"חשיבת עתיד קריטית להתמודדות עם המורכבות בסביבה המודרנית"

כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס ● לדבריה, "ערכי יסוד הטמונים בחזון התכנית, מתווים את דרכינו: עתידנות, חדשנות, הגיית רעיונות פורצי דרך מבוססי תזה מדעית וטכנולוגית, מנהיגות ועבודת צוות"

טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס. צילום: ניב קנטור

"חשיבת עתיד הינה יכולת חיונית וקריטית, באמצעותה ניתן להתמודד עם אתגרי המורכבות וקצב השינוי של הסביבה המודרנית. יישום חשיבת עתיד סדורה ושיטתית, מהווה אסטרטגיה אפקטיבית מול אתגרי הטכנולוגיה. היא מקנה לבוגרי התכנית יתרון תחרותי רב ערך". כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי, נס.

צירלין דיברה בכנס הסיום של מחזור ח' בפרויקט "מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע- CTM-Ed". הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך על ידי נס אמש (ד') בוואהל סנטר בר אילן שבגבעת שמואל. השתתפו בו מאות בוגרי התוכנית והוריהם, כמו גם בכירים במשק ונציגי ממשלה, צמרת אגף התקשוב, ראשי עיריות ורשויות מקומיות נוספות, אנשי ומנהלי היי-טק ואנשי מחקר ופיתוח.

לדברי צירלין, "כנס 2016, למסיימי מחזור ח', מתקיים השנה בסימן בוגרי התכנית לדורותיה. בוגרינו זה עשור שנים מהווים את ההוכחה לעוצמתה ולהשפעתה של התכנית".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"ערכי יסוד הטמונים בחזון התכנית", אמרה, "מתווים את דרכינו: עתידנות, חדשנות, הגיית רעיונות פורצי דרך מבוססי תזה מדעית וטכנולוגית, מנהיגות ועבודת צוות. אלה באים לידי ביטוי בניהול מו"פ, המחדש ומשדרג תכניות לימודים ודפוסי הנחיית תלמידים, בקורלציה טבעית לחידושים טכנולוגיים, לחדשנות בתחום הקוגניציה, קידום תכנים מעולם חקר המוח ועתידנות".

לדברי צירלין, "חשיפת התלמידים לעולם הביו-טכנולוגיה, ננו-טכנולוגיה והנדסת תוכנה, השלובים זה בזה, ולמיומנויות חשיבת עתיד – מהווה אסטרטגיה מרכזית בתהליך ההכשרה – העצמה אישית, המפתחת לומד עצמאי, יצירתי, בעל אומץ אינטלקטואלי, בסביבת היי-טק אמיתית, המיישם כלים חדשניים ואוניברסליים תוך התמודדות עם מוקדי עתידנות. חשיבת עתיד מקנה לבוגרי התכנית יתרון תחרותי רב ערך".

"בחינת פרויקטי הגמר שהוגשו על ידי בוגרי המחזור הראשון, אשר מנה חמש קבוצות", אמרה, "אל מול הפרויקטים אותם הציגו היום בוגרי מחזור ח', המונה עשרות קבוצות – מראה תהליך אבולוציוני מדהים, בו רעיונות פורצי דרך שנחקרו והיו עתידניים מבחינה טכנולוגית ומדעית – הפכו למציאות יומיומית".

"חקר העתיד הוא אוקסימורון – דבר והיפוכו, שהרי לא ניתן לחקור את אשר עוד לא התרחש", אמרה צירלין. "מאז ומתמיד שאף האדם לחזות את העתיד. בבסיס נאס"א (NASA) בעמק הסיליקון, קליפורניה, מפתחים 80 מדענים את ההמצאות שישנו את העולם. הם משתתפים בתכנית ייחודית של אוניברסיטת סינגולריטי (Singularity University). מטרת האוניברסיטה לחשוף את המשתתפים לטכנולוגיות המתקדמות ולמחקרים העדכניים ביותר בשלל תחומים, במטרה לפתח פרויקטים המכוונים לפתרון האתגרים הגדולים בתחומים שונים".

"המושג 'סינגולריות' פרץ לתודעה בזכות הממציא והוגה הדעות ריי קורצוויל, מחברם של 'עידן המכונות הרוחניות' ו'הסינגולאריות קרבה'. לפי קורצוויל, ב-2045 יחדלו אנשים למות מזקנה, והטכנולוגיה תגיע לנקודה בה בני אדם ומכונות חושבות ישתלבו לישות מאוחדת".

"אל לכם להקטין קומה ולהנמיך שאיפותיכם"

אמנם נס אינה נאס"א, אמרה צירלין, "ותחום חינוך אינו אוניברסיטת סיגולריטי, אך התכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע, מייצגת בחזונה חינוך לחדשנות טכנולוגית ועתידנות, לצד התמודדות עם סוגיות אתיות ומוסריות – שהחדשנות הטכנולוגית הגואה מציבה בפנינו. תחום חינוך ממשיך לחתור ליעדים חדשים, מטמיע את המסלול המשוכלל להכשרת מורים, ומתאים את דפוסי התנהלותו לאתגרים הטכנולוגיים הארגוניים והשלכותיהם".

צירלין סיימה בפנייה לבוגרים. "בהיותכם אנשים צעירים מוכשרים ומנוסים, אל לכם להקטין קומה ולהנמיך שאיפותיכם. על מנת לעמוד באתגרים ולמנף את תכונותיכם הייחודיות, עליכם לפתח דפוסי התמודדות מקורית עם אתגרים יוצאי דופן. זו קריאה, היוצאת אליכם מנס: למנהיגות המעניקה השראה".

אלוף משנה עומר דגן, מפקד יחידת מצפן, לוטם, אגף התקשוב. צילום: ניב קנטור

אלוף משנה עומר דגן, מפקד יחידת מצפן, לוטם, אגף התקשוב. צילום: ניב קנטור

אלוף משנה עומר דגן, מפקד יחידת מצפן, לוטם, אגף התקשוב, אמר כי "זה לא סוד שצה"ל נהיה יותר צבא טכנולוגי. הדבר הומחש, בין היתר במבצע צוק איתן, בלחימה הרשתית הראשונה אי-פעם". כדי שהצבא יוכל להמשיך להיות ביתרון טכנולוגי, אמר אל"מ דגן, "נדרשים הבנה וקרבה לעולם המבצעי, שימוש בטכנולוגיה שבקצה, והון אנושי משובח". הוא סיים באומרו כי "מי שמתחיל בתשוקה לטכנולוגיה בגיל צעיר, יצבור ידע וניסיון ויהיה בעל יתרון בהמשך הדרך. השילוב של מבצעיות, טכנולוגיה, אנשים, עם עצמאות – מביא את צה"ל למימוש יעדיו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים