הקמת רשות הסייבר – ניסיון לריכוז מאמצים בתחום

למרות שבנימין נתניהו, לקח את תחום הסייבר כפרויקט אישי והגדיר אותו "אחד מארבעת האיומים הגדולים ביותר על ישראל",מקורות המעורים בסוגיה - פקידי ממשלה בכירים בהווה ובעבר – תיארו את קרב הסמכויות בין שני הגופים כ"מלחמת עולם של ממש. מאבק רווי יצרים, השמצות, אינטרסים והרבה פוליטיקה" ● טור פרשנות מיוחד

אבי וייסמן, מנכ"ל שיא סקיוריטי. צילום: קובי קנטור

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט היום (א') על הקמת רשות לאומית להגנה אופרטיבית בסייבר. הקמת הרשות האופרטיבית נועדה לייצר סדר ולמנוע כפילויות, הקיימות כיום בדרג הממשלתי בעולם הסייבר. מטרה נוספת בהקמתה היא הרצון לשפר את הסינכרון בין הגופים השונים הפועלים בתחום.

כיום, רא"ם שבשב"כ אחראי על הנחיות לתחום הסייבר מול גופי תשתיות לאומיות קריטיות, רובן אזרחיות וחלקן ממלכתיות וביטחוניות. מנגד, על גופים במגזר הביטחוני, דוגמת רפאל – אחראי המלמ"ב, הממונה על הביטחון במשרד הביטחון. גופים נוספים הפועלים בעולם הסייבר הם מחלקת הגנת הסייבר באגף התיקשוב, אשר לה שני "אבות": אגף התיקשוב מחד ומטה הסייבר הצבאי מאידך. גוף נוסף, על פי פרסומים זרים, הוא חלק מיחידה 8200, אשר פועל בעולם הסייבר המודיעיני. עוד קיימים גופים נוספים בקהיליית המודיעין המטפלים בתחום.

נוסף לכל אלו, יש לזכור כי גופים אזרחיים שונים, דוגמת הבנקים, חברות הביטוח ושוק ההון, מפוקחים רגולטורים על ידי המפקח על הבנקים בבנק ישראל והמפקח על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר.

הקמת הרשות האופרטיבית החדשה, נועדה לייצר ריכוז מאמץ הגנתי לתחום הסייבר, על מנת לייצר "בנק ידע" ומנגנוני הפצה מהירים לשעת חירום, עם התראות ממוענות "אישית".

לדברי אבי וייסמן, מנכ"ל מכללת שיא סקיוריטי, ולשעבר יו"ר הפורום הישראלי לאבטחת מידע, "לגוף החדש שיוקם יש אתגר משמעותי, שכן היכולות האופרטיביות כיום בתחום הגנת הסייבר, מצויות דווקא בגופים קיימים – והדרך להגנה נכונה עוד ארוכה".

בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי שירות הביטחון הכללי ומטה הסייבר הלאומי מנהלים בחודשים האחרונים מאבק איתנים: הקרב ניטש על קבלת הסמכויות והאחריות בתחום ההגנה על המשק והמרחב האזרחי בישראל מפני התקפות מחשבים.

מקורות המעורים בסוגיה – פקידי ממשלה בכירים בהווה ובעבר – תיארו את קרב הסמכויות בין שני הגופים כ"מלחמת עולם של ממש. מאבק רווי יצרים, השמצות, אינטרסים והרבה פוליטיקה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלקח את תחום הסייבר כפרויקט אישי והגדיר אותו "אחד מארבעת האיומים הגדולים ביותר על ישראל", נכתב, "מעכב את ההחלטה בעניין האחריות כמעט שנה". נתניהו, כך דווח, קיבל חמש חוות דעת שונות בנושא. נראה כי הודעת הממשלה מהיום, בדבר הקמת הרשות האופרטיבית לתחום – נועדה לבלום את המאבק וליצור שקט תעשייתי ברמה הפוליטית-אישית, כמו גם ליצור כלי לאיגום מאמצים לתחום הסייבר ברמה הלאומית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים