"מנהיגים פחות חשובים – ה-IT משנה את העולם"

כך אמר רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע ● לדבריו, "אנחנו, כרשות מקומית, רוצים להביט קדימה - כי תפקידם של מנהיגים הוא להקדים את זמנם"

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע. צילום: ניב קנטור

"מנהיגים כיום הם לא הכי חשובים בעולם, כמו שהם היו בעבר. אז הם קבעו את סדר היום ואת תפיסת העולם. אלא שכיום מי שמשפיע ומשנה את העולם הם אנשי הטכנולוגיה, המדע ואנשי איכות הסביבה. הם לרוב צעירים, עם חזון וחלום, אשר מבינים את כללי המשחק החדשים. כללים אלה הם האויב הכי גדול של השמרנים, כי הם מהירים". כך אמר רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע.

דנילוביץ' דיבר במליאה המרכזית של כנס "הפסגה הדיגיטלית – מאסטרטגייה ליישום", הכנס השנתי של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, על שם שלמה טירן, מיסודה של לשכת מנתחי מערכות מידע. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ד') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מקצועני IT. את המליאה המרכזית הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה.

דנילוביץ' אמר כי "אנו כרשות מקומית, רוצים להביט קדימה – כי תפקידם של מנהיגים הוא להקדים את זמנם. עלינו ליצור שותפויות על מנת לשפר את איכות חיי התושבים, אלא שאנו נתקלים בביורוקרטיה ובחסמים מצד הממשלה, אף שזה לא בא מכוונה רעה: ישראל תקועה בהווה וגורמת למדינה ללכת אחורה. התפיסה צריכה להשתנות, למרות שאנשים חוששים משינוי. בעולם מטורף כמו שלנו, אנו חייבים להיות רלוונטיים. כדי שנהיה כאלה, עלינו להיות פתוחים מספיק בתפיסה – כי קצב השינויים הפך להיות יומיומי".

"מנהיגות חכמה לא חוסמת – אלא מצטרפת ומשתלבת", אמר ראש עיריית באר שבע. "אנו חיים בעידן אחר לחלוטין, עידן של שותפויות, איגום משאבים וחשיבה משותפת. שניים זה יותר גדול מאחד".

נשים הן המפתח להצלחה

"אחד הדברים הראשונים שעשיתי", אמר, "יחד עם צוות מופלא של נשים מוכשרות – כי הן המפתח להצלחה, הוא שהבנו שתפקידנו הוא לחשוב אחרת, להיערך מראש, ולעשות דברים אחרת, ולתכנן נכון אסטרטגייה. זאת, כדי לעשות דברים יותר טוב".

"גדול המנהיגים במאה ה-20", אמר, "היה מהנגב, גובהו 1.52 מטר, אבל הוא – בן גוריון – היה ענק. אין גדול ממנו בחשיבה, בדמיון, במידת השיגעון, ביכולת קבלת החלטות, בלעשות דברים, כאשר צירוף המלים 'זה בלתי אפשרי' לא היה קיים בלקסיקון שלו".

"שמנו על השולחן הכל", הסביר דנילוביץ', "חוזקות, חולשות יתרונות, אתגרים וגם איומים. הבנו כי אם לא נחשוב אחרת, יצירתית, מחוץ לקופסה – ולא נציב כוכב צפון הכי גבוה, בלא להתבייש ולחשוש – לא נוכל לפרוץ את תקרת הזכוכית. צריך להאמין ולהעז".

"הבנו כי לבאר שבע יש יתרון במימד שילוב התקופה", הסביר, "אנו עיר עשירה, לא בגז, נפט, או זהב – אבל עשירים בהון האנושי. זו עיר עם פרופיל צעיר, 30 אלף סטודנטים, חמישה מוסדות אקדמיים, מרכז רפואי ואקדמי, מעבדות וחוקרים. באר שבע היא 'ספקית' המהנדסים הגדולה בארץ".

תעסוקת ההיי-טק בעיר עמדה על אפס

"אם כל אלה נתונים שיש לנו", ציין דנילוביץ', "אז אנו יכולים להקים משהו גדול, לא עוד פארק היי-טק כמו בחיפה והרצליה. עלינו להקים מרכז שיפרוץ את המעגל הגדול מכל, הבינלאומי. זה יומרני אבל אפשרי: עד לפני חמש שנים תעסוקת ההיי-טק בעיר עמדה על אפס, וכיום יש בה 2,000 עובדים בתחום. זה תוצר של אמונה, חלום ותעוזה. הגבהנו עוף בחזון, לא עוד פארק היי-טק בארץ – אלא מרכז ידע בינלאומי".

לדבריו, "שכנענו את מדינת ישראל להיכנס כשותפה, היה קשה בהתחלה, אך ייצרנו סיפור הצלחה על בסיס תכנית סדורה ושיתופיות. יצרנו מרכז טכנולוגי, מדעי ואקדמי חדשני – בזכות הרבה משוגעות ומשוגעים. מילת שבח לראש הממשלה, בנימין נתניהו: ההחלטה על מיקום מטה הסייבר הלאומי בבאר שבע היא מכוננת, ומחוללת שינוי דרמטי".

"בתוך 15-20 שנים", העריך, "יועתק מרכז הכובד לנגב והכל יתהפך. באר שבע כאבן שואבת יוצרת שינוי דרמטי. זה מנוע צמיחה אדיר המביא עימו מכפילי כוח. מעבר צה"ל דרומה הוא דרמטי. אחרי הרבה שנים התבצע שינוי חשיבתי תפיסתי, מדינת ישראל לוקחת אזור שלם והופכת אותו למרכז. זה יוצר עוגן טכנולוגי מדהים".

"אני מאמין שהמציאות תעלה על כל דמיון", סיכם דנילוביץ', "אנו הולכים להיות חלק מהטירוף הזה, נוביל דיגיטלית. ישראל לא מבינה שאי אפשר יותר להתמודד עם האתגרים והשינויים בכלים ביורוקרטיים של פעם. צריך להיות קליל, עם תפיסה אחרת לחלוטין. ערים הופכות ליותר דומיננטיות בעולם מאשר מדינות. מרכז חדשנות יכול להקפיץ עיר שלמה קדימה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אסף

    ספר, לדוגמא, לכמה מיליוני פלסטינים שנאנקים תחת כיבוש צבאי כבר 50 שנה שמנהיגים לא חשובים. הם צריכים לחכות לאיזה איש הי-טק שישחרר אותם. דביל.

אירועים קרובים