כיצד ה-BI מסייע להציל חיים בדרכים?

לדברי מרדכי בהירי דואני, מנכ''ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "מידע וידע הם דברים חשובים - אבל אם המסקנה המתקבלת היא לא נכונה, הם לא שווים כלום"

מרדכי בהירי דואני, מנכ''ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. צילום: ניב קנטור

"מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים 148 איש ואישה. מאז קום המדינה נהרגו בתאונות דרכים 30,777 איש, מתוכם 5,024 ילדים ובני נוער. במלחמות נהרגו 24 אלף חיילים. מדובר במחיקת אוכלוסיה בסדר גודל של כלל תושבי נס ציונה. בעזרת ה-BI אנו מנסים לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים", כך אמר רו"ח מרדכי בהירי דואני, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

רו"ח בהירי דואני היה דובר המפתח בכנס BI, Big Data & Analytics. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') באולם LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים מהתחום, והנחו אותו אמיר רסקין, שותף ב-B-Pro ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי רו"ח בהירי דואני, "בשנת 2006 המדינה הבינה כי נדרש גוף אחד ומרכזי, אשר יתכלל את כלל הפעילות בתחום הבטיחות בדרכים, ישפר אותה ויביא למניעת ההרוגים. החזון הוא אפס הרוגים, זה אוטופי אבל אנו שואפים אליו".

לא שווה כלום

הרשות, אמר רו"ח בהירי דואני, בנויה מכמה חטיבות, שמטרתן לאסוף את הנתונים בחתכים שונים, לנתח אותן ולדווח עליהן בצירוף המלצות לפעולה. "מידע וידע הם דברים חשובים", אמר, "אבל אם המסקנה המתקבלת היא לא נכונה – אז זה לא שווה כלום".

הוא תיאר את פעילות החטיבות השונות ברשות: "יש לנו דו"ח יומי של הרוגים. הוא משווה בין התאריך היום לתאריך הזהה אשתקד, ומהווה מדד השוואה למה שקורה היום. הוא נותן יכולת לזהות שינוי של מגמה".

בהירי דואני הביא לדוגמה ניתוח של ההרוגים ביום ספציפי: "בדו"ח ראינו כי חל שינוי לרעה במגמה של כמות הרוכבים על כלי רכב דו-גלגלי שנהרגו. בשל כך, הוצאנו דו"ח המנתח ומפרט את ההרוגים בפילוחים שונים, גיאוגרפיים, כמותיים, בעיר ומחוצה לה, גיל הנוהגים, צורת התאונה ועוד. כך, לדוגמה, עלה מהנתונים כי צעירים עד גיל 24 נפגעים יותר, ועיקר הפגיעות שלהם במרחב העירוני היה בקרב נהגים של אופנועים בנפח של עד 200 סמ"ק, ואילו בכבישים הבין עירוניים – באופנועים של 400 סמ"ק. בניתוח ובשקלול כלל הנתונים, העברנו הנחיות לפעולה לרשויות המקומיות".

לבחור את המסלול הבטוח ביותר

המטרה, אמר רו"ח בהירי דואני, "היא לייצר תוכנית עבודה למדינת ישראל לגבי פגיעות שונות, ובמקרה זה – לגבי פגיעות של נהגים בכלי רכב דו-גלגליים. כל מי שרלוונטי בישראל קיבל משימה בהתאם, כל אחד נדרש ליצור מצב בו הוא מביא לצמצום התופעה, כאשר הרשות איגדה את כל התכניות בתכלול ובתזמון".

בהירי דואני אמר כי "כאשר אנו מחשבים ניווט בנווטן, אנו חושבים על המסלול המהיר, או על המסלול הקצר – איש לא חושב לבחור את המסלול הבטוח ביותר. מעולם לא בחרנו עיר לפי רמת הבטיחות בדרכים של העיר ומידת הבטיחות ברחוב שבבית המגורים".

"יש לנו מטרה אחת – להשמיש את המידע", סיכם בהירי דואני. "המידע מציל חיים וצריך להיות אצל כל אחד מאיתנו, במטרה שנשתמש בו, כמו שאנו עושים שימוש באפליקצית מזג אוויר. המטרה היא שראשי רשויות בישראל ישתמשו במידע הזה על מנת לייצר נתיבים בטוחים יותר. אני מקווה שכמות המידע ואיכותו יגרמו לשוק לייצר אפליקציות שהציבור ישתמש בהן".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד מיר

    מדוע הרשות לבטיחות הדרכים אינה משתמשת בנתוני הסלולר שמצוי בחברות הסלולר כדי לאתר נהגים שנוסעים במהירות מופרזת.

אירועים קרובים