רו"ח דורון כהן, IIA ישראל: "אנחנו פועלים להקמת מוסד מיוחד לביקורת הפנימית במגזר הממשלתי"

"יש חשיבות רבה לביקורת הפנימית וצריך לחזקה, בממשלה ובכלל", אמר רו"ח כהן, נשיא איגוד המבקרים הפנימיים בישראל ● הוא ציין כי "הגיע הזמן לרענן, לחדש ולתקף את חוק ביקורת הפנימית, ולהתאים אותו לזמננו"

רו"ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים בישראל. צילום: קובי קנטור

"יש חשיבות רבה לביקורת הפנימית ולכן, יש להמשיך ולחזק את מעמדו של מבקר הפנים. פעלנו רבות בנושא, אולם יש לנו עוד דרך ארוכה", כך אמר רו"ח דורון כהן, נשיא IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים בישראל.

רו"ח כהן דיבר בפתח המליאה המרכזית בכנס המקצועי החצי שנתי של הביקורת הפנימית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (א') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מבקרי פנים בארגונים מכל מגזרי המשק. הוא נשא את הכותרת "ניווט בים הסוער של המידע" ואת המליאה המרכזית שלו הנחו רו"ח דורון רונן ורו"ח דורון רוזנבלום, סגני נשיא IIA ישראל.

לדברי רו"ח כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, "השנה התמקדנו בקידום מעמדם של מבקרי הפנים במשרדי הממשלה. אחד ההיבטים המייחדים את המשרד הממשלתי, בניגוד לארגונים אחרים, הוא שאין בו דירקטוריון ואין ועדת ביקורת. ועדת ביקורת בארגון היא עוגן מרכזי למימוש הביקורת וליישומה. היעד הראשון שאנחנו פועלים למימושו הוא השלמת החלטת ממשלה לגבי מעמד הביקורת בממשלה, לרבות הקמת מוסד מיוחד, חיזוק מעמד המבקר במגזר הממשלתי ויצירת תקנים. זו החלטה טובה – אך לא מצוינת".

עוד הוא ציין את "שיתופי פעולה שערכנו עם מבקרי עמותות ומלכ"רים". לדברי כהן, "הגיע הזמן לרענן, לחדש ולתקף את חוק ביקורת הפנימית, ולהתאים את החוק לזמננו. התיקונים צריכים להלום את רוח הזמן הנוכחית, עם חיוב של תקנים בינלאומיים, כמו בחשבונאות ובהנדסה".

רו"ח דורון רונן, סגן נשיא IIA ויו"ר משותף של ועדת הכנס. צילום: קובי קנטור

רו"ח דורון רונן, סגן נשיא IIA ויו"ר משותף של ועדת הכנס. צילום: קובי קנטור

"אנחנו עוסקים בשקיפות ובמנהל תקין", אמר רו"ח כהן. :יש להביא להאחדה של ממשל תאגידי בתאגידים ציבוריים. בכל מגזר יש חוק או נוהל אחד שמכתיב את הממשל התאגידי לארגונים במגזר זה. רק בתאגידים הציבוריים, לכל אחד מהם יש חוק משלו: רשות השידור, הטוטו ורשות שדות התעופה. יש להגיע למצב בו יהיה חוק אחד, המוחל על כולם".

המבקר הפנימי – מהענף הפיננסי לתפעולי, ולתפקיד בכיר

רו"ח דורון רונן, סגן נשיא IIA ויו"ר משותף של ועדת הכנס, אמר כי "מבקר הפנים בארגון נדרש לפעול בהרבה חזיתות. עליו להתמודד עם קצב השינויים בארגון, כמו גם עם קצב השינויים בשוק; להיות מעודכן בלי הרף; ולספק ערך מוסף. לכן, הוא חייב להתעדכן ולהיות מעודכן כל הזמן".

"בעבר", ציין, "הביקורת הפנימית הייתה חלק מהענף הפיננסי בארגון. משם היא התקדמה לעולם התפעולי וכיום, המבקר הוא גורם בכיר בארגון. זה כבר לא עיסוק נילווה כי אם מקצוע בפני עצמו. הדבר קרה בין השאר כי נוספו למבקר סיכונים, כגון סיכוני IT וסייבר. השדה בו המבקר פועל השתנה וכיום הוא שייך יותר לעולם הניהול".

רו"ח דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA ויו"ר משותף של ועדת הכנס. צילום: קובי קנטור

רו"ח דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA ויו"ר משותף של ועדת הכנס. צילום: קובי קנטור

מהי הסמכת CRMA?

רו"ח דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA ויו"ר משותף של ועדת הכנס, אמר כי "בימים 24-25 ביוני ייערך, בראשונה בעולם, קורס ניהול סיכונים מוסמך (CRMA). זהו קורס המסמיך מבקרים פנימיים, מנהלי סיכונים, קציני ציות, רואי חשבון ועוד לבקר תהליכי ניהול סיכונים".

"הסמכת CRMA היא הסמכה בינלאומית של ה-IIA, שהאוחזים בה יכולים להפגין את יכולתם המקצועית בביקורת ניהול סיכונים", ציין. "הסמכה זו מהווה יתרון מקצועי בעל ערך למבקרים פנימיים, למנהלי סיכונים, לרואי חשבון ואף לסטודנטים לחשבונאות, למנהל עסקים ולתארים פיננסיים אחרים".

הוא הוסיף כי "התקנים המקצועיים וחלק מהרגולטורים בישראל מחייבים ביקורת ניהול סיכונים. לפיכך, מבקרים פנימיים נדרשים להיות בעלי הבנה מספקת כדי לבקר תהליכים אלה ולתקשר עם ההנהלה, עם ועדת הביקורת והדירקטוריון לגבי כל הסוגיות הקשורות לניהול סיכונים".

סקוט כהן, חבר הנהלת IIA העולמית. צילום: קובי קנטור

סקוט כהן, חבר הנהלת IIA העולמית. צילום: קובי קנטור

הקורס בנושא יועבר על ידי סקוט כהן, חבר הנהלת IIA העולמית. לדבריו, "חשיבות ניהול הסיכונים נובעת מכך, שחלק משמעותי של הפעילות בארגון, חשוף לשילוב של מגוון רחב של סיכונים. לכן, הטיפול בנושא זה מצריך הבנה והתמחות ספציפית. כך, יישום מערך ניהול סיכונים מתייחס הן לסיכונים פיננסיים – כגון: סיכוני שוק, סיכוני אשראי, וכן לסיכונים תפעוליים והוא נחשב, ברמה הגלובלית, כמקור חשוב להשגת יתרון תחרותי בשוק. זאת, מעבר לחשיבות לארגון עצמו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים