פיטורי הענק ב-HP: הגברת הצולעת מתאפרת לקראת הפיצול

עובדי החברה המפוטרים משלמים את המחיר על שורת החלטות כושלות של מנכ''לים שעזבו בשרשרת בשנים האחרונות, לצד חוסר יכולת ענקית ה-IT להתמודד עם אתגרי המחשוב החדשים ● בעשור האחרון עלה מספר המפוטרים בחברה על 100 אלף איש

HP אומרת שלום. אילוסטרציה: BigStock

אוגוסט האחרון היה עוד חודש לא קל עבור ענקית המחשוב HP: דו"חות הרבעון השלישי שלה, הצביעו על צניחה ברווחים בכמעט כל מחלקות החברה, כשתחומי המחשבים האישיים, השירותים, המדפסות והתוכנה ניזוקו מההאטה הגלובלית בשוק המחשוב האישי: הצניחה ברווח הנקי ירדה ב-13% ל-854 מיליון דולרים, וההכנסות נפלו ב-8.1% ל-25.3 מיליארד דולרים, מה שאומר ש-HP רשמה ירידה במכירות ב-15 מתוך 16 הרבעונים האחרונים. בתוך כך, ירדו מכירותיה של חטיבת השירותים המקצועיים, ES, ב-11%. בין השנים 2011 ו-2015, צנחו הכנסותיה של חטיבת השירותים המקצועיים בארבעה מיליארד דולר. זאת כחלק מהירידה הכוללת בהכנסותיה: מ-127.2 מיליארד דולר ב-2011, ל-111.5 בשנה החולפת.

לכן, הודיעה החברה אתמול (ג') בשיחה עם אנליסטים, על פיטורים נוספים של 25-30 אלף עובדים. מירב הקיצוצים יבואו מחטיבת השירותים הארגוניים, ES. זו נבנתה על בסיס רכישתה של EDS (ר"ת Electronic Data Systems) במאי 2008 תמורת 13.9 מיליארד דולר. הייתה זו העסקה הגדולה של HP מאז שרכשה את קומפאק (Compaq) תמורת 19 מיליארד דולר ב-2002.

כבר במהלך 2009 עם השלמת המיזוג, הנצו הניצנים הראשונים לכך שהרכישה, שהייתה אמורה להוות משקל נגד לחטיבת השירותים המקצועיים של יבמ (IBM), לא הצליחה: פעמיים באותה שנה קוצצו משכורות עובדי ES ישראל, בפעם הראשונה ב-10-20% ובשנית, ב-10%.

"המספרים עצובים, וגדולים מהצפוי", אמר צ'ארלס קינג, נשיא ואנליסט ראשי של Pund-IT, חברת ייעוץ בעמק הסיליקון. "אבל הנתונים הקשים מספרית משקפים את עומק הבעייתיות של HP בתחום השירותים המקצועיים". הוא הוסיף כי "בכנות, אני כלל לא בטוח שהפיטורים הללו הם האחרונים ולא יהיו נוספים ב-2016".

"HP מנסה להגיע לפיצולה של שתי החברות עם פחות הוצאות התחלתיות", אמר קרואופורד דל פריט, מנהל האנליסטים ב-IDC, "החברה רוצה להיכנס לתחום השירותים בעלי ערך מוסף גבוה יותר, כגון ניתוח נתונים, אבטחת מידע וחידוש אפליקציות, ובמקביל לצאת מתחום שירותי מיקור חוץ, שרווחיותו נמוכה יותר".

בסך הכל, בעשור האחרון, עמד מספר המפוטרים ב-HP על יותר מ-100 אלף עובדים, נתון הכולל פיטורים נרחבים שנעשו ב-2008 על ידי מארק הארד, אז המנכ"ל.

לא עשינו שום דבר טיפשי

בהופעתה אתמול (ג') בפני האנליסטים, אמרה מג וויטמן, מנכ"לית HP, כי "לא עשינו שום דבר טיפשי בארבע השנים האחרונות ואין בכוונתנו לעשות כך בעתיד". בכך כיוונה וויטמן לליאו אפותקר, המנכ"ל הקודם של החברה, שהודח מתפקידו זמן מה לאחר מכן: באוגוסט 2011 הודיעה HP על רכישת אוטונומי (Autonomy) תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה. בדיעבד, הייתה זו טעות שעלתה לענקית המיחשוב במיליארדים.

בנובמבר 2012 הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת, טענו ב-HP. ועדה שבדקה את טענותיהם של בעלי המניות של HP, קבעה כי אפותקר, המנכ"ל הקודם, ואנשי מקצוע נוספים – התרשלו בעת ולפני רכישת אוטונומי, וכי עובדי אוטונומי הונו את החברה. עד היום מתנהלים משפטים שונים בגובה מיליארדים בנושא.

גם סופו של מארק הארד, קודמו של אפותקר בתפקיד מנכ"ל HP, לא היה סוגה בשושנים. הוא הסתבך עם ג'ודי פישר, עובדת קבלן שטענה שהארד הטריד אותה מינית. בעקבות אותה תלונה פתחה הנהלת החברה בחקירה נגדו, שהובילה להדחתו מתפקידו ב-2010. פישר, שחקנית סרטים בינוניים לעת מצוא שהועסקה כעובדת קבלן של HP ותפקדה כמארחת במחלקת השיווק של הנהלת החברה, התלוננה נגד הארד, שעימו הייתה בקשרים אישיים, על הטרדה מינית. בעקבות התלונה פתחה הנהלת HP בחקירה, שהובילה למסקנה שהארד עשה שימוש לא תקין בדו"ח ההוצאות האישיות שלו ודיווח על כאלה שהיו קשורות לבילויים שלו עם פישר. עם הדחתו קיבל הארד, כיום בכיר באורקל (Oracle), פיצויים של עשרות מיליוני דולרים.

וכך, לאחר לחצים מצד בעלי המניות, התלבטויות והצהרות סותרות, הגיעה וויטמן באוקטובר 2014 להחלטה: HP תתפצל לשתי חברות: האחת תעסוק במכירת מחשבים אישיים ומדפסות, והשנייה במחשוב ארגוני, לרבות חומרה, תשתיות IT, תוכנה ושירותים עסקיים – מקוונים ומקצועיים (מיקור-חוץ וייעוץ). החברה שתעסוק במחשוב ארגוני תיקרא Hewlett-Packard Enterprise וזו שתעסוק במחשוב אישי ומדפסות תיקרא .HP Inc. מג ויטמן תהיה נשיאת ומנכ"לית החברה שתפנה לארגונים ודיון ווייסלר יעמוד בראש החברה למגזר הצרכני. תהליך הפיצול צפוי להסתיים בסוף שנתה הכספית 2015 של החברה.

HP

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים