צה"ל מעלה לאוויר מערכת לניהול ההדרכות; ההיקף: מיליוני שקלים

פרויקט יישום מערכת מעל"ה יושלם עד סוף השנה ● היא תבוא במקום מערכת ברקת, מבית בריטניקה, שחסרונה העיקרי היה בהעדר קישור בין בסיסי ההדרכה השונים הקיימים בצבא - וצפויה להיגרט בסוף 2017

צה"ל

אגף התקשוב בצה"ל העלה לאוויר מערכת לניהול תהליכי ההדרכה והלמידה בצבא, כך נודע לאנשים ומחשבים. פיתוח המערכת, מעל"ה שמה, הוחל במחצית 2014, ועד סוף השנה הנוכחית הפרויקט יושלם. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על מיליוני שקלים.

מערכת ניהול ההדרכה הנוכחית הקיימת בצבא היא ברקת, מבית בריטניקה, המאפשרת ניהול הדרכה, ופיתוח ומיסוד של תהליכי למידה. היא שימשה כפלטפורמה העיקרית לניהול ההדרכה בצה"ל, וחסרונה העיקרי היה בהעדר קישור בין בסיסי ההדרכה השונים הקיימים בצבא. היא צפויה להיגרט בסוף 2017.

הפרויקט הנוכחי נעשה בשיתוף פעולה בין בריטניקה מערכות ידע שהביאה את מוצר המדף, ופועלת מול צה"ל במודל של מיקור-חוץ, יחד עם יחידת מצפ"ן (ראשי תיבות של מערכות צבאיות לפו"ש וניהול) – בית התוכנה של יחידת לוטם שבאגף התקשוב בצה"ל. באוקטובר 2015 עלתה המערכת לאוויר כפיילוט – בשישה בסיסי הדרכה: תקשוב, משטרה צבאית, הנדסה, מודיעין איסוף קרבי, חיל ים וחיל אוויר – וכבר כיום היא משמשת מאות חניכים ומדריכים. עד סוף 2016 היא תעלה בכלל בסיסי ההדרכה בצבא, ותשרת אלפי משתמשים: חניכים, מדריכים, ומפקדים.

פרויקט ההטמעה יושלם עד סוף השנה הנוכחית. מעל"ה. מקור: דובר צה"ל

פרויקט ההטמעה יושלם עד סוף השנה הנוכחית. מעל"ה. מקור: דובר צה"ל

כל אחד מסוגי הצרכנים יסתייע במערכת לצרכיו הוא: החניך או החניכה יקבלו באמצעותה מערכי שיעור, המדריכים יוכלו לעקוב אחר התקדמות החניכים, והמפקדים ברמות השונות יקבלו תמונת-על על החניכים. המערכת אף תתממשק למערכות לוגיסטיות ומערכות משאבי אנוש שונות, לטובת טיפול בהיבטים שמעבר להדרכה עצמה, כגון הלנה, הסעדה, קליטת חיילים חדשים בבסיסים השונים עם סיום הקורסים ועוד. כך, המערכת תותאם ספציפית לצרכי כל יחידה בצבא.

נגישות והתאמה לתפיסות ולתורות צה״ל

סא"ל סער חרזי, ראש ענף תקשוב בקריית ההדרכה ("עיר הבה"דים") אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי "המערכת תאפשר מעקב אחר למידה וניהול של תהליכים רציפים של חיילים – מתחילת דרכם ועד המילואים". לדבריו, "המערכת מתבססת על שלושה עקרונות חשובים: צמצום תקציבי וייעול של משאבים, נגישות והתאמה לתפיסות ולתורות צה״ל".

סא"ל סער חרזי,  ראש ענף תקשוב בקריית ההדרכה. צילום: דובר צה"ל

סא"ל סער חרזי, ראש ענף תקשוב בקריית ההדרכה. צילום: דובר צה"ל

לדברי סא"ל חרזי, "אחת ממטרות הפרויקט היא שהמערכת 'תנצח' על 'תזמורת' ההדרכה המורכבת שבצבא. מטרה אחרת, אשר משתלבת במטרה הראשונה, היא לשפר את האפקטיביות של ההדרכה והלמידה ושל ניהול ההדרכה. כך, בהיבט התפיסתי, במוקד המערכת נמצא החניך או החניכה, והיא יוצרת מבט אחיד עליו ועל מסלול ההדרכה שלו". הוא הוסיף כי "המערכת מתאפיינת בפשטות ואינטואיטיביות למשתמש, היא מביאה לצמצום תקינה ומשאבים ומשתלבת בתכנית הרב-שנתית של הצבא. הרעיון המרכזי הוא להביא לעולם ההדרכה מערכת רב-זרועית, בניגוד למערכת הקיימת, שהתאפיינה ב'איים' – לכל בה"ד יש 'אי' משלו".

מערכת ש-"תנצח" על "תזמורת" ההדרכה של צה"ל. מעלה. מקור: דובר צה"ל

מערכת ש-"תנצח" על "תזמורת" ההדרכה של צה"ל. מעלה. מקור: דובר צה"ל

הוא סיים בציינו כי "בהיבטי תפעול תשתיות, נביא לחיסכון משמעותי בסדר גודל של עשרות אחוזים, כי כינסנו את כלל המערכות למערכת אחת, אליה ניגשים כל המשתמשים. בנוסף, יצרנו אחידות במערכי ההדרכה השונים ונממש את חזון תיק חניך אחוד. עם המעבר לנגב – גם המערכת תרד דרומה".

רס"ן מלי אסרף, ראש מדור מערכות הדרכה ורפואה במצפ״ן, משמשת מובילת ומתכללת הפרויקט הצה״לי. לדבריה, "על בסיס מוצר המדף, פיתחנו התאמות המהוות מעין 'מתיחת פנים' למערכת. כך, בתוך עולם ניהול ההדרכה, יש יכולות לתהליכי תכנון ותהליך ניהול של גרף ההדרכות, כמו גם טיפול בהיבט שמירת הכשירות של החיילים".

רס"ן מלי אסרף, ראש מדור מערכות הדרכה ורפואה במצפ״ן. צילום: דובר צה"ל

רס"ן מלי אסרף, ראש מדור מערכות הדרכה ורפואה במצפ״ן. צילום: דובר צה"ל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים