פרק מספר לזכרו של תמיר סגל ז"ל – מחלוצי האינטרנט בארץ

בשבוע שעבר נפטר תמיר סגל, שניהל את הסניף הישראלי של ענקית האבטחה טרנד מיקרו בישראל ● ב-2012 פרסמתי ספר על פטנטים, מלאכים וטרולים ובו מופיע ראיון שערכתי עם תמיר סגל ז"ל, שלו הקדשתי את הפרק החמישי בספר - הנה חלקו השני לפניכם

תמיר סגל ז"ל, מנהל פעילות טרנד מיקרו בישראל

תמיר סגל הוא הראשון שלחמתי בשבילו נגד הפיראטיות במשחקי מחשב, אי שם בתחילת שנות ה-90. אז אני ממשיכה במלחמה בפיראטיות מטעם ה-BSA וחברות תוכנה רב-לאומיות נוספות, עוסקת ברישום פטנטים והפרות פטנטים ברחבי העולם, ותמיר איננו. יהי זכרו ברוך.

"חפצים אוחזים במושכות, רוכבים על בני האדם", וולדו אמרסון. פטרוסקי 237

המשך לחלק א'

הסטוק נתקע בחנויות ולא נמכר. אני מדברת על שיווק בארצות הברית קוסט-טו-קוסט, של בסט ביי (Best Buy) וכל החברות האלה. המפיצים לא ידעו מה לעשות.

למה זה נתקע? בגלל הפסיכולוגיה של ההמון.

התברר שאין רצון לדעת מי מולך דובר אמת. עשיתי ניסיון. הבאתי ערימה של קופסאות למסיבה של חברים. שכל אחד יוכל לקחת הביתה. נתתי נאום קטן: "חבר'ה, כשאתם גומרים את המסיבה, יש פה לכל אחד קופסה מתנה". זה היה מוצר ב-150 דולר, ואף אחד לא לקח.

בארצות הברית הביאו בולדוזר שהשמיד את כל המלאים של מגלה האמת. בגרמניה קברו את כל הקופסאות.

וכך, המצאה שהיה לה ביקוש עסקי עצום, נרמסה.

אז קלטנו את אי-ההבנה שלנו לגבי האופי האנושי. שבעצם אנחנו בנויים על שקר. אחר כך גילינו מי כן קנה בארה"ב. קנו רק "השרדנים". הם קונים כל גדג'ט של survival. קנתה גם חברת פוקס (Fox), כדי להכין פיילוט לסדרת טלוויזיה שמבוססת על שקרים ואמת.

פוקס השקיעו 750,000 דולר בפיילוט על בגידות עם איזה שתי שחקניות פורנו, שאחת תפסה את החברה שלה והמצלמה רצה אחריהם מאחורי הקלעים. הכל נגמר בבכי. המערכת שלנו עבדה כמו שצריך, אבל זה היה כל כך צהוב וכל כך נמוך שפוקס לא הצליחו למכור את זה. הם לקחו את האמת ושקר למקום של הטראש.

יום אחד התקשרו אליי לקחת את זה לאפיזודה של הסדרה חברים (Friends), מוכנים לתת לי 50,000 דולר. אבל פוקס לא הסכימו לשחרר. חברה בקוריאה הכניסה את זה למכשיר קטן שמתחבר לטלפון סלולרי. אתה יכול למצוא את זה ב-10 דולר באינטרנט. עשו מוצר סקסי בצורה בלתי רגילה, עם הצ'יפ בפנים. הוזמנתי לקוריאה לראות את הדבר. לקחו להקת רוקנרול של בנות שעשתה את הפרומו. מכרו אולי 5,000 יחידות ופשטו את הרגל. הצטרף אליהם אמריקני שקנה את כל המלאי וגם פשט את הרגל. כמעט כל מי שנגע במוצר הזה, התמוטט.

המקום היחיד שזה הצליח זו אנגליה.

המפיץ שם הפך את זה ממוצר לשירות ברמה כזו שהיום הביטוח הלאומי האנגלי השתמש בשירותים שלו עד לפני כחודש. בן אדם מתקשר: "גנבו לי, רימו אותי", והמכשיר תומך החלטה. לא stand alone. החוקר לא נפגע, האגו שלו לא נפגע, החוקר יכול להמשיך גם לחקור אחרי חוות הדעת של הטרסטר. אבל אני כבר לא הייתי קשורה להתפתחויות האלו. טראסטק נסגרה והממציא המשיך לבד.

עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון BSA בישראל. צילום: קובי קנטור

עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון BSA בישראל. צילום: קובי קנטור

הפטנט הבא כבר כאן

אם כן מה הדבר הבא? אני שואלת את האיש שהחמיץ פעם את הדבר הגדול הבא.

"הוא כבר כאן. זו המכונה שעושה טריד-דיקשיין לאינדקסים ולמניות ברמת פגיעה שלא נודעה בעולם עד כה", אמר סגל. "יש בחור עם תואר שלישי במתמטיקה רוסית ומהנדס ישראלי צעיר שפיתחו את זה במשך כמה שנות אדם. זה מוח שפועל עם 15 או 20 מחשבים. אינטליגנציה מלאכותית עם נתונים של ה-3 חודשים האחרונים, עם תשואה של 30%-40%".

זה נקרא אלגו-טריידינג.

יש כמה קבוצות בעולם היום שמפתחות מערכות שהן יותר מהירות ממוח האדם בקבלת החלטות על לקנות והשקעות וכל הדברים האלה. כשהן מנתחות ים של דטה ומקבלות החלטה ומבצעות את הפעולה בלבד. וישנה החברה בהרצליה. כך לפי כתבה שפורסמה בידיעות אחרונות.

"לא תצליחי להוציא שם מאף אחד מילה. הם אוספים כסף מהרצפה. מיליונים ביום", סיפר סגל. "בשנת 2009 חילקו דיבידנדים ב-270 מיליון דולר. המכונה קובעת שמחיר הנפט יהיה היום כך וכך לאור דטה שנאסף בחצי השעה האחרונה. היא קונה את החוזים, היא מוכרת בדיוק כשצריך למכור. היא פועלת דרך רשתות נוירוניות, מושג שבעצם מגדיר סוג של תקשורת בין הרבה פיקים של אינפורמציה. וכל הפיקים האלה, אתה לוקח ומביא אותם לאיזשהו כלי תומך החלטה, ואחרי זה אתה עושה את הפעולה.

ואז יש רובוט שעושה את הפעולה. יש לו חשבון, הוא נכנס לחשבון. הוא כאילו פועל מתוך חשבון הבנק שלך, הוא קונה ב-10 מיליון דולר חביות נפט ב-4.45 ומוכר אותה ב-4.47. יש חברה אמריקנית שאספה בשנה האחרונה 4 מיליארד דולר ממכונת האלגו-טריידינג שלהם", הוא הוסיף ואמר.

ומה הסכנה של המכונות האלה? שאלתי. "הסכנה של המכונות האלה, מכיוון שהן יכולות לקבל את ההחלטות בחלקיק שנייה, שמעת עכשיו שמישהו התקיף את צינור הנפט באנגולה? אוקיי? לוקח לך 3 דקות עד שאתה תקנה את חבית הנפט, הם כבר קנו את זה. הם כבר מכרו כשאתה קנית. הסכנה היא שהם משתלטים על המסחר"

סגל סיפר שה"אלגו-טריידינג בישראל צומחות כמו פטריות אחרי הגשם בזכות חברה שהצליחה. שותפים שם 5 חבר'ה משוק ההון, הם בנו קרן גידור סגורה לגמרי. היא רק מנהלת את הכסף שלהם. אלגו-טריידינג זה הטרנד. יש כמובן כאלה שנפלו. זה תלוי באלגוריתמים. אבל זה הולך להיות הרבה יותר ממשי בשנה-שנתיים הקרובות. ברגע שזה יהיה נפוץ יהיה שינוי דרמטי בשוק ההון העולמי".

הכותבת מייצגת בישראל את ארגון ה-BSA הנלחם בפיראטיות בתוכנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים