מגן דוד אדום חושף: כך ה-IT מציל חיים

C3, פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים, ביקר היום (ב') במוקד הלאומי המשולב של מגן דוד אדום בקריית אונו ● יוסי הטוני חזר עם רשמים מהחזית הראשית של כוח העזרה הראשונה של ישראל

הצלת חיים ומחשוב - זה הולך ביחד. צילום: אפי אליאן

"מערכות ה-IT הפועלות אצלנו עונות להגדרה של מערכות מצילות חיים – הן מסייעות לנו להניע את כלי הרכב שלנו, המפוזרים ברחבי הארץ, באופן המיטבי, ובכך להגיע מהר יותר למקום האירוע", אמר תת מגן עדו רוזנבלט, מנהל המוקד הלאומי המשולב ומפקד מוקדים מרחביים במגן דוד אדום.

רוזנבלט דיבר במסגרת מפגש של C3, פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים. הפורום ביקר היום במוקד הלאומי המשולב של מגן דוד אדום בקריית אונו, ואת המפגש הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה.

מגן דוד אדום, אמר רוזנבלט, הוא "ארגון הצלה לאומי, שהוקם עוד לפני קום המדינה. הוא ארגון לא ממשלתי, שאינו מתוקצב על ידי המדינה – היא רוכשת ממנו שירותים". מאז 1950, ציין, הארגון פועל לפי חוק, במסגרתו הוא מספק שירותי עזרה ראשונה, מהווה שירות עזר לצה"ל ומשמש כגוף לאגירת דם, פלזמה ומוצרי לוואי. עד 1979, אמר רוזנבלט, "עבדנו באופן מבוזר, של הרבה תחנות קטנות, ללא הנהלה ארצית ותיאום ביניהן. ב-1991, בעקבות דו"ח ועדת רווח, הארגון עבר תוכנית הבראה וחולק ל-11 מרחבים. מאז 2006, הארגון חבר בצלב האדום העולמי".

רוזנבלט ציין כי "ב-2008 הקמנו את המוקד הלאומי המשולב, שבמקור נועד לענות על הצורך באספקת שירות רפואי למוסדות לימוד. בחלוף כמה חודשים הרחבנו את התפיסה לגביו והוא הפך למוקד בצורה בה הוא פועל כיום".

"המוקד הלאומי המשולב מסייע לנו לשלוט על מה שקורה בשטח", אמר רוזנבלט. "אנו יודעים מה קורה עם כל איש צוות של מד"א, בכל רגע נתון, ואנו יכולים לקבל מידע ולתת לו הנחיות". לדבריו, העבודה בצורה ארצית, עם שליטה מרכזית, מספקת נראות ושקיפות, ומסייעת לניהול השו"ב. "הכול שקוף לכולם – כולם רואים מה קורה וכולם יכולים להשתמש במשאב הנקרא אמבולנס. זה משאב של כל הארגון – ולא של מרחב". הוא ציין כי למד"א יש קרוב ל-900 רכבי הצלה, אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ, וכן 139 אופנועים, המוזנקים לטובת הגעה מהירה לשטח – לפני הגעת האמבולנסים. בארגון, הוסיף, יש 1,800 עובדים בשכר, מתוכם 1,500 עובדי שטח, לצד 12 אלף מתנדבים.

תת-מגן עידו רוזנבלום, מנהל המוקד הלאומי המשולב ומפקד מוקדים מרחביים, מגן דוד אדום. צילום: פלי הנמר

תת מגן עידו רוזנבלט, מנהל המוקד הלאומי המשולב ומפקד מוקדים מרחביים במגן דוד אדום. צילום: פלי הנמר

לדבריו, נציגי מוקד השירות הם חובשים או פרמדיקים, שבחלק מהמשמרות עובדים בשטח ובחלקן האחר נמצאים במוקד. "כך הם יכולים לתת מענה טוב יותר, בשל נסיונם", אמר. רוזנבלט הסביר כי המוקד הארצי מגבה את השיחות של המוקדים המרחביים ובממוצע עונה על 34% מכלל השיחות. "כך נוצר במוקד מידע איכותי, המספק נתונים כגון מהות האירוע, מספר הנפגעים, מיקום הזירה – או האם יש כמה זירות ועוד", אמר. "התקשורת בין המוקדים עובדת באופן חלק, ובתוך דקה ו-17 שניות המוקדן שולח את הצוותים לשטח".

"מטרת מערכות ה-IT שלנו היא להציף את הנתונים ולהביא למיטוב של ההפעלה של כלי הרכב שלנו", סיכם רוזנבלט. "בכל משמרת פועלות 80 ניידות טיפול נמרץ, המגיעות למקום האירוע בתוך שמונה דקות, בממוצע ארצי. המוקדים מקבלים 4.8 מיליון שיחות בשנה, שמניעות 723 אלף נסיעות מבצעיות".

ההיבטים הטכנולוגיים

מגן אורן בלושטיין, מנהל ה-IT במגן דוד אדום, אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי מערך ה-IT של הארגון מונה כמה עשרות אנשים וכי מזה כמה שנים המערכות מפותחות פנימית, "בתוך הבית", ולא על בסיס רכישת מוצרי מדף. הסיבות לכך הן הייחודיות של המערכות והצרכים של הארגון. הוא ציין כי בעבר הייתה למד"א מערכת שו"ב מבית TSG (אז חלק מנס). לפני שלוש שנים, אמר, על בסיס החלטת מנכ"ל מד"א, אלי בין, ולטובת ייעול משאבים הוחלט על הקמת מעין "מערכת ERP", הכוללת רכיבי שו"ב. המערכת, בעלות של עשרות מיליוני שקלים, עלתה לאוויר לפני שנתיים ומספקת מענה מחשובי הן לצרכים הלוגיסטיים והן לצרכים המבצעיים של הארגון.

מערכת השו"ב הנוכחית, כמו קודמתה, מכונה "יורם", על שמו של סג"מ יורם גור ז"ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים ב-"טנק הקצינים". גור ז"ל הוא בנו של אלוף (מיל.) יוחנן גור, שהיה יו"ר הוועד הפועל של מד"א.

מגן אורן בלושטיין, מנהל ה-IT במד"א, צילום: פלי הנמר

מגן אורן בלושטיין, מנהל ה-IT במגן דוד אדום. צילום: פלי הנמר

הסביבה הטכנולוגית בה עובד הארגון היא של מיקרוסופט (Microsoft), וכך גם סביבת הפיתוח. במערכת השו"ב, ציין, עובדים כמאה איש במשמרות מדי יום.

בלושטיין ציין כי מערכת השו"ב מחוברת בממשק למערכת השו"ב של המשטרה, ובעתיד מתוכננת להתחבר למערכת השו"ב שוע"ל, של פיקוד העורף.

במוקד, ציין בלושטיין, יש מערכת קונטקט סנטר של קומפוזיט, שהוטמעה בידי תדיראן טלקום ובעוד שבועות אחדים תוטמע מערכת של Interactive Intelligence, המאפשרת תמיכה בלקוחות הארגון בעולם הרב ערוצי. המערכות, הקיימת והעתידית, הסביר, "יודעות לנתב את השיחות בין המוקדים המרחביים והמוקד הארצי, לטובת קיצור משך המענה, ויודעות 'לשאוב' נתונים מהאירוע".

עבודת נציג השירות, ציין בלושטיין, "נעשית על גבי מסך אחד, ובאופן שקוף למשתמש".

"קצין המשמרת מנסה להתאים את המשאב, כלי הרכב – לחולה הנכון בזמן הקצר ביותר", סיכם בלושטיין. "המערכת ממליצה לקצין המשמרת את רכבי הצלה הרלוונטים לו – מהמרחב שלו ומהקרובים לו. כל האמבולנסים מאוכנים ויש לנו מידע אודות הסטטוסים שלהם. כך, המשאב הארגוני 'נע ונד' בדילוגים בארץ, ממרחב למרחב. המערכות מסייעות לכל הצוותים בקבלת החלטות, ומעבירות דיווחים הלאה, לבתי החולים, והנחיות לשטח. כיום, בכל האמבולנסים יש טאבלטים מוקשחים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד

    לא הבנתי מצד אחד זה ארגון פרטי אך מצד שני זה "ארגון הצלה לאומי"?! למה מד"א זה ארגון הצלה לאומי וארגונים אחרים הם לא? איך מד"א ניכסו לעצמם את ההגדרה הזו בעוד זה ארגון פרטי לכל דבר??!

אירועים קרובים