משרד הביטחון ואורקל חידשו את הסכם הרישוי ביניהם בעלות של 140 מיליון שקלים

אגף התקשוב וגורמי IT אחרים יטמיעו מודולים של ERP של החברה לטובת מיצוי מידע, ומימוש התפיסות של חיבוריות ושילוביות ● אליעזר (איקו) חסון, סגן בכיר לרכש תקשוב ומודיעין במנה"ר, משרד הביטחון: "ההסכם יאפשר למערכת הביטחון לקבל באופן שוטף את הפתרונות המתקדמים והגמישים של אורקל"

אליעזר (איקו) חסון, הסגן הבכיר לראש מינהל הרכש למודיעין ולתקשוב במשרד הביטחון

משרד הביטחון חתם על הסכם חדש עם אורקל (Oracle) ישראל בעלות מוערכת של 140 מיליון שקלים, לטובת הטמעת מערכות של ענקית ה-IT בצה"ל ובגופי ביטחון נוספים. כך נודע לאנשים ומחשבים.

ההסכם החדש, שנחתם לתקופה של שלוש שנים, נחתם זו הפעם השישית ברציפות. העילה להסכם היא הרצון לאפשר למשרד הביטחון, לצה"ל ולגופי ביטחון נוספים, להטמיע את הטכנולוגיות החדשות של אורקל, וכך לתת מענה מהיר לדרישות המבצעיות המשתנות במהירות, להתמודדות עם סוגי ונפחי המידע העצומים ולאיומי אבטחת המידע.

לאנשים ומחשבים נודע כי במסגרת ההסכם, יוטמעו בצה"ל בסיסי נתונים של אורקל, ישודרגו בסיסי נתונים קיימים, לצד הטמעת כלי אינטגרציה שיחברו בין מערכות IT – של אורקל ושאינן של אורקל. זאת במגמה לממש את חזון ה-IT הצה"לי של חיבוריות ושילוביות.

עוד יבוצעו שדרוגים והוספת מודולים לשלוש מערכות ERP של אורקל הנמצאות בצבא, בחיל האוויר ובשתי יחידות נוספות שלא ניתן לנקוב בשמן. המודולים שיתווספו יהיו לטובת היבטים לוגיסטיים, מודיעיניים ומבצעיים.

בין מערכות אורקל שיוטמעו בצבא יהיו כלים המאפשרים מיצוי מידע בצורה טובה יותר, למערכות מודיעיניות ואחרות. זאת, לטובת קיצור משכי זמן של תהליכים – מבצעיים ומודיעיניים, ומיצוי מידע הנמצא בבסיסי נתונים, אשר עובר לכוחות הלוחמים או הלוגיסטיים. עוד יוטמעו כלי אבטחת מידע וערבול נתונים.

כך, יסייעו כלי אורקל שהוטמעו לשפר את האפקטיביות המבצעית של הדרג הלוחם. זאת, כדי להעביר את המידע הנדרש בזמן אמת למפקדים במרחבים המבצעיים, תוך מימוש השילוביות בין הכוחות הלוחמים באוויר, בים וביבשה. הטמעת הכלים של ענקית ה-IT תביא למימוש חזון אגף התקשוב, להוביל את צה"ל להילחם ככוח משותף אחד – ולייצר יכולות מבצעיות ממוכנות, המשלבות יכולות צפייה בנתוני חוזי, על גבי מערכות השו"ב – וכל זאת בזמן אמת.

לאחר שבעשור הקודם צה"ל הפך לכזה ה"חי" נלחם ברשת, בעשור הנוכחי צה"ל מבסס יותר ויותר את הפעילויות הצבאיות שלו על מערכות IT צבאיות. זאת, תוך שילוביות, וקישוריות בין-זרועית. מערכות ה-IT, של אורקל וספקיות אחרות, הן אמצעי לחימה לכל דבר.

מערכות אורקל שיוטמעו תסייענה, בין השאר, למימוש האתגר לייצר קישוריות בין-זרועית ברובד הטקטי. המשמעות היא לקשר, למשל, בין ספינת טילים של חיל ים, תצפיתנית, חמ"ל, כוח קרקעי, מסוק קרב, מזל"ט, אנשי מודיעין בשטח, וכלי טיס בלתי מאויישים. היעד – לייצר מטרה עם 'חיי זמן אמת' לזמן קצר של דקות, עד לפגיעה מהירה ומדויקת בה. צה"ל נדרש ליצור מצב של שיח בין הגורמים השונים – בדיבור ובהעברת נתונים, על בסיס אותן מפות, ושהשיח ייעשה בעולם הנייד, בתווך מוצפן, ויביא לשיפור האפקטיביות המבצעית.

מכונות בסיסי נתונים

בפברואר 2012 פורסם, כי חיל האוויר הטמיע מספר מכונות של בסיס הנתונים של אורקל, אקסהדטה (Exadata), במחסן הנתונים הארגוני שלו. המכונות שהוטמעו משרתות את פרויקט ניהול המידע, ובחיל האוויר כבר יש שביעות רצון מהן. החיל הטמיע את מכונות בסיס הנתונים במערכות המבצעיות שלו. על המכונות עצמן אי אפשר להרחיב את הדיבור, אולם ניתן לומר שההטמעה הביאה לשיפור האפקטיביות המבצעית של החיל, ולעיבוד והיתוך טובים יותר של נתונים רבים – חוזי, קול וטקסט, נתונים מובנים ונתונים בלתי מובנים. נתונים אלה מגיעים ממגוון מקורות.

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום: שלומי מזרחי

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום: שלומי מזרחי

בין היתר, מכונות בסיס הנתונים מאפשרות לאנשי ה-IT של חיל האוויר קבלת ביצועים מהירים יותר, סריקת נתונים בקצבים גבוהים, כיווץ מחסני נתונים ביחס ממוצע של 1:10 וגישה אקראית למידע בקצבים גבוהים, שהובילה לשיפור רמות המבצעיות. זאת, באמצעות תוכנה שמוטמעת במכונה ומתזמרת את הביצועים של עיבוד הנתונים על בסיס שירותי אחסון חכמים והעברת חלק נכבד מהעיבודים של בסיס הנתונים לאחסון באופן השקוף לבסיס הנתונים וליישומים.

העולם הדינאמי בו פועל חיל האוויר מחייב שתהיינה לו יכולות ניתוח מידע מורכב בזמן קצר, במטרה לתת ל"לקוחות" החיל פתרונות מתאימים ואיכותיים. הטמעת מכונות בסיס הנתונים אקסהדטה מאפשרת לחיל להתמודד עם המשימות המורכבות הניצבות בפניו, לשפר את איכות השירות לשביעות רצון ה-"לקוחות", בחיל ומחוצה לו, ובכך גם לשפר את ביצועי חיל האוויר ולעמוד ביעדים המבצעיים שאליהם הוא שואף. בחיל האוויר העריכו שהפתרון שהוטמע איפשר קפיצת מדרגה בביצועים, תוך שמירה על השקעות העבר והמשך ההתפתחות הטבעית של מערכות הארגון.

חיסכון של מיליוני שקלים

אורקל, המפתחת ומייצרת תוכנות שונות עבור מערכת הביטחון, תספק במהלך תקופת ההסכם רישוי מלא, עדכון גרסאות, שדרוגי תוכנה ותחזוקה של מוצרי החברה, תמיכה טלפונית ואינטרנטית עבור מוצרים קיימים שנרכשו במסגרת הסכמים קודמים, וכן רישיונות חדשים לשימוש של צה"ל, כולל בסיסי ההדרכה. עוד סוכמו במסגרת ההסכם, עקרונות ליצירת שיתוף פעולה אסטרטגי בין החברה למערכת הביטחון, בפיתוח והטמעת פרויקטים עבור צה"ל וזרועות הביטחון.

ההסכם שנחתם מגלם הנחות ניכרות למערכת הביטחון, ביחס למחירי השוק העולמי, וצפוי לחסוך למשרד הביטחון ולצה"ל מיליוני שקלים בתקופת ההסכם.

לדברי אליעזר (איקו) חסון, סגן בכיר לרכש תקשוב ומודיעין במנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, "ההסכם החדש עם אורקל מביא לידי ביטוי שותפות בת עשרות שנים, ויאפשר למערכת הביטחון לקבל באופן שוטף את הפתרונות המתקדמים והגמישים שמספקת החברה. המחירים שהשגנו במשא ומתן מגלמים הנחות ברמות גבוהות ביותר, ביחס למחירי השוק העולמי, ויחסכו מיליוני שקלים למערכת הביטחון".

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל, הוסיף כי "מערכת הביטחון הינה שותף חשוב של אורקל ישראל זה שלושה עשורים, ואנו מחויבים להמשיך ולספק את הפתרונות המתקדמים, הגמישים והמתאימים ביותר. יש לנו מסורת רבת שנים של ביצוע משותף של פרויקטים מוצלחים, מצילי חיים, המאפשרים למערכת הביטחון לפתח מערכות חדשות, או שיפורים למערכות ייחודיות – בהתאם לצרכי הביטחון המשתנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים