמת".

נתן ברק, מנכ"ל mPrest. צילום: קובי קנטור

נתן ברק, מנכ"ל mPrest. צילום: קובי קנטור

בפנייה לאלוף (מיל') יפתח רון טל, שהיה מפקד זרוע היבשה וכיום הוא, כאמור, יו"ר חברת החשמל, אמר ברק כי "הובלת את פרויקט צי"ד בזרוע היבשה. פה יש צי"ד פלוס פלוס מבחינת הגמישות ללקוחות. מדובר בפלטפורמה שלא רק מאפשרת להגדיר חוקים אלא גם היררכיות רב ממדיות. לדוגמה, אתר אחד יכול להיות אחראי על אתר אחר מבחינת הלוגיסטיקה והאתר השני יכול להיות אחראי על הראשון בהגנת סייבר".

רון טל ציין כי "חברת החשמל נמצאת בתהליך שינוי ברמה היסטורית. עסקי הליבה של החברה הם שליטה בשרשרת הולכת החשמל, אבל אנחנו מבינים שהמצב לא יישאר כך. החזון שלנו הוא להפוך את חברת החשמל ממונופול לחברה עסקית יעילה בשוק תחרותי".

הוא הוסיף כי "חברת החשמל החלה לפתח יכולת מחקרית המבוססת על שיתוף פעולה עם חברות סטארט-אפ שבהן היא משקיעה, כדי לחדש בעסקי הליבה שלנו ולהיפתח לעסקים חדשים".

עוד אמר רון טל שחברת החשמל מתכוונת לשקם את מיזם הסיבים האופטיים הכושל Unlimited ולהתחרות בבזק. זאת, לאחר שאתמול הודיעה פרטנר על רצונה להקים רשת סיבים אופטיים משלה – רצון שמתקבל בעין אוהדת במשרד התקשורת.

"העתיד של חברת החשמל – בפיתוח הטכנולוגי"

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, אמר בטקס כי "העתיד שלנו הוא בפיתוח הטכנולוגי – גם של מערכת ההולכה אבל בעיקר של מערכת החלוקה בעולם האינטרנט של הדברים, ביכולת לתקשר עם הלקוחות עד רמת הלקוח הבודד, במונה החכם ובדברים נוספים".

לדבריו, "אגירת אנרגיה וייצור מבוזר הם הדברים המתקדמים ביותר בתחום האנרגיה, ויש לנו כאן דוגמה לפיתוח עסקי מהשלב הבסיסי ביותר ועד לרמה של שותפות עסקית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים