התוכנית: להפוך את ירושלים לבירת ההיי-טק של ישראל

העירייה והרשות לפיתוח ירושלים צפויות להקים מרכז חדשנות בגבעת רם, להשיק את בית היזמים ולעודד סטארט-אפים להשתקע בה ● משהו חדש בעיר הקודש

מחפשים היכן להשתקע? שווה לבדוק את האופציה של ירושלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ירושלים לא ידועה כאחת הערים הבולטות בתעשיית ההיי-טק הישראלית. נכון, יש בה את אינטל (Intel) ואזור התעשייה בהר חוצבים, אבל התדמית החדשנית של ערים רבות אחרות בישראל עוקפות אותה: באר שבע עם קריית הסייבר, הרצליה, חיפה וכמובן – תל אביב. חוץ מזה, השיוך שלה לעתיקות, קדושה ואירועים ביטחוניים רבים עושה את שלו.

בעיריית ירושלים ובחברה לפיתוח ירושלים פועלים בימים אלה על מנת לשנות את התדמית הזאת, ומתכננים השקעות רבות יותר בהיי-טק והקמת מרכז חדשנות בגבעת רם. המרכז יוקם בין האוניברסיטה העברית, מכון לב והמכללה האקדמית להנדסה על שם עזריאלי, מתוך אמונה שמנוע הצמיחה של הבירה יכול לבוא משילוב בין התעשייה לאקדמיה.

התוצאות של פעילות הגופים העירוניים, כמו גם של חברות בינלאומיות דוגמת מיקרוסופט (Microsoft), גוגל (Google) וכאמור – אינטל, כבר נראות בשטח: ברשות לפיתוח ירושלים יודעים לספר שאם ב-2012 קמו בעיר 12 סטארט-אפים, בשנה שעברה עמד המספר על יותר מ-100. נתון מעניין נוסף הוא שבעוד שלפני שלוש שנים היו בעיר כ-10 אירועי יזמות, לפני שנתיים צמח מספרם ל-150 "ובשנה שעברה הפסקנו לספור באמצע השנה, כשהגענו ל-250", אומר איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי והתעשייה של הרשות. בנוסף, מאז 2012 עלה מספר האקסלרטורים בעיר מ-0 לחמישה.

מעל פסגת הר החוצבים. צילום: מנהלת ההר

מעל פסגת הר החוצבים. צילום: מנהלת ההר

יצוין כי העירייה והרשות פונות לא רק לסטארט-אפים, אלא גם לחברות היי-טק גדולות ואף בינלאומיות. "אנחנו רוצים להמשיך למשוך את החברות הגדולות לירושלים", לדברי עוזר. "הר חוצבים מגיע למיצוי וירושלים צריכה אזור תעשייה נוסף שמיועד לחברות גדולות. בימים אלה אנחנו מצויים בשלבים אחרונים של אישור התב"ע של אורה – מרכז היי-טק שיוקם ליד עין כרם. הרעיון הוא לייצר שם הר חוצבים חדש".

פרויקט נוסף הוא "בית היזמים", שבעוד כשבועיים מסתיים המכרז שיקבע איזה גוף יפעיל אותו. עוזר מדגיש כי הרשות מחפשת "גוף שהאוריינטציה שלו היא יותר של השקעה במיזמים ופחות של עשיית כסף מנדל"ן. אחת הדרישות במכרז היא שהגוף שיזכה יצטרך להשקיע במיזמים לפחות מיליון שקלים בשנה". הוא מציין כי "זה מודל ראשון מסוגו בארץ".

תוכניות אלה מצטרפות לחברות נוספות שהחליטו להקים מרכזים טכנולוגיים בבירה, בהן רפאל וקספרסקי (Kaspersky), שהחליטה להקים את מרכז המו"פ הראשון שלה מחוץ לרוסיה באוניברסיטה העברית. כמו כן, התוכניות הללו מהוות חלק מתוכנית חומש חדשה שפרסמה העירייה, במסגרתה היא מתכוונת להשקיע בתחומים נוספים, כמו תשתיות, תרבות ואומנות, תיירות ובריאות.

איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי והתעשייה של הרשות לפיתוח ירושלים. צילום: יח"צ

איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי והתעשייה של הרשות לפיתוח ירושלים. צילום: יח"צ

למה כדאי לסטארט-אפ או לחברת היי-טק גדולה להשתקע בירושלים?
"אנחנו נותנים את חבילת ההטבות הכדאית ביותר בישראל, בטח במרכז הארץ: החל ממענקים שנותנת הרשות לפיתוח ירושלים וכלה בהטבות מס מהמדינה, מפני שירושלים היא  אזור פיתוח א'. סטארט-אפיסט יכול לקבל בירושלים מענק של חצי מיליון שקלים מבלי לתת שום תמורה, רק לפעול בירושלים. בנוסף, העירייה, הרשות ומשרד ראש הממשלה עוזרים לחברות בהרבה יותר ממענקים – למשל בסביבה תומכת ומסייעת. שלישית, הגופים הטכנולוגיים בירושלים הרבה יותר קהילתיים ביחס למקומות אחרים, הרבה יותר מטים שכם לטובת העניין. לראייה, יש תופעה של סטארט-אפיסטים שמגיעים מאזור המרכז על מנת לעבוד בירושלים. אנחנו רוצים ועושים כדי שהתופעה הזאת תתרחב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים