תוכן שיווקי
לקראת אירוע - ועידת נגישות ישראל, 20 במרץ, מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, תל אביב

הנגשת מידע לאנשים עם מוגבלות

01/03/2017 11:09
יובל וגנר, מייסד עמותת נגישות ישראל. צילום: ניב קנטור

כתב: יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל

מה זה השד הזה הנקרא הנגשת מידע? האם זה כל כך איום?

ראשית כדאי להבין את הצורך. הדוגמה הפשוטה ביותר הינה אי-יכולתו של אדם עיוור לקרוא. גם אדם עם מוגבלות חלקית בראייה יתקשה לקרוא. ומה עם אנשים שאינם יודעים לקרוא את השפה בכלל, ויש את אלה שאין ביכולתם להבין את הכתוב מאחר וזה מורכב עבורם. תחום אחר של הנגשת המידע הינו אי-היכולת לשמוע.

כך שניתן לסכם שיש ארבעה סוגי קשיים בצרכנות מידע: ראייה, שמיעה, קריאה והבנה.
בחקיקת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במסגרת תקנות נגישות השירות, קיים עיסוק רב בחובה להנגיש קרי להתאים את המידע בהתאם למוגבלות או לצורך של אדם עם מוגבלות.

שני סעיפים עיקריים עוסקים בנושא. אחד, סעיף 35 להנגשת אתרי אינטרנט והשני סעיף 29 להנגשת המידע.

הרעיון הבסיסי פשוט! זכותו הבסיסית של כל אדם לשוויון ועצמאות גם לעניין מידע.

הפתרון הינו לאפשר לאדם עם מוגבלות לבקש התאמת מידע לפורמט שימושי עבורו.

לדוגמה, עיוור יכול לבקש את המידע הטקסטואלי מומר לברייל או קובץ קולי או מסמך בפורמט Word או PDF שהונגש והותאם לתוכנת קורא מסך. לקוי ראייה יתכן ויבקש את המידע בדפוס גדל ובניגודיות צבעונית. אדם עם מוגבלות בשמיעה יבקש כתוביות בסרטונים, או תמלול בזמן אמת של שיחה עם נותן השירות. אדם חירש יבקש תרגום לשפת הסימנים, ואדם עם מוגבלות שכלית קוגניטיבית יבקש פישוט לשוני של הכתוב, כך שיוכל להבין את המידע.

ארגונים נדרשים להיערך למתן מענה בפורמט נגיש לבקשת לקוח עם מוגבלות. היערכות לנושא הינה יקרה מבחינת למידה והצטיידות, ובעיקר בצל סימן השאלה עד כמה יהיה ביקוש להנגשת מידע.

להקל ולהוזיל את עלויות ההטמעה

בשנתיים האחרונות נצבר ידע רב בנושא ונכון להיום יש יכולת הנגשת מידע ברמה גבוהה לכל הפורמטים. בכדי לסייע לארגונים ועסקים לעמוד בחובה רגולטורית זו, עמותת נגישות ישראל הקימה את המרכז להנגשת מידע בישראל.

המרכז מספק את כל המרות והנגשות המידע שניתן לבקש. החל מברייל, ברייל ביחד עם דפוס, תפריטים בברייל, כרטיסי ביקור, דפוס מוגדל ונגיש, Word נגיש, PDF נגיש, PPT נגיש, כתוביות לסרטונים, פיוט לשוני ועוד ועוד. והכל במטרה להקל ולהוזיל את עלויות ההטמעה.

בישראל אף פותחו כלים סמי-אוטומטיים לסיוע בהנגשת המידע, הן על ידי ComposeDoc והן על ידי Make-Sense, ובקרוב יפותחו כלים נוספים. גם בעולם קיימת חובה דומה. ותעשיית הנגשת מידע צומחת.

לוועידה מגיע אחד המומחים העולמיים בהנגשת המידע – ריקרדו גרסיה בהמונדה, מנהל פיתוח אסטרטגי ב-AMAC – המרכז לפתרונות ומחקר נגישות, מהמכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה.

ארגון זה מנגיש את חומרי הלימוד לסטודנטים עם מוגבלות ולעסקים. גרסיה בהמונדה ירצה בוועידת נגישות ישראל ה-5 בסימן טכנולוגיה בשירות הנגישות שתתקיים ב-20 מרץ בדיוויד אינטרקונטיננטל. מסקרן לשמוע וללמוד מניסיונם על הטמעת הנגשת המידע בארצות הברית ובעולם בכלל, ואיך הם מתגברים על הקשיים.

אירועים קרובים