תא"ל אייל זלינגר, הקשר"ר הפורש: "רכש רב-זרועי מאוחד הניב חיסכון של חצי מיליארד שקלים"

"בסופו של דבר, ה-IT בצה"ל ינוהל באופן אחיד וייבנה בראייה מטכ"לית", אמר תא"ל זלינגר בראיון לרגל פרישתו הקרובה

הקשר"ר היוצא, תא"ל אייל זלינגר. צילום: פלי הנמר

"בעבר, כל זרוע בצבא הלכה למכרזי רכש של ציוד תקשובי לחוד. זה הביא למצב של תמחורים שונים ועלויות נפרדות. במהלך השנים האחרונות ערכנו את המכרזים באופן אחוד: מכרזי אחסון, מערכות תקשורת WAN ו-LAN, תשתיות IT וענן. בשל ההליכה למכרזים אחודים, אגף התקשוב חסך לצה"ל כחצי מיליארד שקלים", כך אמר בראיון פרישה תא"ל אייל זלינגר, קצין הקשר והתקשוב היוצא.

תא"ל זלינגר מסיים בימים אלה 30 שנות שירות, כולן בתפקידי מפקד בקשר ובתקשוב. לשאלת אנשים ומחשבים הוא אמר כי "מנהיג זה אחד המסמן חזון ומטרות עבור הארגון שבראשו הוא עומד ורותם את הארגון, כך שהחזון יתממש ויהפוך למציאות. ישנם סוגים שונים של מנהיגים. על אף שהצבא הוא ארגון היררכי והמפקד יכול 'להנחית' פקודות, אני מאמין בשותפות וברתימת הפקודים. שיטת MBB, 'ניהול על ידי בומבה', לא עובדת, לטעמי".

"אני פורש בתזמון מעניין", ציין תא"ל זלינגר. "יש לי את נקודת המבט לראות את השינוי שהצלחנו לחולל בכלל הצבא בתחום ה-ICT. בעבר, לקח זמן רב לייצר מעגלי אש. אנשי המודיעין היו מייצרים מטרות והיו שולחים אותן בפקס לפיקוד הצפון, למשל. משם המטרות היו נשלחות לחיל האוויר. הזרועות השונות לא עבדו על מערכת אחת. כיום, לעומת זאת, אנחנו נמצאים במצב של שילוביות רב-זרועית. כך, הצלחנו לייצר לכלל הצבא מעגל אש רב-זרועי, מה שבהכרח מביא להגדלת כמות מטרות התקיפה. מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 ועד מבצע צוק איתן בשנה שעברה הגדלנו פי 10 את כמות המטרות לתקיפה מדי יום".

כך השילוביות הרב-זרועית באה לידי ביטוי

כדוגמה למימוש השילוביות הרב-זרועית הביא תא"ל זלינגר את אירוע חדירת מחבלי החמאס הצוללנים לאזור קיבוץ זיקים, בתחילת מבצע צוק איתן. "מי שזיהה את החוליה היוצאת מהמים", הוא אומר, "הייתה תצפיתנית של חיל הים. באוויר היו מזל"ט ומסוקי קרב, על היבשה היו טנקים וכוחות חיל רגלים ובים – ספינת טילים. כל הרעיון באירוע כמו זה הוא לייצר תמונת קרב משותפת, ברגע שכל הכוחות רואים את אותה תמונת מצב, ניתן לסגור את מעגל האש בזמן קצר בהרבה".

"אני זוכר איך נראתה מערכת קשר גדודית כששימשתי בתפקיד קצין קשר גדודי", אמר תא"ל זלינגר. "בחלוף השנים חיברנו את כל המערכות, מימשנו את חזון צה"ל ברשת והתחלנו במימוש חזון צה"ל רשתי. במבצע צוק איתן החזון התממש, ובהצלחה אדירה: זו הייתה המערכה הראשונה בעולם שהתבססה על הרשת, לחימה רשתית. כעת, בחלוף שנה מהמבצע, זה זמן טוב עבורי לפרוש".

"אנחנו בעידן מהפכת המידע", סיכם תא"ל זלינגר. "בעבר היה רק ידע, לא היו טכנולוגיות לשינוע הנתונים. כיום, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות, המובייל ובעיקר הגדלת רוחב הפס, ניתן לאסוף ולהפיץ הרבה יותר מידע לכלל הכוחות שבשטח. המצב בימינו מאפשר לקחת טכנולוגיות רבות מהאזרחות ולהתאים אותן ליישומים צבאיים. הידע היה קיים גם בעבר, אך לא הייתה בנמצא הטכנולוגיה לשנע אותו. בסופו של דבר, ה-IT בצה"ל ינוהל באופן אחיד וייבנה בראייה מטכ"לית".

השתתף בהכנת הידיעה: פלי הנמר.

הראיון המלא יפורסם בגיליון מנהיגים הקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים