"האתגר: השקעה בבנקאות דיגיטלית עם שימור הישן"

כך אמר איל מוסקל, מנכ"ל TCS ישראל ● לדבריו, "התפיסה שאנו מביאים לשוק הישראלי, היא הדרך המועדפת על המערכת הבנקאית לשדרג את מערכות הליבה שלה"

איל מוסקל, מנכ"ל TCS ישראל. צילום: פלי הנמר

"עד סוף 2016 תהיה לנו מערכת ליבה בנקאית מלאה, בארכיטקטורה מודרנית, מגוירת ומותאמת במלואה לדרישות הרגולציה הבנקאית, כולל מערכת ניירות ערך מקצה לקצה. המערכת מביאה טרנספורמציה מלאה גם בעולמות התוכן הדיגיטליים הן הפנים-ארגוניים והן אלו החיצונים". כך אומר איל מוסקל, מנכ"ל TCS ישראל, בראיון לאנשים ומחשבים.  הראיון נערך  בעקבות  הסיור הלימודי שערך פורום המנמ"רים והמנכ"לים  של אנשים ומחשבים, בדלהי, הודו.

אחד משיאי הסיור הלימודי שערכה שם הקבוצה היה אירוח במרכזי הפיתוח של TCS – חברה בת בתאגיד הענק ההודי TATA. כזכור, הפרויקט הזה הוגדר על ידי אחד העיתונים המובילים בעולם כפרויקט הפיננסי החדשני והמורכב ביותר בתקופה זו. לדבריו, המערכת שמיושמת בבנק יהב, כוללת את כלל המערכות הקריטיות שבבנק, החל מ"הספר הראשי", דרך העו"ש, פיקדונות, תשלומים, אשראי,  ני"ע ישראלים וזרים ועוד.

בכנס ובסיור הלימודי בהודו, השתתפו מנהלי טכנולוגיה בכירים של כמה מהגופים הפיננסים הגדולים ביותר בישראל. הם האזינו לדברים של מוסקל ולמצגת שלו ולא הסתירו את הפתעתם. הפעילות של TCS בבנק יהב הייתה במידה רבה עד עתה מתחת לרדאר ובכנס בהודו נחשפו לראשונה הפרטים הראשונים על הפרויקט שייצרו באזז לא קטן בקרב קהל המנמ"רים, שכאמור אמור להסתיים בסוף השנה.

מערכת בנקאית מלאה במיקור-חוץ

מערכות הליבה של בנק יהב, המושתתות כיום על מערכות שונות ומגוונות של בנק הפועלים, יתנתקו מפועלים בסוף השנה, והחלופה שנבחרה לאחר בדיקה מעמיקה וקפדנית היא הקמת מערכת בנקאית מלאה מהתחלה ועד הסוף במיקור-חוץ, על ידי TCS – בכל הרבדים, כולל תוכנה, חומרה ותפעול.

לדברי מוסקל, "זוהי הפעם הראשונה בתולדות הבנקאות בישראל שבנק מחליף את כלל מערכות הליבה שלו, בפתרון המבוסס על חבילת מדף מוכנה, הכוללת אופרינג דיגיטלי מלא, שפותח מחוץ לישראל – מערכת BaNCS. המערכת מותאמת באופן מלא לכללי הבנקאות הישראלים ולרגולציה הישראלית ומוטמעת מקצה לקצה בשיטת מיקור-חוץ וכוללת גם את עולם התשתיות ואבטחת המידע מקצה לקצה. אין אח ורע לפרויקט מורכב כזה בישראל ומעטים כמוהו בעולם.

"באופן עקרוני, המערכת של TCS מתאימה לכל בנק בישראל, תלוי כמובן במכלול השירותים אותם הבנק מספק", אומר מוסקל. "בנקים קמעונאים כדוגמת בנק יהב, בהחלט יוכלו לקחת את החבילה וליישם אותה ללא צורך בשינויים ותוספות משמעותיים, ויקבלו כבונוס פתרון דיגיטלי מלא. בעבור הבנקים המסחריים תדרשנה התאמות נוספות אשר תתבססנה ברובן על התשתיות הרבות שכבר מותאמות לחוקי הבנקאות בישראל".

לכך יש להוסיף מערכת ני"ע מקצה לקצה (Back to Front) אותה אנו מיישמים כחלק מהפרויקט, מה שלהערכתי מעמיד את אחוז ההתאמה לבנקים המסחריים על אחוז גבוה, כך שההשקעה והזמן הנוספים הנדרשים הינם שוליים ביחס לכל אלטרנטיבה אחרת, שלא לדבר על הסיכון", מסביר מוסקל. עוד הוא מדגיש כי "הפתרון של TCS מהווה פתרון דיגיטלי מלא על כל רבדיו ללא כל צורך בקישוריות מרובה למערכות Legacy ישנות, מה שגורר גמישות מלאה בתפעול בעלויות פחותות בעשרות אחוזים ביחס למקובל במערכת היום".

קשיים טכנולוגים הנובעים מהתיישנות המערכות

מוסקל מבהיר כי "התפיסה שאנו מביאים לשוק הישראלי – מוצר מדף המותאם היום וימשיך להיות מותאם בעתיד (בהתחייבות חוזית של החברה) לכלל דרישות הרגולציה במסגרת עלויות ולו"ז – היא הדרך המועדפת על המערכת הבנקאית לשדרג את מערכות הליבה שלה". הוא מוסיף כי להערכתו "זה האתגר הגדול ביותר כיום  שעומד בפני מערכת הבנקים בכללותה (זולת בנק יהב) שמחד משקיעה ובצדק רב מאמצים רבים בבנקאות המקוונת והדיגיטלית, אבל מאידך עדיין צריכה לתחזק את המערכות הישנות שלה במבנה עלויות וסיכון הולכים וגדלים – ובתוך קשיים טכנולוגים הנובעים מהתיישנות המערכות".

"החלפת מערכות הליבה בבנקים הקיימים הינו פרויקט גדול ומורכב", אומר מוסקל. "בחלופה אותה אנו מציעים, משך הפרויקט, רמת הסיכון והמורכבות פחותים באופן דרמטי. דבר שיאפשר לבנקים בין היתר להתמודד טוב ויותר ומהר יותר במרוץ הדיגיטלי מול הגופים ה"לא בנקאיים".

הפרויקט ביהב הוא סוג של Israeli Template או Israeli Blueprint לשוק הישראלי " אומר מוסקל ומוסיף מעט בחיוך כי "זה בערך כמו להחליף מנוע 1.6 ישן על הצנרת המסורבלת שלו במנוע חדש של יגואר (Jaguar) תוך כדי נסיעה".

הלקוח תמיד ידע מה הוא מקבל

מוסקל פירט בשיחה את הסיבות לבחירה של בנק יהב ב-TCS. "ראשית בגלל הנסיון הרב של החברה בפרויקטים דומים בעולם בתחום הבנקאות. אבל מעל לכל, המחויבות שניתנה מראשי החברה לראשי הבנק. תפיסת העולם ב-TCS מבוססת על העיקרון של הלקוח במרכז – וזו לא סיסמה שיווקית", אומר מוסקל. "אנו קוראים לזה Experience certainty – הלקוח תמיד ידע מה הוא מקבל, אין מחיר להצלחת הפרויקט. ומשלקוחותינו חווים וודאות הם חוזרים בהמוניהם".

מוסקל מבקש להדגיש שב-TCS  הגלובליות היא טוטאלית – זוהי תפיסת Global Delivery Network האומרת, "שאני יכול להרכיב נבחרת גלובלית של המומחים הטובים ביותר בתחומם, מכל המרכזים בעולם, והם יעבדו כקבוצה אחת על פי Best Practice אחד – זה לא קיים בחלק גדול של החברות הגלובליות הפועלות בארץ ובעולם" אומר מוסקל.

גם הרגולטור בישראל תומך ומעודד את הפרויקט מתוך כוונה שיהווה פרויקט דגל, וכאשר יעלה לאוויר, בסוף השנה, יוכל להיות זמין כאופציה ליתר הבנקים בישראל, אלו הקיימים ואלו הפוטנציאלים שעדיין תלויים במערכות מורשת שפותחו לפני כ-30 שנה, ומתוחזקות על ידי צוותים גדולים, עם יכולת גמישות מוגבלת להתאמת המערכות הללו, לעידן הדיגיטלי. המענה לרגולציה תופס חלק נכבד מהמערכת של TCS. רק כדוגמה, במערכת הליבה הבנקאית בישראל ישנם יותר מ-1,200 מיפויי רגולציה שונים, אליהם  נדרשו להתייחס וליישם בכל חלקי המערכת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים