מתי שם טוב, מנכ"ל אקס ליבריס: "בקרוב תגיע החדירה של מיחשוב ענן ל-50% ברוב מגזרי התוכנה"

"במגזר האקדמי שבו אנו פועלים, החדירה הרבה יותר מהירה. כבר ב-2012 נגיע לרמת חדירה של 60% מהאפליקציות שלנו, שנמכרות במודל מיחשוב ענן", אומר שם טוב בראיון לאנשים ומחשבים, לקראת הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● לדבריו, "באחרונה יש פחות השקעות מחו"ל, בתחום השבבים והחומרה, לדוגמה, ויש גם פיטורים. עם זאת, אני מאמין שההיי-טק הישראלי ימשיך להיות מהמובילים בתחומי התוכנה והתקשורת הניידת בשוק העולמי"

"מיחשוב ענן הוא לא בועה. בשנים הקרובות תגיע החדירה של מיחשוב ענן לדעתי לכ-50% ברוב מגזרי התוכנה", אומר מתי שם טוב, מנכ"ל אקס ליבריס, בראיון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "במגזר האקדמי שבו אנחנו פועלים, החדירה היא הרבה יותר מהירה, וכבר ב-2012 אנחנו מגיעים לרמת חדירה של 60% מהאפליקציות שלנו, שנמכרות במודל של מיחשוב ענן".

שם טוב הוסיף, כי "אקס ליבריס עצמה עברה ממודל של לייסנס עסקי קלאסי, למודל עסקי של מיחשוב ענן. המעבר הוא נושא מאוד מהותי. חברות צריכות להיערך אליו כמעט בכל רכיב של חברה – החל מהמוצר הטכנולוגי, דרך האופרציה ועד תמיכה במכירות, אלמנטים חשבונאיים, אלמנטים משפטיים, אלמנטים של פרטיות מידע וחיסיון ועוד".

לדבריו, "המעבר נמשך בדרך כלל בין שלוש לחמש שנים. אני ממליץ בחום, לכל חברה שהיא פעילה בשוק מכירת התוכנה, לבצע את המעבר הזה, אחרת היא תמצא עצמה מחוץ למשחק. הדוגמה הבולטת ביותר היא מיקרוסופט (Microsoft) שלא הזדרזה לעבור למודל של מיחשוב ענן".

איך אתה רואה את מצבה של תעשיית ההיי-טק בישראל?
"ענף ההיי-טק ממשיך להיות אחד הסקטורים המצליחים ביותר בארץ, הקטר שמוביל את המשק. עם זאת, יש עליות וירידות. באחרונה יש פחות השקעות מחו"ל, בתחום השבבים והחומרה, לדוגמה, ויש פה ושם פיטורים בחברות שבבים. ולמרות זאת, אני מאמין, כי ההיי-טק הישראלי ימשיך להיות מהמובילים בתחומי התוכנה והתקשורת הניידת בשוק העולמי".

הוא הוסיף, כי "מה שחסר לנו כרגע, לדעתי, זה יותר אמון שאפשר לבנות בארץ חברות היי-טק של מיליארדי דולרים, כמו אמדוקס, נייס, צ'ק-פוינט (Check Point) ודומותיהן. באקס ליבריס, לדוגמה, שברנו השנה את תקרת היקפי המכירות של 100 מיליון דולרים".

"כל הזמן רואים חברות חדשות שעושות דברים יפים מאוד", מדגיש שם טוב. "יש התלהבות רבה בקרב אנשים צעירים שבונים סטארט-אפים וחלקם מצליחים מאוד. כלומר, הענף בפירוש לא איבד את המרץ והתלהבות לבנות דברים חדשים. כעת צריך להאמין שאפשר להגדיל את החברות החדשות ולהפוך אותן לחברות גדולות".

מה אתה מצפה מהממשלה החדשה שתקום?
"אני חושב שהדבר החשוב ביותר שאפשר לבקש מהממשלה הוא עקביות. לא רק בנוגע לתחום ההיי-טק, אלא מדיניות כלכלית עקבית ולא מזוגזגת בכל התחומים. בראש ובראשונה בתחום שיעורי המיסוי על פרטים וחברות כאחת, ברמות ההשקעות של המדען הראשי וכו'. הייתי רוצה לראות מדיניות ברורה וארוכת טווח, כך שכולנו נדע מהם כללי המשחק. כשהתנאים משתנים בתדירות גבוהה כל כך, קשה לנו יותר למשוך לכאן משקיעים, בין אם משקיעים מחו"ל או מהארץ. גם לחברות עצמן קשה להשקיע כאשר לא יודעות מה יהיה מחר. כיום מתקיים בארץ מצב של שינוי מתמשך. זה לא בריא לשום ענף ובטח לא להיי-טק.

נושא חשוב נוסף הוא השקעה בחינוך טכנולוגי. כאן הייתי מצפה להשקעות נוספות בשני מישורים: מישור אחד הוא השקעה בחינוך טכנולוגי במגזרים שכיום כמעט אינם שותפים ליצירה ההיי-טקית – המגזר הערבי והמגזר החרדי. בתחום זה הייתי רוצה לראות תמריצים נוספים לחברות, שיסייעו לצרף אוכלוסיות מיוחדות ובראשן ערבים וחרדים, למעגל העובדים בהיי-טק. מישור נוסף הוא הרחבת ההיי-טק למקומות מחוץ לאזור המרכז, על ידי עידוד לייסוד פארקי היי-טק גדולים בכל הארץ, עם דגש על הצפון והדרום".

מתי שם טוב יהיה אחד הדוברים בכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. הכנס יתקיים ב-17 בינואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל שבתל אביב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים