"ה-IT עושה לבנקאות את מה שהמכונית עשתה לכרכרה"

כך אמר אבי כוכבא, משנה למנכ''ל בנק הפועלים ומנהל חטיבת חדשנות בבנק ● לדבריו, "בעוד עשור, עולם הבנקאות המסורתי ישתנה - הקצב ולוחות הזמנים לא ברורים, זה תהליך שיימשך כמה שנים"

הצטרף לשורות קורלטה. אבי כוכבא. צילום: ניב קנטור

"ב-1894 גרסה כותרת ראשית בעיתון אנגלי כי לונדון תיקבר תחת ערימת גללי סוסים שהובילו כרכרות. אלא שאז הומצאה המכונית. הטכנולוגיה גרמה שינוי דרמטי: נפתח אקו-סיסטם חדש – לא עוד חציר הוא המניע, אלא דלק. זה גם הביא ליצירת פרברים ולפקקים. הטכנולוגיה גרמה לשינוי מהותי, מאקו-סיסטם אחד למשנהו. אנו רואים מודל עסקי חדש בעולם הפיננסי, הוא הולך ומשתנה". כך אמר אבי כוכבא, משנה למנכ"ל בנק הפועלים ומנהל חטיבת חדשנות בבנק.

כוכבא דיבר במליאה המרכזית באירוע Application Economy: What`s Next, שנערך על ידי CA ישראל ב-NessPRO. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ב'), באולם אירועים LAGO, ראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצועני IT. את המליאה המרכזית הנחה זוהר פרל, מנהל חטיבת CA ב-NessPRO.

לדברי כוכבא, "במידה מסוימת צודק שר האוצר, משה כחלון, באומרו כי 'עוד עשר שנים לא יהיו בנקים, כי אני אלווה לך ואתה תלווה לי'. בעוד עשור, עולם הבנקאות המסורתי ישתנה. הקצב ולוחות הזמנים לא ברורים, זה תהליך שיימשך כמה שנים, בין 8-12".

עסוקים בלעשות דיגיטציה של הקיים

"לפני עשר שנים היינו עם טלפונים של נוקיה (Nokia), ותקשרנו באמצעות ICQ", אמר כוכבא. "כיום אנו עם טלפונים חכמים שונים ופועלים ברשתות חברתיות. האפליקציות החדשות לוקחות את המודל העסקי הקיים ומשנות אותו. כך, Airbnb זיהתה שהפשרת היחסים עם ארצות הברית היא הזדמנות עסקית: היא סגרה עם קובנים על חדרים להשכרה לאמריקנים, מה ששום רשת בתי מלון לא יכולה להציע, כי אין שם בתי מלון".

"כבר כיום אנו עושים דברים בדיגיטל, באתר ובמובייל", אמר כוכבא. "כולנו עסוקים בלעשות דיגיטציה של הקיים. בנוכחות של לקוחות בסניף הבנק יש מגמת ירידה, הם מצטמצמים. הלקוחות פחות צריכים ורוצים להגיע לסניף. אנו בתהליך של שינוי שייקח כמה שנים. ברור לנו שעלינו להיות בשני העולמות. אנו לא יכולים להיות רק בסניף וערוץ אנושי ולא להיות רק דיגיטליים".

"גיבשנו קונספט חדש של סניף דיגיטלי", אמר כוכבא. "הוא עוזר ללקוח להפוך מאחד אנלוגי לכזה דיגיטלי. יש לנו כבר שלושה סניפים כאלה, בתל אביב, רחובות וחיפה, ונפתח עוד סניפים במהלך השנה".

מה יהיה ב-2025?

"הבנק נוסד ב-1921", אמר כוכבא, "ושואל עצמו מה יהיה ב-2025. בגינה של השאלה הוקמה החטיבה שאני עומד בראשה. אנו לא כל כך יודעים מה יהיה עוד עשור. ב-1958 נאס"א (NASA) היתה מערכת סודית וסגורה בשל המלחמה הקרה. כיום נאס"א משתפת פעולה עם הרבה גורמים – זה ארגון פתוח".

לתפיסת הבנק העתידי, אמר כוכבא, "גיבשנו כמה אבני יסוד. האחת, חוויית לקוח. מה הוא מרגיש, איך הוא חושב, איך יגיב להצעות שלנו. זה בלב האסטרטגייה שלנו. השניה, הטכנולוגיה היא שתאפשר להניע את השיבוש הנדרש ואת המהפכות העתידיות. השלישית, מחזור חיי לקוח. כשהלקוח חושב על המהלך, אנו רוצים להתחיל לעזור לו – ולא כשהוא כבר משווה ובוחן משכנתאות או פנסיה".

אבן הבניין הרביעית, ציין כוכבא, "היא בנק פתוח. אנו עובדים עם 300 מפתחים מחוץ לבנק, כי אנו מבינים שלא כל החוכמה נמצאת אצלנו. יש לנו כוונה לפתוח פורטל פיננסי חדש מסוג אחר". המימד החמישי והאחרון, אמר, "הוא האישי והאנושי. לצד הפן הדיגיטלי אסור לזנוח את הלקוחות. יש לקוחות לא דיגיטליים, ויש לקוחות כן דיגיטליים שרוצים לבצע פעולה מורכבת, או להתלבט עם איש מקצוע".

"חזון הבנק העתידי", סיכם כוכבא, "הוא להיות אמין, מאובטח, אישי, מגיב, בעל מוצרים מתקדמים, פועל בזמן אמת, עם טיפול בנתונים ומידע חכם. החזון יתבסס על Hub – שהוא מסונכרן, רב-ערוצי ומבוסס על שיתופי פעולה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים