"מחירי הנדל"ן למשרדים יירדו ב-15%-10% בשנתיים הקרובות"

כך אמר יורם בלומנטל, מנכ''ל אינטר ישראל יועצי נדל"ן ● לדבריו, "צפוי הרבה היצע שיביא לירידת מחירים, מה שיביא לאתגר שיווקי בשנים 2016-2017 ואילך"

"יש הרבה היצע בפתח, מה שצפוי להורדת המחירים של נדל"ן למשרדים בשנתיים הקרובות, בסדר גודל של 15%-10%. תהיה ירידת מחירים – לא צפויה קריסה, אלא אתגר שיווקי". כך אמר יורם בלומנטל, מנכ"ל אינטר ישראל יועצי נדל"ן, שותפתה הישראלית של פירמת הייעוץ Cushman & Wakefield.

בלומנטל דיבר בפתח הוועידה הראשונה בנושא מעבר משרדים, MovingIToffices. הוועידה, בהפקת אנשים ומחשבים, נערכה היום (א') באולם אירועים לאגו בראשון לציון, והנחה אותה גידי רחמים, יועץ טכנולוגי בכיר.

לדברי בלומנטל, "ישנם תשעה אזורי תעסוקה בארץ. הרצליה יקרה ודומה במחיריה לתל אביב, אך עדיין יש הזדמנויות נדל"ן מזרחה אליה, בכפר סבא ובהוד השרון. זאת, בין השאר בשל בניית כבישי הרוחב, הנותנים הזדמנות שתעורר את ערי השרון מזרחית להרצליה".

בשנים 2013-2016, אמר, "נוספו לשוק 500 אלף מ"ר למשרדים. עד השנה החולפת, היה איזון בין ביקוש והיצע, כאשר שנת 2017 תהיה שנת יציאה מאיזון, עם עודף היצע. אלא שלא ניתן לקבוע כי אנו בפתח משבר, שכן בשנתיים האחרונות הכללים הכלכליים לא עבדו תמיד". הוא ציין כי "היום, שחקנים ממוסדים, כגון עזריאלי ואמות – לא בונים לרבעון – אלא הם שחקנים היכולים לחיות שנה-שנתיים עם  ביצועים נמוכים". הוא הוסיף כי "2015 היתה שנה חזקה בתחום: ראינו קצבי אכלוס מרשימים בכלל ובהיי-טק בפרט".

בלומנטל סיכם באומרו כי "יש אפקט משמעותי לעיתוי בו נכנסים לבחינת פרויקט. ייתכנו פערים עצומים בהצלחה להשגת תנאים להורדת מחירים. צפוי הרבה היצע שיביא לירידת מחירים, מה שיביא לאתגר שיווקי בשנים 2016-2017 ואילך".

גידי רחמים, יועץ טכנולוגי בכיר. צילום: קובי קנטור

גידי רחמים, יועץ טכנולוגי בכיר. צילום: קובי קנטור

רחמים, שכאמור, הנחה את הכנס, אמר כי "עולם העסקים הישראלי ביצע בעשור אחרון שינוי מהותי במעבר משרדים. בעבר, חילקו את פרויקט המעבר בין גורמים שונים, רכש, הובלה, תקשורת, אינטגרטור ומחשבים – ולבסוף כולם לא היו מרוצים. זאת, כי לא היה גורם אחד שריכז את כל ההיבטים. לכן, לעתים, פרויקטים נכשלו ומערכות לא דיברו".

השינוי, אמר רחמים, "החל לפני חמש-שבע שנים, כאשר חברות רב-לאומיות נכנסו ארצה ועברו משרדים. הן לקחו את כל הגורמים: משרד האדריכלים, אנשי ניהול פרויקטים, יועצים, אנשי מחשוב – וכולם עבדו בתזמור משותף, מה שהביא לטיוב המעבר".

כיום, אמר רחמים, "בשלב ההתחלתי הלקוח בוחר את המיקום שלו, זה משפיע לא רק ברמת התשתית אלא מביא לכך שגם מנהלת משאבי האנוש בחברה כבר מעורבת בפרויקט המעבר".

מעבר שכזה, ציין רחמים, "מוביל להרבה דברים: תפקידנו לראות בצורה נכונה איך מביאים מה לידי ביטוי; מה משתנה, האם לגייס כוח אדם אחר ולשנות את תמהיל העובדים, האם לבצע מעבר לתשתיות ענן, האם לבטל את הדטה סנטר, האם לצרוך שירותים מנוהלים".

"בעבר לא היו תשובות לכל השאלות הללו, ולעתים הן כלל לא עלו לדיון", אמר רחמים. "כיום, נדרש להחליט החלטות אחרות, עם חשיבה רציונלית, ושיתוף פעולה הדוק בין הגורמים המעורבים במעבר משרדים".

"נדרש לקחת את כל הגורמים השותפים למעבר ולהקמת משרד", סיכם, "ולהציג תפיסה אחודה. יש במעבר שכזה הזדמנויות ויתרונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים