ועדת הכספים אישרה הצעת חוק לקידום השקעות בסטארט-אפים

ההצעה, שיזמה רשות ניירות ערך, מסמיכה את שר האוצר לקבוע הקלות בגיוסים, מאפשרת הקמת קרנות הון-סיכון נסחרות במתכונת של קרנות נסחרות ומקדמת את מימון ההמונים

שלב חשוב בדרך לאישור הצעת החוק. צילום: BigStock

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את הצעת החוק לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום ההיי-טק, לקראת העלאתה בקרוב להצבעות בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ההצעה, שיזמה רשות ניירות ערך, באה לתת מענה לצורך בפתרונות יעילים יותר מאלה הקיימים לגיוסי הון לסטארט-אפים ולחברות היי-טק ישראליים. היא מתבססת על המלצות של ועדה ציבורית אותה הקימה הרשות ב-2012. זו המליצה על צעדים שנועדו להביא להנפקות ראשונות לציבור של חברות היי-טק גדולות יחסית, לעודד הקמת קרנות הון-סיכון סחירות ולהשתמש בפתרונות מימון חוץ בורסאיים, למשל מימון המונים.

הצעת החוק שאושרה היום מביאה חלק ניכר מהמלצות הדו"ח ליישום, באמצעות שלוש דרכים לקידום השקעות. ראשית, היא מצרפת את מימון ההמונים לרשימת ההצעות לציבור הפטורות מתשקיף. שנית, היא מסמיכה את שר האוצר לקבוע בתקנות התאמות והקלות שונות שיינתנו לחברות היי-טק בדרישות הגילוי והדיווח השוטף החלות עליהם מכוח חוק נירות ערך. שלישית, במטרה ליצור גיוון נוסף במקורות המימון של החברות, היא מאפשרת הקמת קרנות הון-סיכון נסחרות במודל של קרנות נאמנות סגורות שישקיעו בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

כל אלה יצטרפו למהלכים הנוספים עליהם המליצה הוועדה ושחלקם כבר יושמו: יצירת מדד טק עילית בבורסה; קידום אנליזה בלתי תלויה לחברות טכנולוגיה; קידום הקלות בממשל תאגידי בהצעת חוק שמקדם משרד המשפטים, בשיתוף עם רשות ניירות ערך; וקידום תזכיר החוק של רשות המסים שיוציא לפועל גם את הטבות המס שנכללו בהמלצות הוועדה, הכוללות הטבות הן ליזמים של חברות ההיי-טק שינפיקו בבורסה והן למשקיעים מהציבור בחברות אלה.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, אמר כי "זוהי הצעת חוק חשובה ביותר, שתסייע להשאיר חברות סטארט-אפ בארץ לאורך זמן ואף לאחר שיבצעו אקזיט. עלינו לעשות כל שניתן על מנת שהמשק הישראלי ייהנה באמת מהמצוינות הישראלית ומהכמות הבלתי נתפסת של סטארט-אפים בהשוואה לעולם. נקדם כל חוק וכל יוזמה שיהיה בה כדי להקל על החברות ולסייע להן להישאר בישראל".

הוא ציין ש-"המגמה של כל חברי ועדת הכספים היא להקל כמה שיותר ולהפחית ברגולציה שאין בה הכרח לטובת חברות ההיי-טק ובכלל. הצעת החוק תתרום הן לחברות ותעודד אותן לצאת להנפקות גם בבורסה בתל אביב, שכה זקוקה להשקעות חדשות".

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, ציין כי "הצעת החוק נולדה על רקע העובדה שחברות טכנולוגיה רבות בוחרות לעשות אקזיט. או אז, הן עוזבות ביחד עם הקניין הרוחני שלהן, מעבירות את פעילותן העסקית לחו"ל ומדינת ישראל מפסידה את תרומתן האפשרית לתעסוקה ולצמיחה. בשנים האחרונות ישראל הפסידה חברות רבות כאלה. זה אובדן דרך למדינה. החוק שאושר היום מיועד ליצור תנאים אטרקטיביים מספיק כדי להשאיר אותן בארץ ולהנפיק בבורסה המקומית, והוא מהווה נדבך נוסף למהלכים נוספים שתכליתן הורדת חסמים רגולטורים, בין היתר הקלות לחברות קטנות והקלות לחברות בהנפקות חדשות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים