כתב אישום נגד עובד לשעבר של BDi שמחק נתונים שליליים על חברות תמורת שוחד

ב-2014 עצרה יאח"ה עובד בחשד ששינה נתונים של ארגונים מסחריים תמורת אלפי שקלים על כל עסקה ● מדובר בבכיר ממחלקת המחשוב בחברה אשר פוטר על ידיה לאחר חשיפת התרמית

לא מתעסקים עם רמאים. BDI

כתב אישום יוגש, ככל הנראה, נגד עובד לשעבר של BDi, וכנגד קבוצת מתווכים שפעלו עימו, שעסקו במחיקת נתונים שליליים ממאגרי המידע של החברה – תמורת שוחד.

ממשרד המשפטים נמסר היום (א') כי הסתיימה חקירת החשדות למחיקת מידע כלכלי שלילי מדו"חות נתוני אשראי ב-BDi, פרשייה שכונתה "דף חלק".

תחילתה של החקירה הגלויה בפרשה, היא בדצמבר 2014, אז היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), עצרה עובד ב-BDi בחשד ששינה נתונים של חברות מסחריות תמורת שוחד של אלפי שקלים על כל עסקה. העובד, בכיר במחלקת המחשוב של החברה, פוטר על ידי החברה לאחר חשיפת התרמית.

החקירה המשותפת של הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו״ט) במשרד המשפטים ולהב 433 יאח״ה במשטרת ישראל, חשפה רשת של מתווכים ומזמינים, שעבדו בשיתוף עם עובד החברה. מדובר חמישה מתווכים שהבטיחו למבקשי הלוואות, בעלי מידע שלילי ב-BDi, לדאוג למחיקת הנתונים תמורת תשלום.

ממשרד המשפטים נמסר כי "לפי החשד, העובד ניצל את מעמדו בחברה ומחק נתוני אשראי שליליים ממאגרי המידע השמורים והרגישים של החברה".

BDi היא חברה שמעניקה מידע עסקי על חברות עסקיות ונועדה לאפשר קבלת מידע אמין על מצבו הפיננסי של העסק, מי הם בעלי השליטה בו, לאילו חברות הוא קשור ומה מצבו הפיננסי. גופים רבים במשק מסתמכים על התוצאות שמנפיקה החברה, ועל כן יש חשיבות גדולה למידע המוצג בהן. בחברה ישנו סעיף נוסף, שנקרא "אורות אדומים", שבו מוצג מידע בעייתי הקשור לחברה, הכולל תביעות משפטיות נגדה, בעיות פיננסיות, קשיים שבהם היא נמצאת ועוד. בין היתר, על סמך המידע הזה, מקבלים עסקים הלוואות ואשראי מבנקים וגופים אחרים.

שוחד תמורת מחיקת המידע השלילי

דו"חות נתוני אשראי, המכונים גם "דו"חות BDi", כוללים מידע כלכלי שלילי על חייבים, ובכללם מידע על הגבלת חשבונות בנק, חובות לחברות כרטיסי אשראי, תיקים בלשכות הוצאה לפועל (הוצל"פ) והליכי פשיטת רגל. נתונים אלה משמשים גופים שונים במשק, בבואם לבחון בקשות למתן הלוואות ומשכנתאות, ולקבוע את תנאיהן.

על פי החשדות, עובד החברה פעל, תמורת תשלום, למחיקת המידע השלילי, כך שבדו"חות נתוני אשראי לא יוצג מידע זה. המתכנת, שהיה שקוע בחובות כבדים, "הסווה את המחיקה בדרכים מתוחכמות ובכלל זה כניסה למאגרי המידע תחת זהות אחרת וביצוע פעולות המוחקות את עקבות מעשיו". על פי החקירה, עד לגילוי המעשים שלו, העובד הספיק למחוק את המידע אודות 18 חשודים, חלקם הצליח לקבל במרמה באמצעות הדו"חות המזויפים, הלוואות בגובה מאות אלפי שקלים. המתווכים החשודים נחקרו, חשבונות הבנק שלהם הוקפאו ומחשביהם הוחרמו.

המתווכים שפעלו בפרשיה עוסקים מרביתם כיועצי הלוואות, ועל פי החשד, הם תיווכו ללקוחותיהם את המחיקה, על מנת שלקוחותיהם יקבלו הלוואה ואילו הם – יקבלו את עמלת הייעוץ.

"רשויות האכיפה רואות בחומרה פגיעה במאגרי מידע הנעשית על ידי גורמי אנוש פנימיים, החשופים למאגרים מתוקף עיסוקם", נמסר ממשרד המשפטים. "חקירת יאח"ה וחוקרי מחלקת חקירות ברמו"ט הביאה שוב לתשומת הלב את העובדה, כי פגיעה במאגרי מידע נעשית, לא אחת, על ידי גורם אנושי מתוך המערכת. רמו"ט ומשטרת ישראל ימשיכו לפעול על מנת לחשוף, לחקור ולמצות את הדין עם מבצעי עבירות בתחום זה".

ממצאי החקירה הועברו לפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). ממשרד המשפטים לא נמסר אם הוגשה המלצה להגשת כתב אישום נגד המתכנת ורשת יועצי ההלוואות שהעניקו לו שוחד, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי אכן הוגשה המלצה שכזו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים