שלמה דולברג, השלטון המקומי: "ערים חכמות מספקות שירות דרך טכנולוגיה אינטגרטיבית"

יש לתפיסת הערים החכמות היבטים רבים, אבל האזרח נמצא במוקד של כולם, אמר דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, וקרא לממשלה להקצות תקציבים רבים יותר לנושא

שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי. צילום: יש אווירה

"לתפיסת הערים החכמות יש היבטים רבים, אבל המשותף להם הוא העמדת האזרח במוקד. בערים חכמות, האזרח מקבל שירותים מבוססי טכנולוגיה אינטגרטיבית", כך אמר שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי בישראל.

דולברג היה בין הדוברים במסלול ערים חכמות, שהתקיים במסגרת כנס Bynet Expo 2016, שנערך באחרונה בגני התערוכה בתל אביב. את המסלול, בהפקת אנשים ומחשבים, הנחה אורי בן ארי, יועץ מחשוב בכיר לתחום הערים החכמות.

יצוין כי דולברג מונה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי לאחר שכיהן כסמנכ"ל למנהל ותקציבים וכממונה על תאגידי המים במשרד הפנים. לדבריו, "אנחנו, במרכז השלטון המקומי, חושבים שעיר חכמה היא עיר הנותנת שירותי איכותי לתושב, הוא במרכז. לכן, על העירייה לדעת בזמן אמת בין השאר מה חושב האזרח. זה היעד העיקרי".

על פי דולברג, "האזרח מקבל השירות הוא החשוב ביותר, אך יש להתחשב גם בממשלה. כיום, כמעט כל מה שמבוצע על ידי הממשלה נעשה דרך הרשות המקומית – תחבורה, חינוך, הגנת הסביבה ועוד. הממשלה תקבל הרבה, אבל תצטרך לשלם".

הוא ציין ש-"אנחנו מצויים בדיאלוג מחודש עם הרשות שקמה במשרד לשוויון חברתי, במסגרת מיזם ישראל דיגיטלית. הממשלה צריכה להשתתף במימון השירותים לאזרח בערים חכמות, בעיקר בערים חלשות".

"עיר חכמה מתחילה בראש עיר חכם"

בן ארי אמר ש-"מהפכת האינטרנט של הדברים עוברת לערים. יש מהפכה טכנולוגית ומהפכת עיור. כך, עד 2050, יחיו 72% מתושבי העולם יהיו בערים. כמעט שלושת רבעי. אלה יהיו ערי על, Mega cities, עם תקציבים ומדיניות, ועל מנת לנהל אותן בצורה מושכלת, הן יידרשו להיות חכמות".

אורי בן ארי, יועץ מחשוב בכיר לתחום הערים החכמות. צילום: יש אווירה

אורי בן ארי, יועץ מחשוב בכיר לתחום הערים החכמות. צילום: יש אווירה

הוא ציין כי "הגידול האקספוננציאלי בכוח המחשוב וירידיו מחיריו, יאפשרו זאת".

"בתחום הערים החכמות ורה מיזוג, איחוד בין טכנולוגיות ומערכות, ונדרש פתרון מיטבי – כי הערים הן הלקוחות החדשים. בתוכן, התושבים יותר חכמים, הם יותר מוכווני דיגיטל", הוסיף.

"התהליך המרכזי הוא הניהול", ציין. "ראשי ערים נהיים יותר מקצוענים והם נדרשים לדעת לנהל עסק. כך, בתל אביב-יפו, לדוגמה, יש 38 חברות כלכליות".

"הגדרת עיר חכמה היא לא רק טכנולוגיה, אבל הטכנולוגיה היא זו שמאפשרת את מימוש התפיסה", אמר בן ארי. לדבריו, "עיר חכמה היא פרויקט אסטרטגי, זו מהות שראש העיר רוצה להיות שם. בהגדרה, עיר חכמה משתמשת ב-ICT על מנת להיות כזו, לחסוך במשאבים ובאנרגיה, לשמור על איכות חיים, ולהביא לשיפור איכות הסביבה והקיימות".

"עיר חכמה זו תפיסה ואסטרטגיה שראש עיר יכול וצריך להוביל את החזון שלה", הוסיף. "חזון העיר החכמה צריך לצאת מהנושא הטכנולוגי. ראש העיר חייב להיות מעורב בגיבוש התפיסה ובמימוש שלה".

בן ארי סיכם באמרו כי "אם לא נפתח את התחום, נאבד אותו. לראש העיר יש כוח בטריטוריה שלו לא פחות מאשר לראש הממשלה. עיר חכמה מתחילה בראש עיר חכם, שבונה תוכנית אב אסטרטגית לתחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים