משרד הבריאות יקים מאגר מידע מרכזי לקיצור תורים לניתוחים

בתי החולים יחויבו לדווח על מצב התורים באמצעות מערכות המחשוב ולהעביר במקרה הצורך ניתוחים לבתי חולים אחרים ● המשרד אף יתגמל בתי חולים שיעשה כן

עידית חן, מנמ"רית דואר ישראל

משרד הבריאות החל במיפוי כללי-מחשובי של מצב ההמתנה לתורים לניתוחים בכל בתי החולים בישראל, שיתבסס על דיווחי בתי החולים וקופות החולים. המהלך מבוצע כחלק מהמלצות דו"ח ועדת גרמן, שעסקה בשיפור השירות לאזרחים בכל בתי החולים וקופות החולים בישראל.

לדברי עידית חן, מנהלת פרויקטים במשרד, לאחר שיסתיים תהליך המיפוי יוקם מאגר מידע מרכזי, פנימי, שישקף עבור מנהלי המשרד את המצב האמיתי של התורים לניתוחים, רמת הטיפול ואיכות השירות לטובת כלל המבוטחים בארץ.

חן השתתפה במפגש פורום IBI של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה במלון שרתון בתל אביב ועסק בנושא: כיצד המידע מסייע לניהול טוב יותר של הארגון. הנחתה את המפגש פלורה לוין, מנכ"לית משותפת ב-B-Pro ויו"ר ועדת התכנים של הפורום.

"דו"ח גרמן עוסק רבות בהעלאת החשיפה של המידע לציבור בכל מה שקשור למערכת הבריאות. לדוגמה, מידע בנושא הביטוחים הרפואיים, שקיימים בו לא מעט פערי ידע, קיצור זמן ההמתנה לתורים בכל בתי החולים ומעקב אחר איכות השירות וזמינותו", אמרה חן.

"כיום, יש מטופלים שנרשמים במקביל לניתוח בכמה בתי חולים. לעתים הם מקבלים תור באחד מבתי החולים, אבל לא מבטלים את התור בבתי החולים האחרים שבהם הם נרשמו, וממתינים אחרים לא יכולים לקבל אותו", הוסיפה.

לדבריה, לאחר שיסתיים שלב המיפוי של מצב הניתוחים, יחויב כל בית חולים ליידע את המטופל על אפשרויות ביצוע הניתוח בבית חולים אחר או על חלופות אחרות שקיימות. זאת, על בסיס תגמול שמשרד הבריאות יקבע על מנת לתמרץ את בתי החולים להעביר ביניהם תורים לניתוחים.

היא ציינה כי שלב המיפוי והקמת המאגר לא יהיה פתוח לציבור אלא רק לגורמי מערכת הבריאות, והוא אמור להסתיים עד אמצע השנה הבאה. עוד היא ציינה כי יינקטו הצעדים הנדרשים על מנת לשמור על חסיון המאגר, בהתאם לכללי הסודיות הרפואית המתחייבת.

חן אמרה כי מסקנות ועדת גרמן עוסקות גם באיגום ואיחוד כל מערכות הדיווח ממוסדות הבריאות השונים אל משרד הבריאות, תחת הכובע הרגולטורי שלו. "כיום, מערכת הדיווחים היא מגבילה, יש יותר מדו"ח אחד על נושא אחד. ההחלטה היא שכל גורם מדווח יגיד את מה שיש לו להגיד פעם אחת. נייצר מכך עולמות תוכן שכוללים את כל הדיווחים, ומהם ייגזרו התוכניות".

עוד היא ציינה כי צפויה מהפכה במידע שניתן למטופלים בחדרי המיון ופרדמקים ייכנסו לעבודה במרכזי רפואת החירום – דבר שעד היום נמנע מהם. כמו כן היא אמרה ששרת הבריאות הנחתה את הגורמים המקצועיים במשרד לתת תמונת מצב על תיירות המרפא בישראל, כדי לוודא שהיא מבוצעת בשעות שנקבעו לה ולא באה על חשבון הרפואה הציבורית.

מהפכת BI בטבע

במפגש השתתפו גם שני נציגים של טבע, מוטי קירשנבאום וקרין פריד, שסיפרו על פרויקט האחדת הנתונים שנערך בחברה, שכולל מידע מ-150 חברות בכל העולם למערכת דיווחים אחידה, שמשלבת BI חכם ו-CRM. הם ציינו כי "הפרויקט הענק נעשה בעקבות דרישת ההנהלה, לאחר שהשקעות גדולות שנעשו ב-BI ומערכות אחרות לא השיגו את התוצאות המקוות. דשבורדים שהוקמו עבור עובדים לא היו בשימוש ולמעשה הוטל עלינו לבנות את ה-BI מחדש".

איחוד הדו"חות נעשה על בסיס ממשקים שהגיעו מ-100 מקורות, על בסיס מערכות של יבמ-קונגוס (IBM-Congos). לדבריהם, "בעקבות הפרויקט, כל תהליכי הדיווחים על מכירות, שירות ללקוחות ועוד מידע שההנהלה חייבת לדעת, הפכו להיות מהירים יעילים ושקופים".

חתמה את המפגש אורלי יאנג, מנהלת פרויקטים בחברת הפניקס, שסיפרה על פרויקט ניהול מידע בחברת הביטוח, שייעל בצורה משמעותית את תהליכי קבלת ההחלטות בשכבות שונות של ההנהלה, כולל זו הבכירה. הפרויקט בוצע עם קליק ויו והתוצאה הישירה שלו היא צמצום משמעותי של השימוש באקסלים בדיווחי ההנהלה, האחדת דו"חות ומידע מוסכם ואמין על כל הגורמים, שמונע ויכוחים מיותרים בישיבות הנהלה. יאנג הוסיפה שהמידע המעובד כולו בחברה מוצג במערכת דשבורד שעוצבה על ידי מומחית UI.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים