אבי כוכבא, בנק הפועלים: "באתי כדי להיות שותף ומוביל של המהפכה הטכנולוגית בבנק"

תפיסת העולם שלי היא שאנשים קודמים לטכנולוגיה", ציין כוכבא, המנמ"ר והמשנה למנכ"ל החדש של הבנק, בראיון בלעדי לרגל כניסתו לתפקיד ● הוא מפרט בראיון מהן תוכניותיו ולאן הולך המחשוב בבנק הפועלים

אבי כוכבא, מנמ"ר, משנה למנכ"ל וחבר הנהלת בנק הפועלים. צילום: פלי הנמר

"באתי כדי להיות שותף ומוביל של המהפכה הטכנולוגית בבנק הפועלים", כך אמר אבי כוכבא, מנמ"ר, משנה למנכ"ל וחבר הנהלת הבנק, בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים לרגל כניסתו לתפקיד. כוכבא מונה על ידי הנהלת בנק הפועלים בחודש יוני האחרון, כשצביקה נגן הודיע על פרישתו לאחר שלוש שנים וחצי.

"תפיסת העולם שלי היא שאנשים קודמים לטכנולוגיה", ציין כוכבא. "לשמחתי, יש לחטיבת הטכנולוגיה והמחשוב של בנק הפועלים צוות מעולה של עובדים וצוות ניהולי מנוסה, שיודע את העבודה". החטיבה שבראשה שהוא עומד בראשה מונה כיום כ-1,000 איש, רובם ככולם עובדי הבנק (ולא במיקור-חוץ).

"מעבר לזה, יש בבנק מערכות טכנולוגיות שעובדות בצורה טובה מאוד", אמר. כוכבא גם לא מהסס לפרגן לקודמו בתפקיד, נגן: "נעשו בשנים האחרונות, בתקופת קודמי, הרבה דברים משמעותיים. קיבלתי מפת דרכים מאוד ברורה וכעת אני הולך לשדרג ולשפר אותה, לטובת הבנק".

עם כניסתו לתפקיד ביצע כוכבא שורה של מינויים מקצועיים מקרב בכירי ה-IT: עופר לוינגר קודם מתפקיד מנהל מערך המידע באגף הפיתוח לתפקיד מנהל אגף התשתיות. אתי בן זאב, שניהלה את אגף התשתיות, מונתה למנהלת אגף הפיתוח. ברוך גסול משמש כיום כמנהל אגף תכנון טכנולוגי, לאחר שהיה מנהל מטה חטיבת שווקים פיננסיים.

מ-ממר"ם ועד בנק הפועלים

כוכבא הוא בן 53, נשוי + 3, בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה, תואר שני במנהל עסקים ובוגר מסלול TIM של הטכניון. בטרם מונה למנמ"ר הוא שימש בשלוש השנים האחרונות כמנהל אגף הפיתוח בחטיבת הטכנולוגיה והמחשוב של בנק הפועלים. במסגרת תפקידו זה היה אחראי על מערך פיתוח התוכנה, שכולל כ-600 איש. הוא שירת בצה"ל במשך 27 שנים ושימש כמפקד ממר"ם בין 2002 ל-2006. עם פרישתו מצה"ל הוא הקים, ביחד עם רונן יוכפז, את הסטארט-אפ VeNotion. ב-2010 הוא עבר לנהל את מגזר הביטחון ב-HP וב-2011 עבר לבנק הפועלים.

לדברי כוכבא, "חטיבת הטכנולוגיה והמחשוב של בנק הפועלים פועלת בארבעה תחומים מרכזיים: תכנון אסטרטגי-טכנולוגי, פיתוח פרויקטים ופתרונות מיוחדים, חדשנות והפעלת מערכות הטכנולוגיה והמחשוב. בחטיבה ארבע יחידות מרכזיות: פיתוח, תשתיות , תפעול ותכנון טכנולוגי. בנוסף, קיימות יחידת אבטחת מידע והגנת סייבר ויחידת ה-CTO".

"השאלה איננה מיינפריים כן או לא, אלא כיצד חושפים את מערכות הליבה אל השירותים הנדרשים כיום". אבי כוכבא. צילום: פלי הנמר

"השאלה איננה מיינפריים כן או לא, אלא כיצד חושפים את מערכות הליבה אל השירותים הנדרשים כיום". אבי כוכבא. צילום: פלי הנמר

אחד הנושאים המרכזיים שמנמ"רים של מוסדות פיננסיים מתמודדים עימם הוא המשך תחזוקת מערכות הליבה לצד המערכות החדשות. "מערך המחשוב של בנק הפועלים עדיין מבוסס על מערכות ליבה בפלטפורמות Legacy, כמו בהרבה מערכות בנקאיות", אמר כוכבא. "אולם, השאלה איננה מיינפריים כן או לא, אלא כיצד חושפים את מערכות הליבה אל השירותים הנדרשים כיום, ולמעשה מכניסים למושג הזה רוח חדשה. בשפה המקצועית קוראים לזה Re-use".

הוא ציין כי "אחד הפרויקטים המרכזיים שהובלתי באגף הפיתוח הוא פיתוח אתר האינטרנט החדש של בנק הפועלים, בראשונה מזה שמונה שנים. האתר יבטא את כל החידושים בתחום התשתיות שהשקענו בהם, יעצים את השימוש במנגנוני ה-Re-use ויעניק חווית משתמש שונה לחלוטין ללקוח הסופי".

כוכבא הוסיף שחלה התפתחות גם בפעילות של בנק הפועלים במובייל. "בראשונה בבנקאות, הלקוח יקבל בסמארטפון שלו תחזית של ההוצאות הצפויות בחשבונו", אמר. "זו רק אחת הדוגמאות. השינויים המהותיים נעשים בחלק האחורי של המערכות, שם יישמנו טכנולוגיות חדשות".

"פרויקט נוסף שבו אנחנו מתחילים כעת הוא פיילוט הטמעת מערכת חדשה של ניהול זהויות והרשאות מבית CA. היפה בפרויקט זה שהוטמעו בו פתרונות ורעיונות שפותחו כאן, ביחידת הפיתוח של בנק הפועלים, ואפשר לומר שבפעם הראשונה, מוצר בינלאומי של חברה מכובדת כמו CA כולל רכיבים ישראליים", ציין כוכבא, בלא מעט גאווה.

בהתייחסו לנושא הענן הוא הביע עמדה מוצקה, שמופנית לספקי הפתרונות שמתדפקים על דלתות הבנק: "ענן הוא אמצעי ולא מטרה. אני מפריד בין ענן פרטי וענן ציבורי. בתוך הארגון יש לנו לא מעט פעילות תקשוב בענן, בחלק לא קטן של המחלקות, אבל כאמור, אני לא רואה בו מטרה. אני רוצה להיות בענן ונכון להיות שם רק אם זה באמת משרת את המטרות שלשמן הוא נועד: שיפור השירות ללקוח, הורדת עלויות התפעול ורמת אבטחה זהה או טובה יותר לרמת האבטחה שאנחנו נותנים למערכות הביתיות".

"הפינטק הוא תחום מרתק". אבי כוכבא. צילום: פלי הנמר

"הפינטק הוא תחום מרתק". אבי כוכבא. צילום: פלי הנמר

לדבריו, "ניתן להקים מערכת CRM, לממש Big Data ולעשות עוד דברים רבים בענן. מי שאין לו מערכת CRM – במקום להקים תשתיות יקרות יכול לפנות לענן. זה בהחלט הגיוני. אצלנו הדברים האלה עובדים מצוין. נחליף ונשדרג רק אם שלושת המרכיבים שהזכרתי לעיל ייענו בצורה מיטבית. האפשרויות לשינוי ושדרוג רבות, אבל חייבים לתעדף. למשל, עלינו להשקיע בשדרוג מערכות הדואר שלנו, שעדיין מבוססות לוטוס (Lotus) של יבמ (IBM)".

כוכבא ציין כי מבחינת הרגולטור, בנק ישראל, יש פתיחות לנושא הענן בבנקים, אבל הדרישה היא לשקול ענן מקומי, כדי לא להיות תלוי בגורמי חוץ במצבי חירום או משברים.

מחשוב ספר החשבונות הראשי

פרויקט נוסף שהבנק עומד לפני סיומו הוא מחשוב ספר החשבונות הראשי. הפרויקט החל אמנם לפני תקופת כוכבא, אבל כעת הוא מצוי בשלב הקריטי שלו. "אנחנו מושקעים באופן מסיבי בסאפ (SAP) וגם ספר החשבונות הראשי הולך לשם", אמר.

כוכבא מתגאה בכך שקיים מסלול פינטק בבנק, שמעניק הזדמנויות לחברות צעירות. "בכל יום מגיעים אלינו יזמים צעירים", ציין. "אנחנו בוחנים אותם ויש לא מעט דברים שאנחנו מאמצים בשמחה. זה תחום מרתק. כאן באים לידי ביטוי שיתופי פעולה עם המחלקות העסקיות של הבנק, שמלוות חברות צעירות ומסייעות להן בדרכים רבות".

"הטכנולוגיה היא שיוצרת את הבידול בתחרות בין הבנקים" אומר כוכבא " תפקידי כמנמ"ר להציף את הטכנולוגיות, להסביר כל הזמן את האפשרויות ולקבל את האישור המתאים, כמובן לאחר שהוכחתי את הכדאיות והתועלת ללקוח הסופי, לחוויית המשתמש שלו", אמר מנמ"ר הבנק.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שמעון

    מערכות הליבה בבנק הפועלים מצוינות. העובדים מעולים. כלקוח הפועלים אני יכול לישון בשקט, כשהכסף שלי שמור במיינפריים ולא על איזה שרת מערכת פתוחה שנופל כל חצי שעה.

  2. אמיר

    לדעתי מערכות הליבה בבנק דפוקות וכל השטויות שמדברים עליהם בכתבה לא ישנו את התוצר הסופי. זה שהמערכת של הפועלים טובה מזו של הבנקים האחרים בישראל לא אומר דבר. מערכת בת 40 בנויה סביב הצרכים ולא סביב הלקוח וזה לבדו אומר הכל. היעילות הביצועים והלקוח כולם לא המרכז כפי שצריך להיות בבנק הגדול במדינה. הבנק מבזבז כספים ולא מקדם את הבנקאות בישראל מתוך תפיסה שאנחנו שוק מוגדר. בקרוב מאוד התפיסה הזו תתגלה כשגויה ומה יעשו אז? יעלו עמלות ויתחילו את כל הפרויקטים שעושים היום מחדש רק על מערכת ליבה מודרנית. זה שהלפרין יגרור את יהב לחדלות פרעון על ראשו של גלברט לא אמור להפחיד את פועלים.

  3. עובדת עם כרטיס כחול

    העובדות מעוותות , יש לו בחטיבה המון עובדי מיקור חוץ, הן בחברה שנשלטת על ידי הבנק והן עובדי קבלן שדאגתם להפריד אותם ולשכן אותם בבניין אחר והיחס אליהם- גועלי במיוחד. מקווה שידאג לעובדי מיקור החוץ גם. וכן כדאי כבר להתקדם לאאוטלוק עם שאר העולם המודרני באמת.

  4. סתם אחד

    אם אנשים באמת חשובים לך כמו שאתה מצהיר. בא תרים את הכפפה ותגייס את כל אלפי עובדי החוץ בחטיבה שלך להיות עובדי בנק. די לעבדות!

אירועים קרובים