איך מתמודדים עם האיומים שמייצרים הרחפנים?

"מדובר בסוגיה חשובה וקשה, שמצריכה התמודדות עם רכיבים ויישומים רבים", אמר אבי אטיאס, הבעלים והמנכ"ל של GSS 360⁰ ● הוא ניסה בדבריו בכנס אנשים ורחפנים לענות על השאלות: מהם האיומים הללו? ובאילו דרכי פעולה יש לנקוט מולם?

אבי אטיאס, הבעלים והמנכ"ל של GSS 360. צילום: ניב קנטור

"התמודדות עם האיומים שמייצרים הרחפנים היא סוגיה חשובה וקשה. ההתמודדות היא עם רכיבים ויישומים לרחפנים שמיוצרים בחברות השונות", כך אמר אבי אטיאס, הבעלים והמנכ"ל של GSS 360⁰.

אטיאס דיבר בכנס אנשים ורחפנים 2016, הכנס המקצועי הראשון בישראל בתחום, שנערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. האולם התמלא במאות מומחים ומתעניינים, שהאזינו להרצאות שעסקו במגוון הזוויות של התחום המתפתח. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ורן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

לדברי אטיאס, "כמי שנותן ייעוץ בתחום ההגנה על הרחפנים, זו סוגיה מטרידה. באחרונה אמר הנשיא האמריקני, ברק אובמה, כי אחד החששות הוא שדאעש יטיס לנקודות מפתח בארצות הברית רחפנים נושאי חומר רדיואקטיבי. רחפן שכזה כבר נחת במנחת של ראש ממשלת יפן, אולם למרבה המזל, למרות הרדיואקטיביות, החומר לא היה מסוכן. גם בלי חומר שכזה – אנחנו לא רוצים שיגיע רחפן במהירות של 100 קמ"ש ויתרסק על אישיות זו או אחרת, וזה אפשרי".

"החשש הוא מפגיעה באנשים ובמקומות אסטרטגיים: מתקנים גרעיניים, תחנות כוח, מוסדות יהודיים ובתי כלא, דיפלומטים, ביקורים ממלכתיים של ראשי מדינות, שגרירים ושליחים שמגיעים לאירועים גדולים ועוד. מגוון האיומים רב ויש להגן מפניהם", אמר.

אטיאס ציין ש-"גם פשעים קטנים יותר מתבצעים באמצעות רחפנים. למשל, מישהו שלח רחפן לכלא איילון ופלט ממנו כדור טניס שהכיל סמים. למרבה המזל, הכדור התגלה בזכות ערנות הסוהרים".

"מפגע יכול להחליט מה יהיה המטען של הרחפן ואפילו לבנות רחפן שעשוי כולו מחומר נפץ", הוסיף. "חמור מזה, אם מישהו רוצה מידע על מתקנים אסטרטגיים הוא פשוט פונה לחברה שעוסקת במתן שירותים באמצעות רחפנים לבצע עבודה של מיפוי, אפילו בתלת ממד, של מתקן, והחברה יכולה שלא לדעת שהמתקן מסווג".

הוא אמר שאחת הבעיות הקשות בזיהוי איום מרחפן היא הקושי באיתור ויירוט, מכיוון שהרחפן משוגר ממרחק קצר, הוא זמין, נמכר באינטרנט, זול, נשלט בקלות ממרחק ויכול לשאת עד שלושה ק"ג חומר נפץ או סמים. יש לו, כאמור, גם יכולת פגיעה פיזית.

מה הפתרונות?

"פתרון אפשרי אחד", אמר אטיאס, "הוא לחסום חסימה קבועה את האזור המוגן וליצור מעין בועה וירטואלית. הדבר לא מומלץ, כי הוא כולל חסימה של המרחב הפרטי של האזרחים באזור".

"אפשרות אחרת היא חסימה סלקטיבית של האזור הרלוונטי. מומלץ להשתמש בכך רק בעת הצורך ולזמן מוגבל", ציין.

הוא הוסיף כי "יש גם אפשרות לחסום את האזור המוגן לפני שהרחפן מגיע אליו, באמצעות קליטת תדרי התקשורת ושידור הווידיאו, וזיהוי קולי אקוסטי באמצעות מכ"ם. נעשים גם ניסיונות לפתח רחפנים שיפרסו רשת ללכידת רחפנים אחרים. חברה ישראלית יצרה אנטנות החוסמות את התדרים הסלולריים, כך שהקהל יוכל להמשיך להשתמש במכשירים שלו אך מעליו יהיו התדרים חסומים".

עוד ציין אטיאס ש-"בתחילת השנה בוצע פיילוט במספר גופים של השתלטות על רחפן, במרחק של 2 ק"מ ובגובה של עד 100 מטרים".

דבר מטריד נוסף, מבין הדברים המטרידים ביותר, אמר, הוא "האפשרות שרחפן יגיע למנוע של מטוס, למשל של אל על. אפשרות לעצור אותו דרך המעטפת החיצונית תהיה קלה יותר מאשר להגן על המטוס עצמו".

יצוין בהקשר זה שאטיאס שימש בעבר קב"ט בתחנות שונות של אל על בחו"ל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים