"ההישג הבולט של התעשייה הטכנולוגית בישראל: המשאב האנושי"

"בתושייה רבה וביצירתיות, כוח האדם והתעשייה הטכנולוגית שמו אותנו על המפה העולמית - בזמן הנכון ובמקום הנכון", לדברי רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 ומנכ"ל חברת הייעוץ BSD-IT

רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 מבית אנשים ומחשבים ומנכ"ל בס"ד איי.טי. צילום: פלי הנמר

מהו ההישג הבולט ביותר של ההיי-טק הישראלי?
"אני סבור שההישג הבולט הוא שינוי התעסוקה במדינת ישראל לכיוון הטכנולוגי ומיצוי המשאב הכי חשוב שיש לנו כאן לעומת העולם – המשאב האנושי.

מדינת ישראל קמה מכלום. אחרי שואה איומה ו-2,000 שנות גלות החלו להתאסף בארץ בני העם היהודי, בהם שרידים מוצלים מאש, ובכוח הרצון בנו את המדינה. לא היו בה משאבי טבע ייחודיים, לא היו יותר מדי מדינות ידידות למדינה הצעירה שקמה – אלא להיפך, ולא היו גבולות פתוחים, אבל היו אמונה וחזון. אמונה שאחרי 2,000 שנות גלות קיבלנו סיכוי אמיתי לבנות מחדש את המדינה שהיא רק שלנו וחזון להקים פה משהו מיוחד.

האמונה והחזון הם שהצמיחו, במשך השנים, את כל הדברים הטובים שיש במדינה וביחד עם היצירתיות, שהיא נר לרגלי העם היהודי, הפתענו את העולם ואת עצמנו בכל פעם מחדש.

זה התחיל בתעשייה הקיבוצית המרשימה, בתעשייה הצבאית, בהקמת צבא חובה, שהיה לכור היתוך של רוב העם, והמשיך בתוצרי מערך המחשוב הצה"לי, שלצד יזמים ביטחוניים כמו עוזיה גליל וחברות אזרחיות בנה את המחשוב של מדינת ישראל.

זהו, בעיניי, ההישג המשמעותי ביותר של התעשייה הטכנולוגית בישראל, שבתושייה רבה וביצירתיות שמה אותנו על המפה העולמית – בזמן הנכון ובמקום הנכון.

כל היסודות הללו הביאו אותנו להיותנו מעצמה טכנולוגית בינלאומית ומדינה בעלת בסיס קיומי חזק.

אבל אל נשכח שלא לעולם חוסן, ועלינו תמיד לזכור מהיכון באנו ומדוע חשוב שנשמור על שלמות האומה, ולכידותה למרות כל הפערים והשסעים במדינה. לנו באמת אין ארץ אחרת".

מיהי האישיות הבולטת בהיי-טק הישראלי?
"בעיניי, עוזיה גליל הוא האישיות הבולטת והמרשימה ביותר בהיי-טק הישראלי. גליל, שעלה לארץ לבדו ב-1941, סיים את לימודיו בטכניון, שירת בחיל הים וב-1962 ייסד מעבדת פיתוח לאלקטרוניקה בשם אלרון, שפעלה מדירתו הפרטית.

הוא היה מעורב בפיתוחים ראשוניים רבים באלביט, לצד הרחבת אלרון למעצמת היי-טק בדמות קבוצה בעלת חברות רבות.

לצד עבודתו, עסק גליל בהחדרת עולם המחשוב למחוזות רבים במדינה וזכה בפרסים רבים על עשייתו הציבורית.

באופן אישי, הוא זכור לי מהרצאה שנתתי בכנס ניהול פרויקטים השנתי, בהיותי אלוף משנה בצה"ל. הוא הגיע להרצאה ושעה ארוכה אחריה דן איתי בנושא שלה ובנושאים אחרים. בעקבות זאת התפתחה בינינו ידידות אישית".

מה כדאי לשפר בענף?
"הנושא המרכזי שבו עלינו לפעול ולשפר הוא לדאוג למימוש הטכנולוגיות החדשניות במדינת ישראל. לצערי, אנחנו חדשניים מאוד בהמצאות ובטכנולוגיות, אבל במימוש במערכות רבות נשארנו מאחור.

רבים הם השירותים ומערכות המחשוב, בחברות גדולות וקטנות בישראל, שלא התפתחו בהלימה לקידום הטכנולוגי במדינה, עקב מימוש חסר. או, כמו שאמר פעם מפקדי בצבא, האלוף חקי הראל: 'אנחנו צבא של התחלות'. אוסיף על כך: 'אנחנו מדינה של התחלות'".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים